Mijn beurt om me ook eens een keer voor te stellen

Hallo allemaal,

Zoals zovelen zijn begonnen, begin ik ook: “Long time lurker, first time poster”. Ik heb de afgelopen paar maanden zoveel tijd hier doorgebracht en inspiratie opgedaan dat ik graag de moeite wil doen om me uitgebreid voor te stellen:

Mijn naam is Guido en ben woonachtig in West-Betuwe. Zoals wellicht uit mijn username opgemaakt kan worden ben ik bijna 40 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 wolken van dochters, waarvan de laatste eerder dit jaar geboren is. Sinds jaar en dag al geïnteresseerd in horloges, waarschijnlijk ooit door mijn ouwe heer aangestoken (al deel ik zijn interesse in pennen niet). Mijn ultieme horloge wens als kleine jongen was om ooit een keer een Breitling te hebben, maar het is me afgelopen tijd duidelijk geworden dat smaken flink evolueren.

De liefde voor horloges is afgelopen winter opnieuw leven ingeblazen toen ik als kerstkado voor mijn vrouw op zoek ging naar een nieuw horloge. Een van de wijzers van haar DKNY horloge was afgebroken en ik heb aangeboden wat moois uit te zoeken. Nadat ik mijn selectie voor akkoord bij haar had voorgelegd, is haar uiteindelijke keuze gevallen op een Tissot, die ik bij de plaatselijke juwelier heb aangeschaft. De medewerker bij de juwelier hield zo’n gepassioneerd betoog over Zwitserse horloges dat het mijn vuurtje ook weer deed oplaaien.

Dit en het zien van vele herenhorloges (= collateral damage) tijdens mijn zoektocht voor het horloge van mijn vrouw deed mij besluiten om ook een nieuw horloge voor mezelf uit te zoeken. Momenteel heb ik twee quartz horloges, beide Tissot, die vertegenwoordigen met name/alleen emotionele waarde. Deze zullen nooit weggaan, hooguit veel minder gedragen worden in de toekomst. Naast deze 2 horloges heb ik ook nog een smartwatch voor het hardlopen. Fotootje:

Van links naar rechts:

Het horloge dat ik kocht van mijn eerste salaris. Het heeft heel lang trouwe dienst geleverd, in 16 jaar 2 batterijtjes gekost en zit af en toe nog eens om de pols, bij wat formelere gelegenheden. De bedoeling was in eerste instantie een witte wijzerplaat, maar die was niet voorradig. Uiteindelijk erg blij dat het toch zwart is geworden. Ik weet niet of wit me zo lang tevreden had kunnen houden, wat me brengt bij mijn tweede horloge.

Een Tissot T-race. Na de geboorte van mijn oudste dochter moest mijn vrouw met dochter nog 48 uur ter observatie blijven. Als bedankje voor de goede zorgen door het verplegend personeel ging ik na de aangifte gebak. De juwelier tegenover de bakker stopte met het voeren van het merk Tissot en ik besloot ter plekke deze T-race mee te pikken. Doordat ik het horloge altijd zal associëren met de geboorte van mijn oudste zal dit horloge altijd bij me blijven. Ook al heb ik gemerkt dat deze witte wijzerplaat voor mij minder lang houdbaar is dan een zwart exemplaar.

Uiterst rechts mijn Polar hardloop horloge. Echt een gedrocht, dik en onhandig, maar doet wat ie moet doen. Hij gaat alleen om bij het lopen (ik kan niet zonder) maar zodra ik klaar ben moet ie direct af.

Enfin, terug naar het verhaal. Ik moest dus een nieuw horloge. Dit keer wilde ik er wel wat meer aan kwijt, ik kon het immers aan een aantal zaken koppelen: mijn 40e verjaardag, mijn 10 jarig huwelijk in augustus, een mooie promotie eerder dit jaar, maar vooral de geboorte van mijn schitterende dochter. (Het zal velen niet vreemd in de oren klinken, maar als ik maar goed genoeg om me heen kijk vind ik overal wel een rechtvaardiging voor een dergelijke uitgave).
Qua budget was mijn voornemen om geen echt vast budget te stellen, maar gewoon kijken wat ik mooi vind. Of het echt haalbaar is zou ik dan wel later zien. Ik had wel een aantal eisen:

  1. Het moet een handopwinder of een automatisch uurwerk zijn
  2. Het moet een horloge zijn dat bij bijna alles past, zowel gekleed als casual.
  3. Het moet tijdloos zijn, dit horloge gaat er nooit meer uit, dus over 20 jaar moet het nog steeds “kunnen”.
  4. Het horloge moet nieuw zijn
  5. Het horloge mocht niet te groot worden >42mm

Naast eisen had ik ook wat wensen:
6. Bij voorkeur heeft het een stalen band
7. Bij voorkeur een glazen bodem
8. Bij voorkeur een manufactuur uurwerk

Zo zien jullie, een aardige opgave…

De afgelopen maanden heb ik dagelijks alle horloge websites uitgeplozen. Alle foto’s op dit forum heb ik verslonden om te kijken of ik nog wat gemist had. Het komt waarschijnlijk bekend voor, ook ik ben veelvuldig geswitched van keuze. Welke horloges zijn er allemaal in de running geweest, niet noodzakelijk in deze volgorde:

