micrometer

Zag een leuk doosje op de rommelmarkt en ik heb een zwak voor doosjes en wil altijd weten wat erin zit.

Een micrometer dus voor 5 euro met een soort van sleutel o.i.d. waar ik niet weet waar dat voor is.
Iemand enig idee?

tool of sleutel

4 likes

Om te kalibreren.

3 likes

Oke, en hoe gaat dat in zijn werk?

1 like

Prachtig ding! Bij mij op het werk wilde een collega iets soortgelijks (beetje vies en mottig, technisch top) weggooien. Ik was net op tijd. Hij is nota bene een goudsmid van origine… …sommige mensen. :smirk:

Ik zie ook niet meteen waar jouw sleutel in past, maar er zal ergens een inkepinkje zitten.

Ik gebruik de mijne om glasdikte op te meten; vlak voordat ik het (dan vaak al gebarsten) mineraalglas er met een hamertje (daarna sowieso in duizend stukken) uit tik.

2 likes

Je kan de as waar de schroefspindel inzit hiermee verzetten, zo kan je het nulpunt opnieuw kalibreren :+1:t2:

2 likes

Ik zal vanavond laat (lben nu even niet thuist) nog wat foto’s maken, zag allen aan de achterkant een schroef zitten, waarschijnlijk om hem openen.
Maar als je niet weet waar je mee bezig bent kan je er meestal beter vanaf blijven.
De afwijking is 3 micron maar gekalibreerd is natuurlijk mooier.

1 like

Is geen raketwetenschap gelukkig, vaak zit er ergens een gaatje waar dat nokje van de sleutel ingehaakt kan worden, dan verdraai je de basis van de spindel en kan je de afwijking eruit stellen. Wel altijd zorgen dat de meetvlakken schoon en vetvrij zijn, dit kan je bijvoorbeeld doen door er een papieren velletje doorheen te trekken.

1 like

Prachtig veel mee gewerkt.
Inderdaad om dikke te meten.
Vroeger hadden we nog geen digitaal.

1 like