Microbrand only (Deel 2)

Het valt mij op dat er nogal wat links behoorlijk dik worden gebouwd. Daar zou het zomaar eens aan kunnen liggen. Ik neig naar kleiner, dunner, lichter, over het algemeen, maar balans is ook van belang. Voor de sluiting is een lange dikke microadjust foldover echt mijn voorkeur niet. Ik heb een Credor met een hele slanke foldover waarmee ik totaal geen probleem ondervind.

1 like

Halios zou een betere vouwsluiting hebben met micro adjust.

IWC en GO hebben een bracelet met sluiting van Brogioli

Mega compact met 3 of 4 tikjes snelverstel.

Gaat nog even duren voordat deze techniek z’n weg vindt naar meer budget horloges.

Drukken op het logo :laughing:

1 like

Ik vraag me altijd af of dat gezegd wordt omdat het zo’n knop heeft of omdat er meer fundamenteel/ergonomisch verschil is. Ben nog altijd als benieuwd naar een Universa. Beetje duur en die nieuwe versie wachten we volgens mij al jaren op.

Overigens vind ik oplossingen als bij CW ook wel mooi gedaan (iig iets kwalitatiever dan bij Horizon), butterfly en dan twee stapjes geven middels een schakel. Ook Pitzmann’s sluiting is interessant, maar toch nog flink. Gelukkig wordt er geïnnoveerd (ook Flux nog recent). Tenzij je het in extremum nodig hebt of de bracelet niet goed op maat te maken is, maar dat is eigenlijk altijd fout. Die microadjust is er mijns inziens echt voor de ene kleine stapje de loop van de dag, misschien eentje extra voor de zomer/vakantie. Maar tegelijkertijd heb ik het alleen bij Traska gebruikt, maar dat is omdat de band dus merkbaar sneller knelt dan anderen. Waarom…?

Welke is dat?

Sorry trouwens als ik een beetje eikelig overkwam, bedoelde het niet kwaad. :laughing:

Hier sluit ik me bij aan. Soms krijg je van fabrikanten een microverstel waar je een cm of meer mee kunt verstellen. Met zo’n mega sluiting van 3cm of meer.

Dan denk ik… Dit soort intervals zijn eerder op te lossen met…

Een schakel… (of een ¾, ⅔ of ½ link).
Wat daar tussenin zit moet je oplossen met microverstel.

Misschien de dikte van de schakels, de manier waarop de band articuleert? Het punt waar de schakels scharnieren, zeg maar?

Zeg het maar. Ik vind dit de op één na fijnste stalen band die ik ooit droeg. Zonder microverstel zonder gereedschap had ik hem niet fijn gevonden want ik zit er elke dag toch wel een aantal keer mee te frotten.

De fijnste? Van m’n Longines Spirit 37. Ongekend comfort. Helaas geen otf micro adjust, maar deze had ik ook niet nodig. De nieuwe 39mm heeft dit dus wél…

Shit.

1 like

Beaufort maakte tot nu toe nog geen horloge dat mij echt wist te overtuigen, maar deze kwam wel binnen. Het is inmiddels als de vierde steen die in de Permian Rift werd gestopt en ik heb het duidelijk bij de Snowflake obsidiaan iets te snel afgedaan als de zoveelste onder het natuurstenen wijzerplaat modeverschijnsel. Goed, zo’n Hangzhou microrotor movement wordt niet door iedereen gewaardeerd, hoewel het volgens mij zonder problemen loopt. Het opmerkelijke voor mij is dat het geen uitzonderlijk dunne kasten lijkt op te leveren (zie Baltic, Alcadus, en deze Beaufort). Dus waarom zo’n uurwerk zonder dát voordeel? Dat terzijde, met deze nieuwe Azuriet, al bijna uitverkocht en dat wringt, doet Beaufort het goed. Een zeer expressieve steen die ik vrijwel iedere schakering wat toe lijkt te voegen aan het ontwerp. Bovendien, je mag eindelijk je wijzerplaat kiezen! Vooral die dubbelgetrapte sunburst bezel is prachtig in combinatie met die assertieve rechthoekig uit stekende pootjes. Het had van mij nog dunner en kleiner gemoogd voor het ideaal. De zijkant laten ze niet zo duidelijk zien en daar zit een punt van twijfel. Anderszins had ik dit niet verwacht van Beaufort en laat wederom zien dat ook als het dertien in een dozijn wordt, natuurstenen wijzerplaten nog kunnen verrassen.

2 likes

Vandaag, net als gisteren, m’n H.G.P. GMT Automatique om.

Voor wie het merk nog niet kent, Hommes Grenouilles Paris (afgekort, dus H.G.P.) is een Frans horlogemerk, in het leven geroepen door de gelijknamige duikersvereniging, dat in de jaren '70 t/m '90 zijn ‘montres de plongee’ maakte, op basis van originele Monnin horlogekasten. Begin van het huidige decennium werd het weer nieuw leven ingeblazen door Wolbrook. En sindsdien maakt het merk dus weer duikhorloges, met diezelfde prettig dragende én ogende Monninkasten en dat voor heel aantrekkelijke prijzen.
HGP Dive Watches – HGP - Dive Watches

Er is ook een gezellig en actief HGP Only-topic, hier op ons eigen HF.
H.G.P. Only :fr: - Algemene Horlogepraat - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

Onleesbare tijd, een no no van mij dus.

1 like

Volgensin zal dat wel meevallen irl. Mooier dan de tijd! :wink:

Waar ik meer mee zit is deze zijkant. Zeker niet zó dun…

Haim Legacy Automatic Azure. Gelimiteerd op slechts 25 stuks (dom, onnodig, volgens mij), misschien wel de meest coherent ogende variant tot nu toe.

3 likes

Natuurlijk aventurijn vind ik de F77 wel staan

6 likes

Revival merk Vertex kende ik al wel, maar hun horloges waren altijd wat té utilitair naar mijn smaak. Nu, net een stapje naar het netjes, heeft dat veel effect. Desondanks, ik wist nooit dat Vertices zo kostbaar waren.

10 likes

Ik vind vertex misschien wel het mooiste merk voor field watches, dus…

Dus helemaal niks.

3 likes

Rond 2500 voor deze Vertex M36 van 36 met SW260-1 (voor wie het ook wil weten).

1 like

Voor deze nieuwe variant zag ik nog geen prijs, maar het is wel zoiets voor de anderen. Deze nieuwe variant is wel heel mooi voor wat ik nog als échte field watch zou omschrijven. Misschien niet verwonderlijk als je bedenkt dat ik een witte Stowa Partitio bezit, hetgeen wel gekleder is dan écht field.

Ik vind 'm echt prachtig

Kende dit merk nog niet. De dial is wel bijzonder.

Is Bauche hier nou helemaal in opgegaan? De eerste Bauches met dit soort wijzerplaten waren jammerlijk dik en dat werkte gewoonweg niet goed genoeg. Nu hoor ik die merknaam niet meer.

Geen idee ik kende beiden niet. Ik zag het voorbij komen en vond vooral die dial heel erg gaaf.

Ik moet me heel erg inhouden om niet impulsief op de bestelknop te rammen. Ik heb een ander doel, maar deze smaakt naar meer.

3 likes

Ik heb de lapis variant. Echt bizar goed voor het geld. Ontzettend sympathiek ook nog eens.

1 like