Ik draag eigenlijk mijn hele leven (op 6 jaar na dan ) al een horloge. Maar eigenlijk sleutel ik pas sinds een maand of 15 zelf. Afgelopen februari had ik zoiets van : misschien kan ik eens een stapje omhoog qua moeilijkheid en kan ik eens een chronograaf aanschaffen. Best spannend en welke koop je dan. Halverwege februari vond ik via Vinted in Italie deze Dionis.
Er zat een defect in en dat was vrijwel zeker de hoofdveer/opwindweer. De gok genomen nadat ik wat foto’s van het binnenwerk had gekregen en er werd gezegd dat alles in orde leek te zijn qua onderdelen.
Afgelopen weekend de stoute schoenen aangetrokken nadat ik vorige week een nieuwe veer in huis had. Twee filmpjes op youtube gevonden om te kijken wat de beste volgorde van demontage was.
Na veel foto’s maken hield ik twee bakjes met onderdelen over
En dit was de grootste veroorzaker van het niet willen tikken.
De persoon die er het laatst aan heeft gewerkt had zijn eigen oliebron in de tuin want het uurwerk zwom nog net niet. Weet niet wat voor olie erin is gegooid, maar het heeft wel zijn sporen achter gelaten op sommige onderdelen. Die kreeg ik na de schoonmaak niet mooi.
Een service registratie werd dan weer wel “netjes” bijgehouden.
Goed, we gooien eerst alles maar door de schoonmaak heen om daarna het uurwerk weer terug op te bouwen.
Ergens halverweg het opbouwen. Blijft altijd een mooi gezicht zo’n koperkleurig uurwerk.
En dan na een uur of 8/9 rustig aan op het gemakje alles ontdekken, inspecteren, schoonmaken en opbouwen ziet het eerste beeld er zo uit. Eigenlijk het eerste echte fatsoenlijke beeld. Want het uurwerk liep veel te snel. De balansveer was niet helemaal 100% fris en heb ik wat aan moeten stellen. Als je goed kijkt zie je ook dat het kompas nog net binnen de lijnen blijft. Ik had hem liever in het midden gehad, maar als het uurwerk verder op tijd loopt vind in het verder dikke prima en blijf ik er vanaf. Slopen is makkelijk gedaan dan herstellen.
De beat error eigenlijk nog te hoog en de amplitude te laag (helemaal voor een nieuwe veer, maar weet eigenlijk helemaal niet wat gebruikelijk is voor een chronograaf). De lift angle zou voor Landeron 151 42 graden moeten zijn.
Wat pogingen om de beat error te verlagen lukte wel, maar naar nul helaas net niet.
Mag de timegrapher wel eens poetsen.
Goed, dan kan de wijzerplaat en de wijzers erop. Vervolgens mag het uurwerk dan de kast in en daar kwam draakje 2 om de hoek. Er is een koekebakker geweest die enorm heeft lopen KLOTEN en de kast heeft gemold
Ik denk dat ze hem met redelijk kracht hebben geopend en zijn uitgeschoten of iets dergelijks. De rand op de kast die de bezel met het glas beet moet houden is defect. Dat verklaarde ook de hoeveelheid secondelijm die ik op die plek aantrof
Ik weet zelf niet hoe ik dit het beste kan oplossen. Het randje is zo ontzettend dun, verbogen en beschadigd dat je dat nooit meer goed krijgt. Denk dat het een 15-20 procent van de lengte is.
Maar goed. Zo goed en zo kwaad het uurwerk in de kast en de wijzerplaat met wijzers erop gezet. De bezel en het glas klikte in ieder geval wel. Misschien heb ik geluk? Ik weet het niet. Hij plopte er al een keer af, maar misschien net niet goed vast gezet.
En dan is hij “af” als ik de kast ff vergeet. Plaatje voor de kastdeksel erop ging.
En nu aan de pols. Lekkere 37mm en past prima.
Filmpje van de loop. Alles lijkt correct te werken. Ben er blij mee