Ja, dit is ook een goeie, maar je kunt je inmiddels afvragen of CW nog een ‘Micro’ brand is…
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Ik vind ‘wristshots’ de beste foto’s om een horloge te tonen ….
Ardío heeft deze nog met 20% korting.
Heb altijd veel sympathie gehad voor het design, maar het is een redelij flink horloge en het genre heeft mijn voorkeur niet.
De styling van Traska is altijd wat behoudend geweest en de Rolex-verwantschap geen motivator, maar gaandeweg zijn de Commuter en Summiteer zo verfijnd en eigen geraakt dat ik het merk zeker ben gaan waarderen voor wat het doet. Want dat doet het goed, hoewel niet per se significant merkbaar beter dan andere serieuze micros, zoals tijdens de recente gtg nog bevestigd. Maar nu zie ik dat de nieuwe batch Commuters 36 ook in een voor mij erg aantrekkelijke kleurstelling komt, voelt ik toch een prikkel van begeerte en enthousiasme… Wat te doen?
Om eerlijk te zijn, vind ik precies deze uitvoering by far de best geslaagde Commuter, zéker de datumloze. Het is jammer dat mijn groenvoorziening inmiddels aardig op orde is, anders had ik deze absoluut overwogen. Ik zeg: doen! (leuk die oranje details)
Mooie bevestiging van mijn waardeoordeel. Je kan toch nooit genoeg groen…? Ik houd oprecht van groen, maar het is ook een zeer lastige kleur om in mijn ogen met klem aantrekkelijk te maken. Het is voordat je het weet te fel, te geel, te blauw of te middengroen (heb ik met middenblauw ook moeite mee). Maar ik kan groen prima hebben van oceaan tot olijf, army tot British Racing, pistache tot pastel, van sparrenbos tot jungleschaduw.
Heb je dat achtergrondje er zelf bijgemaakt? ![]()
Komt van de officiële Traska website
Bijzonder geslaagde uitvoering, zeer verleidelijk!
Wat mij enigszins tegenhoudt is het logo en de naam….
Dat is heel persoonlijk natuurlijk. Ik heb het logo altijd aantrekkelijk gevonden. Doet Keltisch aan en dat kan ik wel hebben. Later begon men het met Chat GPT te associëren, die een wat mij betreft enigszins gelijkend, maar beduidend lelijker logo hebben. Van de naam Traska ken ik de oorsprong niet, maar het klinkt niet vervelend en ken (nog… wie weet jij wel?) geen nare associaties.
Dat is het zeker!!
Microbrand Spotter heeft een mooie primeur met de Le Pin. Uit Kroatië. Dus misschien gaat de associatie die ik gelijk had met de Franse politiek niet op, maar dan is het alsnog een wat ongemakkelijk gekozen Franse naam. Wat is den in het Kroatisch?
Met een vergelijkbaar ‘universeel’ ontwerp alleen dan in de vorm van een duiker, de Maen Hudson. Deze is er niet in Groen maar wel zonder datum….
Als je je bril afdoet zie ik heel kort de nieuwe Omega PO ![]()
Maen kan ook heel mooi klassiek geïnspireerde dingen maken. Ik zou ook zeggen meestal met een duidelijker eigen smoel dan Traska dat doet. Dat is eigenlijk toch ook meteen mijn voornaamste kritiek bij de Commuter. Uiteindelijk is dit een mix van de groene OP34 en OP36 (ik weet niet of beide groene modellen nog courant zijn). Ook dat fijne oranje accent komt toch van Rolex. Nu vind ik dat kroontje, ook op die plek niet eens zo mooi als Traska’s logo, maar betaal je wat 10x zoveel voor een kroontje.
