Microbrands ervaringen

Omdat ik niet in elk respectievelijk ‘merk only’ draadje dezelfde vraag wil stellen, start ik een nieuw (admins, tik me gerust op de vingers als ik mijn ‘klokje’ te buiten ga…)

Momenteel ben ik aan het rondkijken om mijn bescheiden collectie wat uit te breiden. Heb al een Certina en een Hamilton maar wil graag enkele andere merken.
Bij de traditionele merken (= lees, makkelijk verkrijgbaar bij een AD in de buurt), zoals daar zijn Seiko, Tissot, Victorinox, etc vind ik niet meteen mijn ding, dus ben ik ook gaan kijken naar microbrands die enkel, of toch hoofdzakelijk, online verkopen.

Heb enkele horloges gezien bij o.a. Yema, Formex, Christopher Ward, Farer, Alpina… waarvan de dial meteen in het oog sprong, wat ik ook had bij mijn Certina DS PH500M en Hamilton Khaki Field Bronze.

En om de dial gaat het uiteindelijk, want dat is waar je de hele dag op kijkt.

Iemand die bereid is zijn of haar ervaringen te delen mer deze (en andere) microbrands (aankoopervaring, levering, service na verkoop, opvolging, etc) ?

Alvast een dikke merci !

Mijn belevingen met de kleinere merken zijn doorgaans prima op een na.

Die vond het na 2 keer mail contact te hebben gehad t niet nodig me terug te mailen. Tsja dan ben je me kwijt als klant. Wie dat is ,ik ga me niet aan de regels van t forum branden, dus die naam ga ik niet prijs geven.

De prima ervaringen.

Ik loop aardig weg met Hentschel. Heb er een en een tweede incoming ergens volgend jaar.

Mail heb je meestal binnen 2 dagen terug vaak al eerder. Intussen in totaal 5 keer persoonlijk langs geweest.

Voor de banden heb je keuze uit een 4-5 leer soorten in een paar dozijn kleuren.

Hele vriendelijke mensen. Je mag als je wilt ook je eigen schroef blauwen mocht je daar interesse in hebben.

Levertijd voor de eerste was ca 2 maanden korter dan verwacht. Voor de tweede moet ik echt rekening houden met de ca 6 maanden die ze aangeven.

Heb tot zoverre geen problemen gehad na aankoop dus hoe de service is na aankoop is afwachten.

5 likes

Persoonlijk vind ik Aevig een mooi microbrand met uitstekende kwaliteit.
Ik wil je wel de tip geven als beginnende horloge liefhebber geen dozen vol met €100 tot €500 euro horloges te gaan verzamelen. Er komt een moment dan wil je verder en ga je een groot deel van je budget verliezen in die prijsrange.
Ik zeg niet dat dat voor iedereen zo is maar dit is hoe ik het zelf ervaren heb.

6 likes

Eens. Microbrands schrijven als een malle af.

:face_with_hand_over_mouth:

Lijkt me niet t soort microbrand dat ts bedoelde

2 likes

Genoeg keuzes en kwaliteit te vinden in microbrands

Alpina en Yema zijn allebei een gevestigd naam binnen de horlogewereld en zijn allesbehalve een microbrands.

1 like

Heel eenvoudig. Kijk naar de specs, da’s 1 en kijk naar gebruikte materialen en de constructie, de afwerking. Als je dit zelf een beetje weet uit te vissen krijg je een veel beter beeld en overzicht. Tis maar een tip hoor :grin: Als je het hier vraagt krijg je 100 antwoorden en weet je nog niks :laughing:

Vind ik wel een microbrand hoor. Heeft weinig te maken met het yema van vroeger.

1 like

Yep! de rookworst is een stuk achteruit gegaan :grin:

2 likes

Eén van de eerste horloges die ik kocht, is er één van een microbrand: Straum. Als je iets hebt met bijzondere dials, dan zeker eens kijken op de website. Of via Iemand bekend met Straum? en NA: het Straum(t) waar het niet gaan kan.... De Opphav Damascus is een echt blij-maker (voor mij, maar dat mag duidelijk zijn).

Follow-up via mail/updates verloopt prima. Verzending is goed te volgen. En verpakking is basis + dat het horloge met een praktische travel case wordt geleverd in een kleur naar keuze. Wel even rekening houden met BTW die bovenop de prijs komt.

De Bravur die ik heb zit ‘gewoon’ een Sellita uurwerk in.
Kwalitatief in die zin helemaal prima. Afwerking etc ook keurig, maar was ook niet perse heel goedkoop horloge ook.

Ts zegt ‘en andere micro brands’ Niks over budget :wink:

Ik heb zelf goede ervaringen met:

  • Helson: mooie horloges, goede klantenservice. Wel stuk duurder geworden laatste tijd. Behouden waarde goed. Eigen smoel.
  • Christopher Ward: inmiddels geen micro meer, maar vroeger nog wel. Zeer goede afwerking, vroeger erg voordelig, mooie horloges.
  • Lüm-TEC: assemblage in de VS, coole eigen smoel, zeer goede klantenservice

Eigenlijk is geen enkele microbrand mij tegengevallen. Integendeel, voor het geld juist veel kwaliteit vergeleken met de gevestigde merken.

Uurwerken zijn meestal een Seiko NH35 of Miyota 8-serie. Beiden zeer betrouwbare werkpaardjes.

Goede ervaringen met o.a. Prometheus, Borealis, Crepas, Dan Henry, Aevig, Halios.

De enige slechte ervaring was met de Tactico Anko, een horloge uitgeleverd zonder werkring waardoor de wijzerplaat niet centraal in het horloge zat. Andere modellen van Tactico kennen dit probleem niet.

1 like

Genoeg te lezen (en te vragen): Microbrand only

2 likes

Gemiddeld tyssen 1000 en 1500, mag ook lager natuurlijk, uitschieters tot rond 2000 kunnen eventueel ook…

1 like