Microscopen

Inderdaad is een Microscoop eigenlijk alleen voor controle werk en gebruik je voor de rest een loepje, je moet er in het begin even aan wennen maar dat werkt het fijnste.

Ik werk ook veel met deze binoculair die je op het brilmontuur zeer makkelijk plaatst en afneemt.
Ik gebruik dit voor normale werkjes maar afwisselend met loep.

3 likes

Het is nogal persoonlijk inderdaad, iedereen heeft een andere favoriete manier van werken. Een oogloep werkt voor mij slecht; ik krijg last van een lui oog. Als ik te lang met een oogloep werk kan ik met het andere oog niet scherp meer zien, kan zo een half uur duren voordat dat weer bijgetrokken is. Ik werk daarom meestal met een optiviser, en het meer priegelige werk doe ik onder de stereomicroscoop.

Ben nog wel op zoek naar een losse zwenkarm, ik heb nu een vaste voet onder de microscoop dus ik kan hem bijvoorbeeld niet boven de draaibank gebruiken.

2 likes

Ik heb deze op mijn verlanglijst staan:

Een tijdje terug een soortgelijke standaard gebruikt tijdens een cursus in Zwitserland. Dat is me die week goed bevallen.

4 likes

Ja zo’n dubbelarm had ik ook al naar zitten kijken, lijken mij mooi stabiel. Alleen zie je ze vooral ver weg aangeboden en ben je met verzending en invoer haast net zoveel kwijt als aan een complete microscoop.
Maar goed, beter iets meer geld voor een stevig ding dan iets wat continu hangt te wiebelen :grimacing:

3 likes

Ik gebruik de stereo microscoop redelijk vaak als ik iets in de diepte moet zien of doen. Met name doordat mijn microscoop een ringlicht heeft en je zo fantastisch schaduwloos kunt zien wat je wilt doen. Verder gewoon werken met de oogloupe of de visor met 3.5 lenzensetje.

3 likes

je kan er dus ook foto’s mee nemen in detail. Leuk. zal eerst es zo’n ad210 aanschaffen, leuk eindejaarcadeautje lijkt me!

1 like

Klopt, foto en video.

1 like

Probeer eens een monitor-arm. Zelfde principe, maar veel voordeliger en keuze zat op mp.

Is een optie, maar moet je wel aan het hobby’en om daar je microscoop aan vast te krijgen. Plus dat je je hoogteverstelling mist dus veel lastiger om scherp te stellen :thinking:

2 likes

Ik gebruik zelf een loupebril van HBM, zitten 5 lenzen bij en een lampje. Voor 15 piek zeker een aanrader voor de beginnende klusser.

Van een forumlid (Bas) een microscoop gekregen, nog altijd erg blij mee. Handig voor het controleren van slijtage op assen en tanden van uurwerken.

4 likes

Als je de “stang” van je vaste microscoop aan de arm zet, blijf je de hoogteverstelling houden. Ik zal proberen ern foto te plaatsen, maar ik weet nog niet hoe dat moet…

2 likes

De standaard voet wil ik ook kunnen blijven gebruiken. Als ik onderlicht nodig heb wil ik gewoon de kop terug kunnen swappen.

1 like

Dat deed ik in het begin ook. Daarna een a4 lichtplaat gekocht…

2 likes

Dat is inderdaad ook een optie. Achteraf had ik ook beter een microscoop op dubbelarm kunnen kopen en een losse lichtplaat.

1 like

4 likes

Zo eentje is dan weer niet goed 3.5 X 90??

zo doen de meesten het wel maar of het echt goed is voor de rug, nek, schouders is maar weer de vraag!

2 likes

Mijn microscoop is zojuist aangekomen, vanavond installeren, samen met de nieuwe wijzer aandrukker. Ik ben benieuwd

4 likes

Beetje spelen met de instellingen vandaag, morgen eens mee aan de slag

2 likes