Microbrand only

Al meerdere 9015 gehad, nooit last gehad van een rotor die “herrie” maakt.

Volgens mij is dat vooral bij de 8xxx serie, en dan ook nog eens vooral de oudere/niet ‘hacking’ typen. Wordt veroorzaakt door het vrij draaien van de rotor tegen de opwindriching in.

Heeft ook wel een beetje met de kast te maken heb ik het idee. Volgens mij was het bij mijn Citizen NY0040 minder hoorbaar dan bijvoorbeeld bij een Invicta die ik gehad heb met hetzelfde uurwerk. Mijn Omega met Valjoux 775x had dit trouwens ook, maar hierin voelde je de rotor ook draaien, Google maar eens op ‘7750 wobble’.

De 8000- en 9000-serie maken allebei evenveel herrie, maakt niks uit. Je voelt de rotor ook een beetje wiebelen. De kast maakt inderdaad wel een groot verschil. Hoe dikker de achterplaat hoe minder je hoort. Ik heb een Lorier Falcon V2, heeft een stalen achterkant, maar die maakt echt een pleurisherrie. Ook de Vratislavia Conceptum Royal Europe met zichtbodem laat goed van zich horen. De Klingert van hetzelfde merk is echter een stuk stiller, ook bij de Mitch Mason Chronicle is het geluid goed gedempt. Heb zelf geen moeite met het geluid, ik vind het wel karakteristiek. Maar voor best veel mensen is het een reden om geen Miyota te willen.

3 likes

Ik hoor ook bij die eerste categorie. Behalve het geluid ‘voel’ je het contragewicht zelfs na een heftige beweging (handkus bijv. :crazy_face:). De Miyota zit in mijn Baltic.
Ik vind het zelf wel prettig dat je hoort en voel dat er wat gebeurd in je horloge. Het zijn niet voor niks beaters. :muscle:

Deze gehad met een 8205, als je die goed schudden kwam er flink geluid uit het horloge.

Maar goed om te weten dat het ook minder kan.

2 likes

Yep. Heb 2x een Miyota; 9015 in Tisell Antique en een 90S5 in een Halios Seaforth. In de Tisell (dress watch met zichtbodem) niet heel erg luid -wel nog steeds luider dan een ETA2824-, maar in die Seaforth tegen het irritante aan. Het geluid is nl. ook nog eens best krasserig t.o.v. de veel ‘soepeler’ klinkende ETA’s.
Aangezien ik toch altijd m’n ogen open houd voor dunne horloges en dun+Miyota=lawaai, vermijd ik ze ondertussen liever indien mogelijk.

1 like

En daarbij zijn het -in mijn ervaring- heel betrouwbare uurwerken die bovendien heel nauwkeurig kunnen lopen (hangt er uiteraard vanaf wie ze in de kast gestopt heeft).

De 8000-serie laat ik wel liever links liggen. Die heeft de zgn ‘indirect drive’, waardoor de secondewijzer heel schokkerig loopt en vaak stilvalt als het horloge een tik krijgt of heftig beweegt. Doet niks af aan de nauwkeurigheid maar is geen fraai gezicht.

Miyota 9015 in mn Phoibos Nebula. Je hoort en voelt hem inderdaad af en toe maar in principe heb ik daar geen last van.
Moet zelfs zeggen dat ik hem eigenlijk net zo duidelijk hoor en voel als de Sellita SW-200 in mijn Christopher Ward C63 Sealander welke ik toch hoger zou aanslaan.

Het is maar waar je je wel of niet aan stoort :slight_smile:.

11 likes

Elke keer als ik dat Phoibos logo zie, moet ik een ‘Hail HYDRA’ onderdrukken… :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

1 like

Iemand bekend met Relio?

Hun Solstice is mooi bescheiden qua formaat
( Dimensions : 38mm width - 11.9mm thickness - 46mm lug to lug - 20mm lug width ), nog best betaalbaar en heeft duidelijk naar Nodus gekeken voor inspiratie.

6 likes

Ziet er niet verkeerd uit. Nette prijs ook. Ik had de zoveelste NH35 verwacht, maar een Miyota 9039 in die prijsklasse met deze afwerking is zeer netjes!

1 like

Mooi idd, leuke specs ook :+1:

1 like

Gebakje op de achtergrond is ook :ok_hand:t4:

1 like

Ha ha, dat luide vind ik juist het fijne van een 9039 én Valjoux 7750!
Geeft een stukje extra beleving aan je automaat. Mijn 9039 loopt als een tierelier.

1 like

4 likes

Bij mijn Tisell 9015 is het prima te doen en geeft 't idd een beetje ‘sju’, maar bij m’n Halios Seaforth is die 90S5 echt krasserig luid. Is een bekend fenomeen bij dat horloge, omdat het achterdeksel nogal dun is.

12 likes

4 likes