  1. Rolex OP (blauwe of grijze wijzerplaat)
  2. Zenith El Primero (driekleurige versie)
  3. Nomos Club/Club automat (witte wijzerplaat)
  4. Tudor BB 58
  5. Omega Aqua Terra (wit/blauw/zwarte wijzerplaat)
  6. Omega Planet Ocean (kleine versie, zwarte plaat)
  7. Omega Speedmaster Professional

Uiteindelijk is het de laatste geworden. Ik heb hem inmiddels een aantal weken in huis, maar hij zit nog in de stickers en daar gaat ie pas vrijdag a.s. uit, wanneer ik 40 word. Nog maar een fotootje:

Waarom is het de Speedmaster geworden? Het voldeed aan alle eisen en zelfs (mogelijk) aan 2 van mijn voorkeuren (de keuze is uiteindelijk gevallen op een hesalite versie, maar dat is wel een tijd een bron van twijfel geweest). Een Speedmaster Professional is wat mij betreft wel een van de beste voorbeelden van een tijdloos ontwerp, sterker nog: ze hebben hem een aantal decennia geleden getekend en hebben nog steeds niet de noodzaak gevonden hem aan te passen. Qua looks hoeft deze dus nooit meer weg.

Wat ik ook leuk vind is dat het een handwinder geworden is, dit jaar is tot nu toe wel een jaar met mijlpalen en wat is er leuker dan dagelijks aan je successen te worden herinnerd?? O, en ook leuk, de maanwandeling in kwestie was op 20 juli, wat voor de oplettende lezer ook mijn verjaardag is. Dat het NL tijd op de 21e was is maar een detail.

Als ik later deze week hem uit de stickers om mijn pols heb plaats ik wel een nieuw fotootje.

Bedankt voor het lezen en ook mijn dank voor de uren leesplezier die jullie mij hebben gegeven.

Groeten,
Guido

65 likes

Uitstekende keuze.

En wel verfrissend, iemand die zijn hele keuzeproces stil houdt en alleen met het resultaat op de proppen komt. Weer eens wat anders dan die ellenlange keuzetopics waarin de TS niet of pas na maanden de knoop doorhakt. :smile:

13 likes

Het is een hele mooi alleskunner geworden! De stalen band is ideaal voor deze warme dagen, maar het wordt een heel ander horloge op leer. Enige nadeel is de WR, maar zolang je er niet mee gaat snorkelen is’t wel ok :wink:

Deze staat ook hoog op mijn verlanglijstje! Maybe someday… Uitstekende selectie trouwens, allemaal toppers. De Rolex Explorer zou hier ook niet misstaan hebben.

Geniet van je verjaardag vrijdag en veel succes met het wachten tot dan! :smile:

1 like

Welkom hier en gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, dat je er maar veel plezierige momenten mee mag beleven. :+1:

1 like

Mooi hoor en heel goed om je successen te vieren met iets van blijvende waarde!

1 like

Welkom op het forum! Een Omega Speedmaster Professional, schitterend horloge. Veel (draag)plezier ermee gewenst!

1 like

Gefeliciteerd alvast! Leuke keuze. En who cares. Geen idee overigens hoe laat het op de maan was op dat moment, aangezien daar geen meridianen lopen… Met dit verhaal erbij ook de US tijd aanhouden…

1 like

Mooie observatie hier! :ok_hand::slightly_smiling_face:

4 likes

Hoi Guido,

Van harte welkom op het enige echte Horlogeforum van de hele wereld! :sunglasses:

Je hebt een mooie en weloverwogen keuze gemaakt voor die prachtige Omega! Ik wens je er heel veel plezier mee!:ok_hand:

Ik wens je veel plezier ook op het forum en nog heel veel mooie horloges toe!

Vriendelijke groet,
Harry.

2 likes

Welkom, mooi verhaal en een mooie nieuwe aanwinst.

1 like

Iemand die weet wat hij wil. Wat kom je hier eigenlijk doen? :joy:

Geintje natuurlijk. Welkom!

3 likes

Mijn beste,

Guido, van harte welkom binnen de contouren van dit getalenteerde HorlogeForum!!
Een ruimhartige introductie heb je!!
Prachtig verwoord!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Welkom :grin:

1 like

Welkom op het forum en natuurlijk ook een warm welkom op de “Speedmaster Only” afdeling! :sunglasses:

2 likes

Van harte welkom!

1 like

Welkom en heel veel plezier met je verjaardag en de nieuwe aanwinst!! :+1:

1 like

Guido, welkom op HF!

1 like

Welkom

1 like

Van harte welkom :clap:

Pieter.

1 like

Allen hartelijk dank voor het warme welkom! Ik ben alweer aan het koekeloeren voor een mogelijke aanvulling (mooie duiker misschien…) dus ik ga mijn dagelijkse bezoekjes aan dit prachtige forum met veel plezier continueren.

1 like