Microbrands als investering?

Vandaag zag ik een listing van een PRS-2 Dreadnought op WUS waarin een exemplaar wordt aangeboden voor $2000,-. Eerder zijn er een paar voor rond de $2250,- verkocht. De oorspronkelijke prijs van dit horloge was 450,- Pounds Sterling in 2003. De waardevermeerdering is dan ongeveer 250% in 13 jaar.

Natuurlijk kon niemand in 2003 vermoeden dat zijn Precista zoveel waard zou worden. Mijn vraag aan jullie: welke microbrand-modellen zouden ook in aanmerking kunnen komen voor een waardestijging? Ik ben benieuwd!

En dan 10+ jaar opgescheept zitten met zo’n horloge zeker :smile:

2 likes

Ik denk alleen die merken die de ambitie en resources hebben bij de “gevestigde orde” te willen horen. Of zich laten overnemen door een consortium.

Anders vervalt het sterke punt van Steinhart, Crepas, Halios, Borealis en al die andere om kwaliteitshorloges te maken voor een net bedrag. Kost straks een Ocean One met ETA ook gewoon 1500,- euro. En komt een nieuw microbrand opzetten.

De enige modellen die stijgen zijn limited, gehypte modellen zoals de Kingston en inderdaad de originele Dreadnought. Voor beide zijn rationele alternatieven (Nassau en PRS-21), maar deze modellen hebben op tz-uk en wus een cult status bereikt door hun toenmalige value for money. Met de huidige prijzen gaat die redenering ook niet meer op.

Je kunt beter investeren in goud. Dat kun je tenminste nog omsmelten. :wink:

1 like

Nog een voorbeeld: de Halios ‘Puck’


Ik hoop m’n Aevig Corvid ooit nog es te ruilen voor een Grand Seiko.

2 likes

Orsa zou het op termijn nog best eens goed kunnen gaan doen


Er zijn maar echt een paar microbrands waarvan je kunt verwachten dat ze in prijs gaan stijgen, niet significant maar wel wat. En dat zijn dan de vroege modellen van de vroege microbrands. Modellen van de laatste jaren en van de recentelijk opgestarte merken (Helson, Armida, Obris Morgan etc) komen hier denk ik niet voor in aanmerking.

Dus even wat voorbeelden:

  • Precista Dreadnought, de GMT niet
  • Halios Holotype, Bluering, Laguna en Puck
  • Eigenlijk alles van MKII

  • Orsa, de modellen met de ETA-uurwerken
  • De eerste echte Deep Blue’s zoals de MK2
  • De LE modellen voor specifieke horlogefora zoals de Boschett WUS en de Pleamar
  • De eerste modellen zoals de El Buzo en de LE Grand van Crepas
  • Denk dat Corvus Bradley wel in aanmerking komt

Gelukkig zien we horloges niet als investering, toch? :wink:

6 likes

Oops, ik draag mijn horloges gewoon.
Zou het niet kunnen om iets “moois” in een doosje te laten liggen en er alleen maar naar te kijken :sunglasses:

Ik denk dat je aan de roulette tafel meer kansen heb, dan in microbrands. :wink:

Ik denk dat je aan de roulettetafel droomt van een rendement zoals op de PRS-2
 :wink:

2 likes

Ik hoorde dat de P1lot One echt snel in waarde stijgt :joy:

Aanvullend denk ik dat misschien bepaalde (vroege) Benarus modellen hun waarde redelijk goed vasthouden op zijn minst, en wellicht wel kunnen stijgen.

2 likes

Je bedoelt steVral? :wink: Misschien wel de reden :slight_smile:

1 like

Ik denk dat het niet alleen bij microbrands het geval is.

Kwestie van vraag en aanbod, tijdje geleden naar een Tuna gekeken toen was net bekend dat dat model eruit ging toen was er ineens een sprongetje naar 700 en toen naar 800 euro, en nou kom je ze nieuw tegen op ebay voor 1000.

Het voorbeeld van deze Dreadnought is wel extreem, dat had ik en velen met mij niet kunnen denken idd dat ze zo erg zouden stijgen.

Er zijn geloof ik ook wel een aantal Zixen’s (het voormalige Zinex) die in prijs zijn gestegen door de gelimiteerde oplages.

Groeten,

Noel.

2 likes

Ik zou jĂșist kijken naar de meer gangbare horloges waar sowieso wel vraag naar blijft dan gaan investeren in een microbrand waarvan je niet kan voorspellen of er vraag naar blijft.

Los daarvan zie ik horloges niet als een investering, maar als een sieraad en mijn hobby.

1 like

Hoewel de OVM eerste generatie toch behoorlijk in prijs is gestegen bij wederverkoop.

3 likes

Dat klopt, denk dat @EricPP hierin wel gelijk heeft, de vroege van de vroege zullen in waarde stijgen.

Dus mijn Stuckxs The Bull Early Bird versie wordt nog wel 2K waard


2 likes

Mijn OVM MKI is in prima staat die mocht wat mij betreft gisteren vertrekken voor 500! :wink:

Ik wou er nog 2 aan de lijst toevoegen die wel eens kunnen stijgen nadat Timefactors besluit te stoppen met de productie, de Smiths PRS 29 A en B.

Erg goed afgewerkt voor t geld.

http://www.timefactors.com/images/PRS29/prs292.jpg

Groeten,

Noel.

Ligt volgens mij ook een beetje aan wat de gek ervoor geeft (en vraagt
), je komt ze tegen voor prijzen tussen € 329,- (binnen EU) en $ 600/700 (US).