Mijn dilemma

Ik verzamel nu ongeveer 4 jaar horloges. In het begin van mijn verzamelperiode kocht ik veel vintages :
Roamer, Elgin., Revue Thommen,BWC, Bulova, etc. etc.
Het waren horloges in de prijsklasse van 50 t/m 150 euro. Na een jaar of 2 was ik op deze horloges uitgekeken en heb ze weer verkocht, de meeste met een klein verlies.

Langzaam ging mijn verzameling richting duikers toe Seiko,Orsa,Zinex.
En de chrono`s Tag Heuer, RXW, Sinn.

Nou zijn onder horlogekenners deze merken wel bekend.
Maar onder niet kenners alleen de Seiko en met een beetje mazzel de Tag Heuer.
De Zinex is een duiker van zeer goede kwaliteit en met prijs van zo`n 800 euro zeker geen koopje.
Zo ook de RXW Plasmir Milgraph meer dan 1000 euries en niet meer aan te komen.

Maar in mijn omgeving kent niemand deze merken :frowning: terwijl je er toch een hoop geld aan uit geeft.
Nu weet ik wel dat veel forummers zeggen ik koop een horloge voor mezelf.
Maar toch geeft het voor mij een naar gevoel, als je een hoop geld uitgeeft en ik heb over bedragen over een veelvoud van 100 euro per horloge en niemand kent het merk.
Je krijgt reacties van een Plasmir waaaaaaaaaaat een Zinex dat je daar 800 euro aan uitgeeft!

Zo vind ik Seiko een prachtmerk en weet dat het kwalitatief een goed horloge is.
Maar ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die zon 3000 euro aan een Spring Drive uitgeven. Men geeft dit liever uit aan een Omega, Rolex of een Breitling. Volgens mij komt dat door een imagoprobleem en wordt Seiko door niet kenners vaak geassocieerd met goedkope horloges.

Maar iedereen kent Omega, Rolex, Breitling dit zijn onder niet kenners de merken die ze wel kennen.
En het gekke is dat dan deze bedragen of hoger opeens wel zijn gerechtvaardigd.

Hoe denken jullie hier over?

idd, alleen rolex wordt echt herkend … verder eigenlijk weinig zelfs breitling en omega niet …

Ik ken dit ook. Wanneer men mijn Velatura ziet krijg ik eerst een compliment en daarna een teleurgestelde opmerking. O het is een Seiko. Je kan me niet kwader maken. Overigens stond ik weer eens op het punt een horloge in de 2000 euro range te gaan kopen. Ik kwam echter tot de conclusie dat ik geen horloge kon vinden dat me aansprak. Op de een of andere manier kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om dat gespaarde bedrag in één keer op te maken aan een horloge. Wanneer ik eerlijk ben wil ik in de hogere prijsklasse alleen maar een Rolex Sub. Die gaat er echter alleen komen wanneer ik een geldprijs win met een pokertoernooi. Dit gaat overigens zeker een keer gebeuren.
De horloges die jij koopt vind ik geweldig. De Zinex duiker is echt een beauty. Het klinkt misschien tegenstrijdig voor iemand die als graal horloge een Rolex Sub heeft maar ik kan bijna alle high end klassiekers wel dromen. Ik heb ze ook zo vaak gezien dat ik ze niet meer zo bijzonder vind. Wanneer iemand met iets totaal anders komt kan ik dat zeer waarderen. Maar ja ik ben dan ook een horlogefreak. :wink:

Ik koop ze inderdaad voor me zelf en ik vertel ook nooit wat ze gekost hebben. Probeer maar eens uit te leggen aan een niet kenner dat jouw horloge met alleen een tijdweergave duurder is dan een horloge met dag, datum, hoogtemeter, barometer, ski-data, etc. véél goedkoper is. Bovendien moet je jouw horloge nog opwinden ook! Dat is voor veel mensen onverklaarbaar.

Mij maakt het niet uit, het gaat om mijn plezier en mijn beleving bij een merk. Wat een ander daarvan denkt is totaal niet relevant!

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Het gaat erom dat IK er plezier aan beleef en er de waarde van inzie. Wat anderen daarvan vinden, boeit me niet zoveel. Ieder heeft zo zijn eigen liefhebberijen en vaak begrijp ik daar ook niets van.

Jürgen Schreef:

Mij maakt het niet uit, het gaat om mijn plezier
en mijn beleving bij een merk. Wat een ander
daarvan denkt is totaal niet relevant!

