Veel plezier ermee!
Ik heb dus een stereo microscoop maar loop tegen volgende aan, ik heb normaal 0.5x Barlow er op deze geeft mij ruim voldoende werkhoogte van de microscoop, dus ik dacht ik doe een 0.7x lens geeft me dan iets meer zoom maar zou dan alsnog genoeg ruimte moeten hebben maar dit is dus niet het geval. Loop te klooien met de hoogte vind het namelijk wel fijn als ik zie hoe goed mijn schroevendraaier in de slots valt alvorens ik ga draaien dit kan ik prima onder de 0.5 maar niet de 0.7 want dan raakt de schroevendraaier de lens.
Voor degene met stereo microscoop gebruiken jullie 0.5x of 0.7x Barlow?
Enkel de 0.5 inderdaad. De 0.7 en 1.0 die erbij zaten heb ik sporadisch eens uitgehaald om andere dingen te bekijken maar voor horloges zijn die niet werkbaar. Het zoombereik van die 0.5 is net prima vind ik - max zoom is al net iets meer dan ik ooit nodig heb (voor bvb tandjes te inspecteren).
zag dat er ook barlowlenzen zijn van 0.3. Dat verhoogt de werkafstand dan denk ik weer met een paar cm.
Mooi groot beeld voor kontrole.
En meer dan genoeg werkruimte eronder, dit is wel heel fijn
Heeft er iemand enig idee of de digitale camera’s op de trinoculaire microscopen van eakings plug en play zijn op een macbook air?
Geen van beide. 0,5 barlow (van een video camera) bij mijn mbs10 geprobeerd maar dat leverde niet echt meer werkruimte op omdat die extra laag teveel innam. Uiteindelijk de 90mm lens vervangen door een f1.9 objective. Nu kan ik er prima onder werken.
Ik gok van wel, ze zijn plug & play op Linux en dat is meestal een pak analer qua hardware support.
90mm en f1.9 zijn toch compleet andere waardes: Brandpuntafstand vs lichtgevoeligheid?
De standaard lens heeft 90mm brandpuntsafstand (f0.9). En mijn upgrade dus 190mm (f1.9).
Ik gebruik nu 0,5. maar Kalle gebruikt 0,7 op zijn microscopen en daar had ik ook genoeg ruimte.
Gek want ik had op 0.7x dus niet genoeg ruimte om een schroevendraaier er onder te houden zoals Kalle dat wel kan? 0.5x geeft me weer genoeg ruimte.
Ah zie dat er working distance opties zijn, dat verklaard een hoop. Dus een 110mm kan ook een 120mm worden in mijn 48mm schroefdraad microscoop.