Mijn eerste Chinese horloge: Sea-Gull Dragon King #22/800

Hallo allemaal,

Ik heb al veel horloges in mijn collectie gehad uit alle hoeken van de wereld: USA, Canada, Zwitserland, Duitsland, Italie, Thailand, Japan en Nieuw Zeeland.

Tot een paar dagen geleden echter nog geen echt Chiness horloge. Ja, wel eens een Alpha en Marina Militare gehad, maar die tel ik gemakshalve maar niet mee…moet toch een reden hebben om een stukje te schrijven :slight_smile:

Het Chinese merk Tianjin Seagull Watch Co.,Ltd. is China’s grootste horlogefabrikant, opgericht in 1955. De laatste jaren zijn ze druk bezig geweest om zich ook buiten China te profileren. Ze produceren echt een zeer uitgebreide lijn horloges van $ 100,00 tot tourbillons van ruim $ 13,000,00!

Het op zichzelf staande merk Sea-Gull is in 1973 in het leven geroepen om de exportmarkt te bedienen.Ze hebben ontzettend veel geld gestoken in het kopen en ontwikkelen van de benodigde apparatuur om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden door middel van nieuwe modellen, technieken en kwaliteit. Daarnaast sponsoren ze bijna alles wat in China te sponsoren is: tafeltennis, voetbal en atletiek, o.a. als persoonlijk sponsor van Liu Xiang, wereld- en Olympisch kampioen op de 110m horden.

In 2005 was Sea-Gull al verantwoordelijk voor 25% van de totale wereldproductie van mechanische uurwerken. In 2007 openden Sea-Gull het kantoor in Zwitserland en niet veel later volgende ook een kantoor in de US onder de naam SeaGull USA (www.usseagull.com).

De eigenaar van USSeaGull, Kevin Ma, kwam in 2009 op het idee om een specifieke Limited Edition te maken voor het jaar van de draak in 2012.

Kevin geloofde in een door de US gedragen project om tot ontwikkeling te komen van een kwalitatief goed sport-/duikhorloge in een gelimiteerde oplage van 800 stuks. En juli 2012 was het zover: de Sea-Gull Dragon King Limited Edition!

Ik was het horloge nog niet eerder tegen gekomen dus toen ik het horloge te koop zag en dan ook nog met nr. 22 (wat mijn verjaardag is) hoefde ik niet lang te twijfelen: deze was van mij.

De verpakking is goed ontworpen, mooie doos met uiteraard de draak erop, gebruiksaanwijzing en de Limited Edition-card.

En als je de doos opent ziet het er zo uit:

  • 43mm diameter, 13mm hoog, 22mm lugs
  • 200M waterresistant
  • Saffierglas
  • Sea-Gull ST2130 automaat (28.800 bhp, handwind en hack)
  • 120 click bezel unidirectional
  • Superluminova
  • Blauwe minuutaanduiding op de wijzerplaat, 60 in het oranje
  • Secondenwijzer met lumedot (wit en blauw)
  • 2 jaar garantie

Het is echt een mooie, goed afgewerkt horloge, voelt zeer stevig aan, heerlijke stalen band (helaas met weinig micro verstelmogelijkheden), lekker op gewicht maar niet te, zeer soepel draaiende kroon (5 volledige turns), duidelijk klikkende bezel en een geweldig mooi achterkantje.


De sluiting is zoals gezegd beperkt qua grootte en dus ook qua afstelmogelijkheden. Gelukkig heb ik voor mij de ideale afstemming kunnen vinden.

De stalen band is een mooie afwisseling van gepolijste stukken (aan de buitenkant) en brushed stukken in het midden waartussen dan weer een gepolijste strip loopt.

De S op de kroon doet me denken aan de kroon op de Seiko Sumo.

De lume is aanwezig, is redelijk goed zichtbaar maar absoluut niet te vergelijken met bijv. Seiko.

