+1 Vind ik ook. Hoewel de andere twee duurder, nieuwer en beter qua techniek zijn, spreekt de eerste mij toch het meest aan. Het past gewoon beter bij mijn collectie en smaak.
Kwalitatief horloge, maar gewoon niet mijn smaak. Ik heb vaak een keramisch model kunnen kopen voor 1500 in topstaat, maar ik voel er gewoon niks bij. Zijn het de wijzers, de wijzerplaat? Ik weet het niet.
Mocht ik deze in 41,3mm vinden voor 1900 tot maximaal 2K, dan wil ik hem wel overwegen. Ik denk dat de 43mm als een blok om mijn pols zal voelen, en dat zou ik niet prettig vinden om te dragen, gezien mijn polsmaat van 18,5 cm.
Mooi horloge, maar ik ben er niet 100% van overtuigd dat ik het echt MOET hebben. Ik twijfel behoorlijk. De eerste spreekt me meer aan en past beter bij mij als persoon, omdat het, zoals je zegt, een echte gespreksstarter is. Het oog wil immers ook wat. Natuurlijk is het uurwerk niet heel spannend, maar dat maakt het wel makkelijk in onderhoud, en dat is ook wat waard.
Bingo! Jij begrijpt het heel goed, en hartelijk dank voor je leuke reactie! Om te bedenken dat ik 2 jaar geleden begon met een Seiko 5!
Ik overweeg serieus ook de eerste, gewoon omdat deze net wat anders is. Maar de Calibre 400 is ook ONWIJS mooi, alleen weet ik niet hoe het met het onderhoud zit. Ik las ergens dat als je hem wilt laten onderhouden, het 500-600 euro kost, ongeacht of hij onder garantie valt.
Zo zie je maar, duurder is niet altijd per se beter, ook al is het van hogere kwaliteit.
Ja, helemaal mee eens! En het is ook nog eens redelijk goed betaalbaar!
Super merk en kwaliteit, maar ik vind ze echt OERSAAI. Desondanks waardeer ik je tip!
Ja dat is ook wel een goede om in gedachte te houden … de service kosten.
Een Tudor met ETA is goedkoper te onderhouden dan de nieuwere In-house… Daarom zijn de ETA’s wel erg gewild ( en ze zijn dunner).
Je gaat met een in house wel rond de 750 euro betalen voor een beurt bij de fabrikant. ( inc 2 jaar garantie natuurlijk). Maar zo’n ETA kan je eigenlijk bijna overal laten servicen.
Dus een Aquis met Sellita SW200-1 is een heel prima uurwerk. Staar je niet kapot op inhouse of niet. Vaak kost dat gewoon echt heel wat geld om te laten servicen. En echt heel veel beter is het vaak niet.
Niet van alle Seiko’s, hoor! Mijn Alpinist doe ik letterlijk nooit weg. Vorig jaar heb ik hem voor mijn 36ste verjaardag op Chrono24 weten te bemachtigen voor 850 euro in topconditie, met een BoR-bracelet van Uncle. Het uurwerk is discutabel en niet ideaal, maar dit is er eentje die voor altijd in mijn collectie blijft.
Volgens mij weet je het al
Zowel qua verzameling, looks en onderhoud.
Dank voor je mening, Luxata! Ja, een nieuw uurwerk is inderdaad lastig en ik las ook dat het behoorlijk duur is. Dan snap ik dat ze voor 1800 tot 2000 euro worden verkocht. Als ze 3 jaar oud zijn, betekent dat dat je binnenkort een flink bedrag moet aftikken.
Een SW200-1 is makkelijker te onderhouden, en gezien mijn collectie maakt het niet uit of ik 120 uur aan power reserve heb. Ik draag alles afwisselend!
kijk ook eens naar een Formex REEF in 39,5 of 42 mm, super goed gebouwd en een COSC gecertificeerd uurwerk, easy adjust in de clasp en snelwisselsysteem van de banden/braclet. De bezels zijn ook verwisselbaar! Deze heeft me echt verrast in kwaliteit en gebruiksgemak.
Dat dus! Onderhoud is veel goedkoper, en bijna elke horlogemaker kan deze onderhouden, met altijd beschikbare onderdelen. De Calibre 400 is supertof, maar als ik er even bij stilsta dat ik 600-700 euro voor onderhoud zou moeten betalen, dan twijfel ik wel.
Reken jij snel af, dan houd ik de demonstranten tegen!
haha, ik wacht op een akkoord op Chrono24
Nouja, het is een beetje als een auto. Vaak kopen mensen een horloge en denken niet eens aan het feit dat er service kosten bij komen kijken.
Je moet gewoon per jaar 100/ 150 euro opzij leggen voor service. Makkelijk gedaan, maak een aparte spaar rekening en boek daar elke maand 10/15 (per horloge) euro naar toe.
Voel je helemaal niets van en dan heb jij altijd je potje ! Maarreee dit geld voor 1 horloge… als je meerdere in de collectie hebt kan het rap oplopen Vooral met de duurdere segment horloges.
Helemaal mee eens! Alleen als je een tweedehands koopt, is het de vraag of deze recent is onderhouden. Als je dan 2K betaalt, moet je automatisch rekening houden met die 600-700 euro onderhoudskosten binnen maximaal een jaar. Dat maakt het wel een behoorlijk verschil.
Ik denk dat ik voor de eerste ga: superleuk, uniek, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden. Plus, dan kan ik sparen voor een ander horloge!