check dat moet lukken
ik ga het eens rustig bekijken maar monteerde het op ongeveer dezelfde manier, uiteraard aangezien mijn beperkte / geen ervaring kan ik hier best iets fout gedaan hebben.
ok we zijn aan het demonteren geslagen en wat mij opvalt is dat het ankerrad zeer los staat zonder. zonder het plaatsen van de klof voor de raderen krijg ik deze precies niet goed op zijn plaats. Is er hier een specifieke handeling tip of truc die mij ontbreekt?
Al de andere pivots steken mooi op hun plaats en de andere tandwielen draaien ook zeer soepel / vlot.
Wie kan mij verder helpen?
mvg Kevin
Ankerrad is een wiebelding, wil bij het monteren van de kloof ook maar zelden meteen in het gaatje vallen. Hoort erbij
Weet je zeker dat het anker goed is en geen pivot is afgebroken? Maar zoals WB net al zei, anker is een wiebelig ding, zeker niet de schroef vast draaien voor je zeker weer dat de bovenste as goed zit, anders heb je zeker schade en moet je op zoek naar een ander ankertje.
Succes !
Serge
Als je naar filmpjes op YouTube kijkt naar verschillende horlogekunstenaars, zul je zien dat ze het ook niet van de eerste keer goed doen.
Wat je kunt doen is de geartrain zo goed mogelijk zetten, brug erop en dan heel voorzichtig met de veerton bewegend de asjes op de juiste plek te krijgen, waarbij je heel voorzichtig druk geeft op de brug.
Meestal gaan ze met deze beweging op de juiste plek zitten en kun je de schroeven indraaien, maar nog niet vast. Pas als je zeker weet dat alle tandwielen en assen goed zitten de schroeven aandraaien.
Controleren of je met een paar slagen een goed vrijlopend geheel hebt en dan zonder spanning op de veer het ankertje plaatsen. Ook hier eerst weer goed controleren voor je de schroeven vastzet.
Dan een paar slagen geven, balans plaatsen en controleren of hij weer ‘tic tac’ doet… dan alle schroeven checken, olie en de rest monteren.
Dan genieten en trots zijn op jezelf! Goed gedaan!!!
Serge
Beste Serge,
bedankt voor je feedback. Ik kijk alles zo goed mogelijk na rekening houdend met uw adviezen en hou u mee op de hoogte.
mvg
Kevin
Ik gebruik een microscoop voor dit werk echt uitkomst eerste klas en werkt zo veel makkelijker dan een loupe laat staan dat m’n nek het ook prettiger vind (bureau is geen horlogemaker werkbank)
Allen,
bij deze een update van de huidige stand van zaken.
Heb het horloge volledig gedemonteerd en terug samengesteld met de nodige aandacht voor de plaatsing van de assen in de juwelen, waarschijnlijk gebeurde dit bij de eerste assamblage onvoldoende nauwkeurig. Alle wieltjes draaiden soepel maar bij de plaatsing van de balans ging het mis. deze wou niet beginnen draaien.
Na nogmaals wat advies van #Serge2 de balans verwijderd en opnieuw zorgvuldig geplaatst met ook hier extra aandacht voor het plaatsen van de as in het juweel.
OK ziet er goed uit tandwieltjes voelen goed aan niet te soepel niet te strak, balans reageert goed wanneer ik er lucht op blaas. We starten met het opwinden van het horloge en opeens dat ervaren we een fantastisch moment, de balans begint te lopen.
Wat een overwinning en toch wel eninge fierheid overvalt mij!
Nu het horloge verder assambleren.
Ik had graag een gif toegevoegd van de eerste tic tac van mijn pontiac maar dit wil helaas niet lukken. Ik voeg spoedig nog enkele foto’s toe zodat jullie mee visueel op de hoogte kunnen blijven maar wou deze update toch reeds al delen.
Tikkende groetjes
Den horlogist
Bij deze een link naar de gif
Dat is inderdaad een mooi moment, gefeliciteerd
Wat ik normaal altijd doe is voor het plaatsen van de balans het uurwerk al een paar slagen opwinden. Dan blijft het anker beter tegen de aanslagpen staan en heb je minder risico dat je balans aan de verkeerde kant van het anker komt te liggen.
Succes met de verdere assemblage
Niks mooier dan een hoopje “dood” metaal dat plots tot leven springt! Goed gedaan
Mooi moment wanneer hij het weer doet.
Succes met de assemblage
Super, we hadden al eerder contact en het blijft leuk om je horloge weer tot leven zien komen.
Mooi om te lezen dat het je gelukt is!
een Gifje van 77mb?
Ik geloof dat dat een prettige ervaring was dat het uurwerk toen liep.
Inderdaad bizare gif maar ik ken er niets van en heb deze gewoon via gratis site aangemaakt
Nu moet je de horloge op de timegrapher hangen, zodat je kan zien dat je niks vergeten bent, en kan zien hoe goed je hem gemaakt hebt. Maar klasse hoor.
Toeval wil dat ik afgelopen week een timegrapher heb kunnen kopen, ik probeer de resultaten zo spoedig mogelijk door te geven al vrees ik dat deze niet al te best zullen zijn bij een eerste restauratie…
Dan heb ik daar toch iets meer vertrouwen in over je eerste restauratie.