+1

Ik zit me al dagen te verkneukelen op de Pellikaan forum limited die binnenkort uitgereikt wordt, maar de reacties van vrienden en collega’s kan ik nu al dromen:

• Hmm, er staan geeneens cijfers op de wijzerplaat
  • Pff, moet je de OPWINDEN???
  • Pellikaan??? Heb je die bij Avifauna gekocht of zo???
  • … (vul zelf maar in)

Lekker belangrijk, IK vind hem mooi! :slight_smile:

Snooker Schreef:

• Pellikaan??? Heb je die bij Avifauna gekocht of
    zo???

(:smiley:

Ik kan me goed herkennen in het dilemma. Uiteindelijk koop ik de horloges die ik mooi, bijzonder en de moeite waard vind. Enthousiaste reacties van mensen om me heen zijn een extra bonus en de kans daarop is wat groter als je een voor de ander bekend merk of model draagt. Er zijn overigens voldoende horloges die en mij aanspreken en door het grote publiek (h)erkend worden maar ook erg prijzig zijn, weer een dilemma erbij!

Hé Paul,

Voor die erkenning heb je ons toch? :wink:

Maar ik snap wel wat je bedoelt. Het is altijd leuk als mensen uit je omgeving je complimenten maken over het in je eigen ogen belangrijkste gedeelte van je voorkomen. Helaas zien de meeste mensen het domweg niet.

Ik heb welgeteld één compliment voor mijn 300 gehad, van een kennis zonder smaak(type: veel te zonnebankbruin/permanente make-up getatoeëerd/TW steel). Daar wilde ik het juist niet van horen!

Maar ik laat me er verder niet door leiden in mijn keuzes!

Had afgelopen dinsdag m’n Marina militare om naar het werk,had hem net binnen.
Heb met deze Marina meer belangstelling gehad dan met m’n Breitling .
Er werd niet gevraagd wat ik voor de Marina betaald heb gelukkig :wink:

gr Ron

bij een groene frogman krijg je btw wel veel reacties :smiley:

Wacht maar tot ik deze binnen heb.:smiley:

Niet liefhebbers snappen het toch niet, welk merk je ook om hebt.

Aan de Speedmaster zien ze het niet, anderen kennen ze weer niet en een Monster Mod snappen ze niet.

Ik vind ze mooi, kijk er 10x vaker naar dan nodig is om te weten hoe laat het is en verder ben ik blij met een compliment over een horloge maar nog het meest blij ben ik dat het gewoon mijn aanwinst is!

dreski Schreef:

Wacht maar tot ik deze binnen heb.:smiley:
http://i242.photobucket.com/albums/ff131/dreski7/A
168WA-1-4.jpg

mooi retro … (tu)

El penumbra Schreef:

…en een Monster Mod snappen ze niet.

Ik ook niet hoor! (:P)

Verhaal snap ik, geloof ik. Maar wat is nu je dilemma???

:slight_smile:

Ik heb trouwens meegemaakt dat ik een Titanium Samurai voor iemand heb gemod, inclusief een loupe omdat hij de datum niet kon lezen…
Kwam ie na twee weken terugbrengen omdat het horloge niet duur genoeg was in zijn vriendenkring…

robbie409 Schreef:

Ik heb trouwens meegemaakt dat ik een Titanium
Samurai voor iemand heb gemod, inclusief een loupe
omdat hij de datum niet kon lezen…
Kwam ie na twee weken terugbrengen omdat het
horloge niet duur genoeg was in zijn
vriendenkring…

Wat een droeftoeter!!! Dat begrijp je toch niet :S

Eddy C. Schreef:

robbie409 Schreef:

Ik heb trouwens meegemaakt dat ik een Titanium
Samurai voor iemand heb gemod, inclusief een
loupe
omdat hij de datum niet kon lezen…
Kwam ie na twee weken terugbrengen omdat het
horloge niet duur genoeg was in zijn
vriendenkring…

Wat een droeftoeter!!! Dat begrijp je toch niet
:S

Bij mij werkt het net andersom,

Als men vraagt wat mijn horloges kosten, zeg ik het lever niet omdat ze me dan vol onbegrip aan kijken.

Desgevraagd wil ik best antwoord geven, maar uit mezelf zal ik het niet zeggen nee.

Weet je wat erger is,jaloezie/afgunst :frowning: .
Dat is een van de reden dat ik aan anderen niet kenbaar maak dat ik een nieuwe horloge heb.
Behalve op deze forum dan,maar hier zitten dan ook liefhebbers :slight_smile: .

Mvg,Radjoe