Middagje Rolex’en passen

Beste,

Op een dag wist ik het zeker, ik wil een Rolex. Geen Seiko, Breitling of Omega, maar het bijna mythische merk uit de Alpen dus.

Maar welk model dan? De platinum Daytona viel niet binnen budget, het moest een staal “instap” model worden. M’n voorkeur vloog iedere maand een andere kant op. Een iconische sub, GMT, 40mm Explorer II of een klassieke date-just?

Als noob leer je al snel een hoop binnen dit forum en was ik ook snel wat illusies armer. Een groene sub aka “de Hulk” vond ik geweldig. Echter heeft dat groene kleurtje wel wat nadelen! 1) De prijs. 2) De wachtlijst. En zo zijn er natuurlijk nog wat sportmodellen die
leuk op de website staan, maar in de praktijk toch wat lastiger zijn.
Na een tijdje wist ik het! Een explorer 1 of een submariner no-date. Twee modellen die altijd kunnen, niet te opvallend en daarom voor mij de 2 geschikte kandidaten als 1e échte horloge.

Dus ik maar eens een keertje passen… bij S&C in de PC. Erg knusse, maar mooie zaak! Ik werd al snel keurig geholpen. Dus toen in aangaf dat ik een sub no-date wilde passen toen was het antwoord (1x raden) “ik heb deze nu niet in de winkel” levertijd een jaar.

Toch een sub gepast voor de maat, en die maat beviel zeer goed!!

Door naar kandidaat nr 2

Nou de klik was er!! Het nam eigenlijk een hoop twijfel weg. Was echt verbaasd over de klasse dat zo’n eenvoudig horloge kan hebben.

Nog wat DJ’s gepast, maar een mindere klik. 41mm stond overigens voor geen meter op m’n pols.

Denk dat ik volgende maand de knoop maar eens doorhak, misschien toch nog een sub-no date ergens passen in de tussentijd. Mijn vriendin pleite tegen de sub, omdat je daar veel namaak van ziet. Ook een dingetje voor jullie?

16 likes

Je hebt volgend mij best dunne polsen. Probeer eens een 36mm datejust. Ik denk dat dat je aangenaam gaat verassen.

3 likes

Explorer 1 :heart_eyes:

2 likes

Heb ook een 36mm gepast. De maat was zeker mooi, maar wel erg chique naar mijn smaak. Ik draag niet dagelijks een pak, anders had ik het wel overwogen ja.

Expl 1 past je beter dan de Sub!

6 likes

De 3, 6 en 9 met superluminova opgevuld, vind ik juist een schitterend kenmerk van dit nieuwste model Explorer. Terwijl ik toch ook zeker vintage waardeer!

Namaak sub of echt, het model zie je veel en de Explorer zie je dan toch minder vaak natuurlijk. Worden deze wel eens nagemaakt?!

Het is je eigen persoonlijke keuze. Wil je een beetje waardevast model, kies dan de submariner.
Succes met je aankoop.

Een DJ is geen klok bedoeld voor bij een pak, het is bedoeld als sportief model.

Daarnaast worden alle modellen natuurlijk nagemaakt. Ik zou de keuze daar niet van laten afhangen.

1 like

Of je voor de Explorer of Sub (no date) gaat. Beide erg mooie horloges, ik had persoonlijk geen klik met de Explorer en uiteindelijk voor de Sub gegaan.
Mocht je in t zuiden van t land zijn… mijn Sub staat ter beschikking om eens te passen hoor :wink:

3 likes

Ja de Sub is nog waardevasterer. Maar als je de Explorer lang genoeg in bezit houdt, loop je ook weinig risico op een afschrijven.

De maat is ook prima. Ik draag veel vintage (35/37 mm) maar vind de 39mm Explorer echt zeer comfortabel. Veel subtieler dan de nieuwe Sub’s ook.

Succes!

14 likes

Ja beetje maar ook omdat je teveel echte ziet, je hebt in Amsterdam zeer zeker geen uniek en onderscheidend horloge meer om. Als je daar niet mee zit is het natuurlijk een fantastisch horloge.

Heel gaaf, en ik vind dat je vriendin gelijk heeft, al ik niet denk dat het exemplarisch is.
Over het algemeen zal van iedere Rolex die je om je pols hebt gedacht worden dat hij nep is, omdat er zoveel fake Rolexen in de markt zijn.
Pas als je in pak in een dikke Mercedes of Bentley voort komt rijden zal men geloven dat hij echt is :slight_smile:
Ik denk dat je dat met bijvoorbeeld Omega minder hebt, maar bijkomend nadeel is dan misschien weer dat een stuk minder mensen weten dat een Omega ook een pak geld kost.

Overigens denk ik persoonlijk dat je je helemaal niet druk moet maken van wat anderen denken.
Het gaat erom welke klok jij mooi vind.

1 like

Leg je subC eens naast de 39mm explorer en zeg dan nog eens welke lomp is :wink:

1 like

Ik zeg doen…om mijn 17.5 cm pols :+1:

5 likes

Huh?

3 likes

Het is geen haute horlogerie van een ton of meer. Zo exclusief is een Rolex niet. Er worden er niet voor niets zoveel geproduceerd.

1 like

Dat weet jij als horlogekenner, maar het “gewone” volk niet :slight_smile:

Vraag aan de normale man of vrouw in de straat wat het duurste horlogemerk is dat ze kennen en 9 op de 10 zal Rolex antwoorden.
Rolex staat in de volksmond synoniem voor exclusiviteit en dus rijkdom.

Leuke ervaring!

Ja is een hele grote bron van ergernis voor mij persoonlijk!

Nee, dat de sub nagemaakt wordt zou voor mij geen beletsel zijn. Dat het een hopeloos overgewaardeerd cliché is echter wel.

De Explorer is leuker.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik vintage Rolex kasten veel mooier vind. Die slab sided rommel van tegenwoordig is niet elegant.

Daarom zou ik voor een 36mm variant met kleurrijke plaat kiezen. Die ogen ranker en frisser.

Kortom: mij moet je het niet vragen, wij worden het waarschijnlijk toch niet eens. :grinning:

1 like

Dan draag je toch geen Rolex meer :joy: Rolex is voor de Bennies, voor de Sjonnies. Ik houd van Rolex, maar als ik elke dag een pak zou dragen kies ik geen Rolex meer. Leg daar een mooie JLC onder ofzo.

OT: Ik vind ze allebei te groot ogen op je pols, maar zou eerder de Explorer kiezen.

Of een 14060(M)

10 likes