Er zijn tegelijk ook enkele Traska eigen touches, maar daarvoor moet je dieper (willen) duiken (en bij alles dat geen Commuter of Summiteer is speelt dit eigenlijk niet). Het groen vind ik alvast mooier getroffen dan gelijk welke genoemde referentie (klassiek Rolex groen is heller en bij de OP34 is het beduidend geler en een sunburst). Traska’s dubbele marker op 12 vind ik mooier dan de compositie opbreken met een logo, maar misschien missen de markers bij Traska wel wat hoogte. De radiaal geborstelde bezel geeft net wat meer contrast/dynamiek met de wijzerplaat en saffier. De Traska lijkt ook nog 1mm dunner, hoewel de bolle zijkant bij Rolex net wat strakker lijkt te ogen. De wijzers met die geborstelde top zijn in mijn beleving ook net een verbetering tov de middenvouw van het origineel. Natuurlijk hebben we geen hoogwaardig, maar puur een functioneel (en goedkoop te repareren/vervangen) uurwerk in de Traska en ik verwacht van Rolex, al dan niet terecht, een merkbaar hoger afwerkingsniveau. Minder tekst oogt in mijn ogen ook bijna altijd beter. Tenslotte heb je dan nog Traska’s technisch voordeeltje van de harde coating en doorboorde pootjes.
Desondanks, puur op design gespeeld, is dit duidelijk een subtiele herinterpretatie en ik ga meestal juist prat op de indruk van authenticiteit. Daarom ook mijn verbazing dat ik na wat omzwervingen en eerdere overpeinzingen getroffen wordt door deze kleurstelling op een semi-matte plaat. Misschien moet ik gewoon een grote jongen zijn en accepteren dat Rolex natuurlijk veel respect verdiend, maar dat en upstart als Traska over de jaren een aantrekkelijkere versie heeft gevormd. Dat is toch al een micorbrand huzarenstukje.
Aangezien een duiker als jouw Maen bij mij niet vaak om te pols terecht zou komen, is het eerder een alternatief of aanvulling voor hoogwaardige micro-opties als een Monta Noble, Halios Universa, Beaucroft Element, en met een eervolle vermelding voor de Alato Arvet (die in directe vergelijking met de Commuter en mijn Monbreys net nog een stukje verfijning in afwerking en constructie mistte. Hij voelde ook wat zwaar, dus ik vermoed dikkere last en links. Maar de Arvet is wel het betaalbaardere alternatief dat ik zo-even bedenken kan, want voor AliE heb ik ondanks de kwaliteitsprongen nog altijd weinig sympathie).
De Monta komt niet in de buurt qua prijs en heeft ook de kleuren niet. De Halios lijkt maar niet beschikbaar te komen en is ook duurder. Die had als handwinder ooit wel een gelijkende groen in de LE met Huckberry (zie hieronder). De Beaucroft heeft een in mijn beleving minder aantrekkelijk blauwer groen. Het is misschien het meest direct tegen de Commuter af te zetten in prijs en specs. Wel hebben alle genoemden het voordeel niet zo duidelijk aan een iconische inspiratiebron te zijn gelinkt. De Halios is meer mijn stijl, maar ik verwacht geen prijs onder de 1000USD als die eindelijk nog eens beschikbaar komt met een SW300 en dan effectief ook kan worden besteld zonder fratsen. Mijn kanttekening is het zijaanzicht en die wat lange poten, die ongemakkelijker ogen. De Beaucroft jaagt een sportievere eerder dan klassieke stijl na, en hoewel ik het waarderen kan, zie ik het mezelf minder snel dragen. Ten opzichte van beiden is formaat ook een voordeel voor de Traska, want met een klassiek silhouette in 36mm onder 11mm dik is die waarschijnlijk het fijnst draagbaar voor alledag. Zo bereik je dus een vergelijkbare conclusie als vele reviewers voor mij.
Die halios stond nog 3 wkn te koop hier op het forum toch…
https://www.horlogeforum.nl/t/halios-universa-slate-grey/583974
Ja, deze is goed gedragen maar past bij het type horloge.
Bovendien zou je voor zo’n bedrag lekker wat extra kunnen uitgeven aan een smaakvolle brush/polijstbeurt