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat Sea-Gull deze kwaliteit zou kunnen leveren, zegt meer over mij en mijn idee over Chinese producten in het algemeen (en horloges in het bijzonder) dan over Sea-Gull. Zo loopt het uurwerk echt ongelofelijk mooi, de secondewijzer glijdt echt over de wijzerplaat, vloeiender dan de ETA in een van mijn andere horloges. Toen ik het horloge binnen kreeg (afgelopen dinsdag) heb ik het gelijk gezet met de atoomklok, hij loopt nu 21 seconden voor, wat neerkomt op gemiddeld + 5 seconden per dag, niet slecht.

ook dit is weer typisch zo’n horloge dat veel verschillende horlogebanden goed kan hebben. Ik had nog twee leren 22mm banden liggen, dus gelijk maar eens gekeken.




Natuurlijk heeft het wel wat weg van een bekender duurder model (Omega 2254/2264) maar ik vind het weer een mooie aanvulling op mijn huidige collectie.

Bedankt voor het lezen!

Eric

1 like

Ziet er goed uit.Leuke details ook.(tu)

Erg leuk horloge en informatief stukje tekst jammer dat de gravure niet wat meer reliëf heeft (zoals bijvoorbeeld de Speedmaster)!

Mijn beste,

Een plausibel verhaal, heldere foto’s, een prachtig horloge en een trotse eigenaar.
Geniet er van!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Proficiat!

Van harte gefeliciteerd met je 1e Chinees (tu)
Thnx voor de info en de foto’s, graag gelezen!

mvg

gefeliciteerd! geniet ervan!

Goed verhaal, proficiat met je draak.

Leuk informatief stuk! Bedankt voor het delen.

Mooi horloge, (tu) proficiat en veel draagplezier!

Mooi horloge die Seagull.

Ik heb gisteren met een echte horlogekenner gesproken die zijn sporen in de horloges al ruimschoots verdiend heeft. Hij vertelde mij dat er tegenwoordig mechanische Chinese horloges zijn die zich qua kwaliteit kunnen meten met de beste Zwitserse uurwerken.

Ook op het Duitse horlogeforum staan berichten van mensen die een “chinaticker” hebben (zo worden ze denigrerend in Duitsland genoemd), die nauwkeuriger loopt dan een dure Breitling.

Ikzelf geloof ook niet dat de Chinezen geen hrologe zouden kunnen maken. Maar vaak willen wij hier in het westen dan ook meteen een zeeeeer goedkoop horloge en ja, die zullen van iets mindere kwaliteit zijn. Maar als wij bereid zijn om een redelijk bedrag voor een Chinees mechanisch horloge neer te tellen dan leveren zij een kwalitatief goed horloge. Daar ben ik van overtuigd.

Ik heb zelf een Chinese tourbillon waar ik zeer tevreden over ben en die uiterst nauwkeurig loopt. Enig nadeel vind ik de afleesbaarheid, maar dat heeft niets met het uurwerkje te maken maar met de keuze van contrastkleuren tussen wijzerplaat en wijzers.

Gefeliciteerd!
Vooral leuk dat het niet weer eens een overduidelijk gejat ontwerp is.

Gr.
Han

Ik ben niet zo van de duikers, maar ik vind dit een mooi horloge! Proficiat!

Leuk horloge. Niet helemaal mijn ding maar erg leuk verhaal en mooie foto’S.
Have fun.

Gerrit

Ziet er niet verkeerd uit. Ik moest bij de vorm van de wijzers wel meteen aan de Ti Seiko Samurai denken.

Proficiat met dit horloge !
In eerste instantie stond ik sceptisch tegenover Chinese horloges maar ik ben overduidelijk verkeerd van oordeel.
Dit lijkt me lekker om te hebben , mooie duiker en uniek met deze doos en uitvoering,…
En als je zegt dat de wijzer vloeiender beweegt dan bv een niet specifieke ETA maakt dat men interesse nog groter.
Niet dat dit iets specifiek over de kwaliteit zegt maar het zal wel lekker ogen.

Groeten uit Belgie.

Mooie klok hoor.
Laat de chinezen maar schuiven, ze worden steeds beter.

groetjes Lenno

Fraaie klok en leuke informatieve post.(tu)

marnix.moed Schreef:

Proficiat!

Nu nog je eerste Rus :wink:

lenno Schreef:

Mooie klok hoor.
Laat de chinezen maar schuiven, ze worden steeds
beter.

groetjes Lenno

+1

Prachtig, gefeliciteerd (tu)

Groeten,

Martin