Mijn eerste restauratie Pontiac (ETA 1080)

Kan geen kwaad om eens wat te gaan proberen te polijsten aan deze kast, er is niet heel veel aan te vernielen zoals @lassale hierboven al zegt.
Ik zou niet met al te grof schuurpapier beginnen, die diepe krassen krijg je er anders lastig weer uit. Beginnen met p600 of p1000.

Succes :+1:

4 likes

Hoi Horlogist,

Wat je zou kunnen overwegen is om de kast voor te bereiden met polijsten en schuren en dan deze opnieuw laten vergulden. Neem dan wel de overweging mee, dat de kosten niet opwegen tegen de waarde van het horloge.
Zelf ben ik ook liefhebber van Pontiac en heb ze het liefst 100% origineel, (buiten het glaasje) en de kroon is ook meestal vervangen.

Misschien is het beter om een wrak aan te schaffen en daarop te oefenen en deze origineel te houden, maar dat is mijn bescheiden mening…

Succes verder met je project!

2 likes

Succes Kevin, ik kijk uit naar de volgende serie foto’s.

1 like

Bedankt voor het verhaal Kevin!

1 like

Beste Serge,

bedankt voor je antwoord en advies, ik neem het zeker mee in gedachten / planning.
Via het forum zal u zelf de evolutie nog kunnen volgen :wink:

1 like

Verlede week de nog ontbrekende olie mogen ontvangen en in het weekend de tijd gevonden om het horloge terug samen te stellen. (zie foto)

Uiteraard komen we een probleem tegen.
Wanneer ik de opwindstift plaats draaien de tandwielen van de wijzers soepel en voelen deze correct aan. Echter het opwindsysteem krijg ik niet mee aan het draaien, het lijkt alsof ik de 2de positie niet kan vinden met de opwindstift.

Dit wordt even puzzelen, zoeken en ontdekken maar dat maakt het juist boeiend.

ik hou jullie nog op de hoogte, uiteraard is alle hulp, tips en suggesties welkom.

(Nog niet) Tikkende groetjes

Kevin

2 likes

Hoi. Ik denk dat de hebel niet klopt deze zit met een schroef gemonteerd. Deze zou gewoon op een pen aan grondplatine moeten zitten. Is denkt alleen maar op lossen met een donor grondplatine of donor werk.

2 likes

Zo hoort toe te zijn.

2 likes

Ik zou eerst eens proberen om de hebel even goed te leggen. Hij ligt in elk geval niet goed in het gleufje van het liggend opwindrad.

85e1861271b00cee98c3ece6904c53346d44a0e9_2_690x314.jpeg

7 likes

Denk dat tie ook omgedraaid moet worden.

4 likes

Had ik vandaag ook nog he. Uurwerk (vintage Certina 28-45) dat ik voor de eerste keer deed. Maar ik weet door ervaring dan wel wat het probleem zal zijn.

4 likes

Ok ik kijk het zo spoedig mogelijk na met de bekomen adviezen als richtlijn. Alvast hartelijk bedankt voor de feedback, ik leer bij :wink:

1 like

@wbcoupe heeft het euvel al gezien. De hebel moet in de gleuf liggen. Kwestie van even los, goedleggen (veertje!!!) En weer terug monteren. Wat ook helpt is om het uurwerk op te zoeken in de database van drRanfft of anders een afbeelding in google zoeken…

Foto’s maken van te voor heb ik ook gedaan en nog steeds bij een nieuw of gecompliceerd uurwerk… en inderdaad… hulp vragen hier en die krijg je ook!

Goed bezig… ben benieuwd naar het resultaat!

4 likes

Beste allen,

eindelijk even de tijd gehad om terug jullie adviezen in de praktijk om te zetten.
Ik heb de hebel mooi in de gleuf gelegd en kan nu correct de 2 posities van de opwindstift activeren.

Wanneer ik nu het horloge opwind gebeurt er echter niets met de balans, het horloge begint niet te tikken, het is een Pontiac zonder tik tak :slight_smile:

Wie kan mij helpen bij deze volgende stap? alvast allemaal bedankt voor jullie reacties.

4 likes

Evengoed amateur hier, maar een van de zaken die ik altijd controleer is het soepel overbrengen van de kracht op de tandwielen, dus zonder balans en palletvork, voor ik het boeltje terug compleet maak. Als je dan een klein duwtje geeft aan de veer moeten ze allemaal soepel meedraaien (sommige als een gekke, andere trager, logischerwijs).

Zou kunnen dat een of meerdere pivots niet goed in het juweel zitten; da’s dan een rondje overlopen met de x10 loupe.

1 like

Oh ja, en zeker niet vergeten van de mainspring eerst gecontroleerd te ontspannen :sweat_smile: anders kan je die in een fractie van een seconde al z’n energie laten lossen, en dan durft er wel eens iets kapotgaan.

1 like

Had je speciale vereisten? Ik heb zelf Moebius 9010 en 9104 (denk ik), binnen de EU besteld. Zou wel moeten kijken waar want mijn uitzet komt van alle windstreken.

1 like

Ligt de impulse pin/plateausteen van de balans aan de juiste kant van het anker? Hij moet liggen aan de kant waar het anker naartoe wijst, anders gaat het niet werken :thinking:

1 like

Bedankt voor uw reactie, momenteel gebruik ik 9415 heb ook nog D5 9010 voor de andere onderdelen. U mag mij wel steeds goede adresjes doorgeven om eventueel in de toekomst nog te bestellen.

Bedankt voor uw antwoord.
Dit ga ik eens nakijken volgens mij ben ik hier in de fout gegaan.

1 like