Brrrr, volkomen onleesbare wijzerplaat, alleen de rode secondewijzer op dat ene model is zichtbaar. Verder iets te druk wat mij betreft.
Okay, vergeef me, want ik ga een klein ‘niet micro’ merk introduceren. Orlam. Ten eerste is Orlam een historische merknaam uit 1931. Net als zovele namen, is deze revived, maar Orlam ogenschijnlijk heel recent pas dit jaar. Ze richten zich op zeer betaalbare quartz horloges waarbij ze benadrukken dat ze in Zwitserland worden gemaakt. Maar dit merk staat niet op eigen benen, maar is deel van Timeway, onderdeel van de THOM groep, waar ook nog andere horlogemerken zoals Cyda, Rosefield, Rodania, Bering, en Maison Montignac aan zijn gelieerd. Normaal zou ik nu al half zij uitgekeken, maar het viel mij gelijk op dat als hoofd design Emmanuel Gueit wordt geïntroduceerd. Grappig genoeg draagt hij in het filmpje de bekende Dennison die hem recentelijk nog in de kijker plaatste. Niet erg handig voor dit nieuwe revival merk. Wel vraag ik me af of hij bij ieder horloge zo nauw betrokken is, want in het gelijk al redelijk brede gamma zitten niet alleen pareltjes. Karakter is er wel, waarbij vooral de Epoque/Era mij weet te charmeren met zijn ongebruikelijke layout. Er is ook een ‘normalere’ tank en een niet onaardige Heritage. Andere modellen missen finesse, zoals te korte handen of de integrated bracelet optie die mij echt te dicht bij de PRX verzeild, en ja, voor onder de 200 Euro verwachten we natuurlijk ook geen wonderen van afwerking en details.
Er is iig keus
Die zwarte plaat doet het wel voor mij, lekkere kast shape en (voor mij) goed afleesbaar.
Zelf houd ik een zwakte voor de ME Nori, hoewel iets aan de dikkige kant. Maar (gelukkig?) die is toch al lang niet meer beschikbaar.
Gefeliciteerd Arjen!
Gefeliciteerd, mooi horloge! Bevalt ie?
Mijn vrouw vindt deze lelijk, dat is het enige bezwaar ![]()
Voor de prijs heel veel horloge. Ik vind de wijzerplaat tof met de structuur, de opgelegde indices, de gouden wijzers. Band is top voor deze prijsklasse, zelfs met fijn afstelling. Kast is wat hoog, maar voor de rest een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
Gefeliciteerd ![]()
Dank je
Beter zo dan de teaser. Wat willen ze hier nu voor hebben? Ik vind het een sympathieke verschijning.
Bangalore Watch Company. Ik vind het wel leuk als nieuwe kleine merken uit landen komen waar het nog niet zo druk is geweest in de horlogesector. India past daar ook tussen. De voornaamste uitzondering die ik kan bedenken is HMT. Zakhorloges passen niet echt in mijn dracht of collectie, maar deze 47 kwam ik toevallig tegen. Klonk allemaal wel leuk, toen bleek het quartz te zijn, hetgeen kan, maar niet echt past bij het hele Spiel eromheen. Vervolgens kwam er een prijs van 1250USD en snapte ik er niets meer van. Op hun website staat bovendien dat het (niet sluitbare) glas K1 hardened is, dus plexi noch saffier. Ik kan die prijs niet duiden, maar andere horloges in hun gamma waren ook al heel hoog geprijsd. Me dunkt dat ze vooral een gegoede nieuwe middenklasse in het enorme India willen aanspreken dat zich betrokken voelt bij een nieuw Indiaas merk. Ik zie zo snel de waarde niet waar de prijs op zou kunnen zijn gebaseerd.
Bij geen van hun horloges, tbh.
Het Panamese merk Leman over de nieuwe collectie: “Inspired by Panama’s Bridge of the Americas, it carries the spirit of connection that defines our brand: linking people, places, and ideas through design.”
Dit is die brug:
Ik heb daar gewoond, honderdduizend keer over die brug gereden. Los van dat ik de link horloge-brug niet echt zie hoop ik ook dat de horloges beter in elkaar zitten dan de Puente de las Americas; gaten in het wegdek zijn zo diep dat je op sommige plekken het water van het Kanaal er doorheen kan zien…