Mijn eerste restauratie Pontiac (ETA 1080)

Begin dit jaar gestart met de restauratie van een oude Pontiac, na reeds jaren een passie te hebben voor horloges mij eraan gewaagd om eentje terug op te knappen.
Het gaat om een Pontiac supportchoque (2 sterren) met een eta1080 binnenwerk.

Een eerste probleem was om het binnenwerk uit de kast te halen, maar na wat hulp via dit forum van @Serge2, lukte dit.

@Serge2 heeft me ook nog een donorbinnenwerk bezorgt ondertussen aangezien er enkele schroeven ontbraken in het binnenwerk. En ook met andere vragen kan ik steeds bij hem terecht waarvoor ik hem ook hier uitvoerig wil bedanken.

De opwindstift leek mij ook aan vervanging toe en ook hier bestelde ik recent een nieuwe voor. ik merk wel een klein verschil met de originele die aanwezig was maar hoop dat dit in orde komt…

Momenteel ligt het horloge volledig uit elkaar en ga ik alle onderdelen voor een 2de keer reinigen en grondig inspecteren.

Ik probeer hier zo spoedig mogelijk een update te plaatsen (met 2 jonge kinderen in huis is het niet altijd makkelijk om de nodige vrije tijd te vinden maar we doen ons best, er is ook geen tijdsdruk).

Beleefde feedback is steeds van harte welkom, tips, opmerkingen, adviezen… laat maar komen.

tikkende groeten,

Kevin

33 likes

Kan je niet helpen… wel je succes wensen!

1 like

succes!

1 like

Succes Kevin, leuk project en ieder van ons is ooit begonnen met wat hulp.
Beste tip die ik je kan geven is misschien nu aan de late kant… maak foto’s als je het uurwerk uit elkaar haalt.
Dat helpt je met de onvermijdelijke " hoe zat het ook al weer". En Google is een vriend…
Succes!

3 likes

Beste Meusink,

Bedankt voor de tip, ik heb eraan gedacht. Voor het verwijderen van een onderdeel heb ik steeds een foto genomen, zo hoop ik bij het assembleren geen verrassingen te hebben al horen die er uiteraard ook bij :slight_smile:

Mvg

Kevin

3 likes

Succes :+1:

1 like

Goed begin is het halve werk :+1:

1 like

Respect voor je geduld - en benieuwd naar je vorderingen :nerd_face:
Tof dat je in het forum ook op weg wordt geholpen, dat maakt het toch net wat leuker dan alleen zo’n avontuur met behulp van YouTube filmpjes enz. Veel plezier er mee !

4 likes

Heel herkenbaar :rofl:! Liggen nog zoveel leuke projecten… piano piano :ok_hand:

2 likes

Kleine update:

alle onderdelen gekuist en zo goed mogelijk vergeleken, nu wachten tot de olie voor het anker toekomt (dure grap, aankoop + douane), hopelijk laat deze niet lang meer op zich wachten.

Tips voor oliën uiteraard steeds welkom.

3 likes

Wat een cliffhanger!! Ik verwacht een fabrieksnieuw horloge… :grin: :grin: Even wachten nog. Ik kijk uit naar de update. Veel succes en gaaf dat je dit project ben gestart!

2 likes

Succes, ben benieuwd naar je vorderingen :+1:

1 like

Veel succes, het is alvast een heel goed binnenwerkje om het op te leren. Geen datum of andere zooi om het moeilijk te maken :slight_smile:

2 likes

Heel veel succes!!

Ennehhh…

… herkenbaar. Ik heb hier ook nog de nodige projectjes staan. Al enkele jaren… onder het mom van “dat doe ik wel als de kinderen op bed liggen”.

Niet dus :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Leuk dat je aan dit project bent begonnen. :ok_hand:
Maar maak er geen haastklus van, horlogemakers hebben alle tijd. :slight_smile:
Succes!

1 like

Leuk project en succes ermee. Ik ben net klaar met me pontiac.(service,nieuw glas en band)

10 likes

Om de tijd, tot het ontvangen van de olie, wat nuttig op te vangen zou ik de horlogekast wensen op te knappen.
Kan ik dit doen met grof en fijn schuurpapier en dan afwerken met een goede polijstpasta?

Welk advies kunnen jullie mij hiervoor geven? (welke korrel schuurpapier gebruiken, welke polijstpasta, kan alles manueel of is gebruik van een dremel een must, …)

in bijlage enkele detailfoto’s van de kast…

1 like

Hartstikke leuk dat je zo enthousiast bent over deze aanschaf en het horloge probeert een 2e leven te geven, maar volgens mij is dat een kansloze zaak. De lugs zijn zwaar beschadigd. Waarschijnlijk zijn er stukken van de lugs weggesleten door een metalen band, die er heeeeel lang op heeft gezeten. Zie foto.

Daarbij is zo’n beetje alle double van de kast gesleten. Door alles eraf te halen wordt het misschien een beter geheel, maar daarmee wordt het geen mooie kast en heb je het probleem van de lugs ook niet opgelost. Een 2e hands Pontiac is geen rib uit je lijf. Ik zou hier geen moeite meer voor doen, maar op zoek gaan naar een iets beter exemplaar.

4 likes

Hartelijk bedankt voor uw feedback, ik snap perfect de gebreken die u aanhaalt en zal uitkijken naar een nieuwe kast voor het uurwerk.

Ik overweeg wel om deze kast dan toch nog steeds te polieren als oefenstuk, want is een eerste keer dat ik dit doe en dan ook zeker geen ramp als het misloopt.

5 likes

Houd er wel rekening mee dat je dan een gepolijst stuk messing hebt.
Bovendien is bij verzamelstukken polijsten niet graag gezien omdat de definitie van de kanten en hoeken verdwijnt.
Maar oefenen is nooit verkeerd.

3 likes