De 5000A is even dun als een Miyota 9015 en dus net ietsje dikker dan een 2892 of de nieuwe Yema micro-rotor maar dunner dan de nieuwe micro-rotor P4000 van Panerai bijvoorbeeld. Inderdaad niet spectaculair dun op zich, maar naar mijn mening ook niet slecht voor een massaproductie uurwerk met een vrij strakke prijszetting.
Dat gezegd zijnde is het binnenwerk uiteraard in de markt gezet om een niche te kunnen vullen, waar ze in mijn ervaring met een Baltic MR01 prima in geslaagd zijn
Ik wind het horloge gewoon 's avonds op als ik het afneem voor het slapen gaan. Kost me 10 seconden. En je kunt gewoon opwinden tot de kroon niet meer verder wilt, een ietwat moderne veer breek je zo snel niet dus daar moet je je geen zorgen over maken
Bij mij Takano uit 1960 zal ik dat niet doen, maar ook bij moderne uurwerken voel ik al veel sneller en steeds meer weerstand. Wanneer houd je dan op? Is er een echte âstopâ? Het laatste wat je wil is forceren. Misschien ben ik te zachthandig.
Ik houd dan weer van handwinders en heb helemaal niets met automaten, buiten als het om een zichtbaar en gedecoreerd gangwerk gaat waarbij ik naar een mooie spinnende rotor kan kijken.
Er is echt een moment waarop je duidelijk niet verder kan opwinden zonder overdreven veel kracht te zetten of gereedschap te gebruiken. Dat is het moment waarop het horloge volledig opgewonden is. Het is moeilijk te beschrijven, maar als je het 1 keer gevoeld hebt dan herken je het wel.
Niets mis met persoonlijke voorkeur uiteraard. Ik verkies vaak een handopwinder omdat ze dunner en betrouwbaarder zijn en bij sommige merken zelfs nog voordeliger in onderhoud ook. Kijk maar eens naar de problemen bij bv. de SW200 en de 2824-2 met het automaatgedeelte.
Gelukkig tot nu toe nog nooit een probleem gehad, of het nu ETA, Miyota, Sellita, Landeron of STP is. Ik krijg altijd de indruk dat dit refereert aan een generatie van best wel wat terug. Maar kennelijk geldt dat ook voor problemen bij het winden met handgewonden uurwerken maak ik uit @Oldheritage woorden op.
De SW200, zijnde een kopie van de 2824-2, is erg gevoelig aan storingen in de reverser wheels, een onderdeel van het automatisch opwindmechanisme. Dat zorgt er voornamelijk voor dat als je het horloge wat wilt opwinden met de hand, dat erg stroef gaat en de rotor gaat draaien omdat het mechanisme niet meer correct ontkoppelt. Zelfs bij de meest recente generaties nog altijd een vrij frequent terugkerend probleem helaas.
Zoek maar eens op âSW200 rotor spins while windingâ of âSW200 helicopter rotorâ, dan zie je hoe vaak dit probleem (helaas) nog voorkomt. Het is moeilijk te missen tijdens het met de hand opwinden want de rotor gaat voelbaar draaien en het opwinden gaat erg stroef.
Ja, het heeft op zich geen effect op het automatisch opwinden of instellen van de tijd. Met de hand opwinden gaat wel steeds moeizamer tot er uiteindelijk tandwielen in het mechanisme beschadigd geraken.
Tja, het is mogelijk, want ik doe dat dus niet of nauwelijks. Waarom dat soort uurwerken opwinden. Een zwengeltje of even schudden en ze zijn in principe aan de gang. Dat zegt nog niet dat problemen daarmee acceptabel zijn.
Ik heb heel wat 2824-2 binnenwerken die echt niet met een zwengeltje opstarten als ze stilgevallen zijn hoor. Het is daarom heel gangbaar om deze binnenwerken een paar slagen met de hand op te winden, zo start je al met wat power reserve en loopt je horloge ook wat preciezer. En ik draai liever een paar slagen aan de kroon dan dat ik met een horloge moet staan schudden, maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Maar als je een horloge wel wilt laten lopen maar je het een paar dagen weinig draagt kan het toch wel handig zijn om het even manueel wat op te winden om die periode te overbruggen.
Klopt, ik zie dit bijvoorbeeld bij Christopher Ward heel vaak voorbij komen. Ik heb een Hamtun met een Sellita met day-date complicatie, die heeft er ook enorm last van. Als ik de kroon terugschroef al bijvoorbeeld, simpelweg door er druk op uit te oefenen spint-ie als een dolle. De gangreserve is echter conform specs, en hij loopt behoorlijk nauwkeurig. Dus, lelijk en irritant probleem maar zit het functioneren verder niet in de weg. Zelf wind ik mijn automaten altijd op door ze gewoon te dragen.
En als ik âschuddenâ zeg bedoel ik echt een gentle shake. Het is minimaal. En die paar seconde mogelijke extra precisie merk ik toch niet in de praktijk.
De oprichter van GG is een Panerai fan, dus zowel de naam van het merk als veel van de ontwerpen zijn duidelijk geĂŻnspireerd door (voornamelijk oudere) Panerai horloges. Ze hebben echter ook al wel wat meer unieke ontwerpen gehad, zowel onder het Gruppo Gamma merk (de Nexus bijvoorbeeld) als onder Venturo, hun submerk.