Mijn eerste Rolex

Oud? Een Rolex is nooit te oud.

Een Rolex uurwerk overleeft Oom Piet kan ik je verzekeren :wink:

1 like

+1
Vergeet alleen niet de meer glimmende ceramische lunette van de nieuwe vs de matte aluminium van de ouwe.

1 like

Ik vind de keramische bezel eerlijk gezegd een meer ā€˜volwassenā€™ uitstraling hebben dan de aluminium. Imo een verbetering.

1 like

Het maakt t imho chiquer door t glimmende. Wat ik ook wel gaaf vind is waar omega voor had gekozen op hun po. Daar hebben ze t ceramisch mat. Dat geeft de klok wat meer stoerheid tov t chique v n glimmende bezel.

1 like

De keramische bezel vind ik juist een afknapper. De Submariner is van oorsprong een toolwatch. De alluminum bezel heeft zich door de jaren heen bewezen en was niet echt aan vervanging toe.

1 like

De duurzaamheid van de zgn ā€˜rammelbandā€™ heeft zich de afgelopen > 50 jaar ook wel bewezen dacht ik, maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor verbetering (lees in: duurzaamheid, degelijkheid, robuustheid) en daar is o.a. de keramische bezel en nieuwe band/sluiting een goed voorbeeld van.

1 like

De nieuwe band is m.i. een goede vernieuwing al is de oude band prima. De bezel is vooral een esthetische verandering en niet echt een met betrekking tot duurzaamheid. Al hoewel ik de nieuwe bezel mooi vind, blijf ik bij de mening dat het afdoet aan het toolwatchimago

3 likes

Ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar de keramische bezel schijnt duurzamer/robuuster te zijn dan de aluminium (lijkt me ook logisch, Rolex gaat zijn klokken niet minder duurzaam maken) en is daarmee nog meer toolwatch geworden.

Dat de Ć©Ć©n het mooi vindt en de ander niet dat is een ander verhaal. Ik vind bv de nieuwe kast (lugs en kroonbeschermers) van de huidige Sub niet mooi.

1 like

Rolex zou de doorvoering inderdaad niet hebben gedaan als het minder duurzaam werd. Toch, denk ik, dat het vooral als esthetische update is doorgevoerd.

1 like

Elk voordeel hebben nadeel zei iemand eens.

De aluminium bezelinlay krast makkelijk, met name de zwarte/gekleurde coating. Hij is echter relatief goedkoop te vervangen.

De ceramische krast veel minder makkelijk, maar kan wel barsten als ie n flinke klap krijgt. Vervanging is imho behoorlijk geprijsd.

1 like

Bedankt voor alle reacties!! Heb alles goed doorgenomen maar om eerlijk te zijn twijfel ik nog steeds heel erg haha :stuck_out_tongue:

Ik vind de tip van de 114060 ook een erg goede kanshebber, ook gezien het bedrag :slight_smile:

Neem nou gewoon wat je echt gaaf vindt!! Dat bedrag doet sowieso pijn, maar het is eenmalig!

1 like

Ik zou gaan voor de 114060.

Ik heb een aantal vintage subs gehad en sinds kort een 114060.

Vintage subs zijn prachtige horloges, maar het gevoel van de nieuwe sub is toch een stuk degelijker, mede door de band. Het is meer een horloge van deze tijd.
Daarnaast heb je altijd de kans dat er gerommeld is met je vintage sub of dat er service onderdelen op zitten. Persoonlijk durf ik niet met een vintage sub te douchen of te zwemmen en met een 114060 of welke nieuwe sub dan ook, heb je dat probleem niet.

1 like

Iedereen kent het gezegde; ā€œOp een oude fiets moet je het lerenā€ wel. Met je eerste Rolex is dat gewoon gel*l. Dat moet gewoon een nieuwe zijn, vers in de stickers. Jou naam op het kaartje en nooit meer weg doen. Maak je eigen avonturen ermee en die patina komt wel.

Gewoon naar de bank om een stapel flappen te halen, want dat maakt het altijd leuker (en nu kan het nog). De AD binnenstappen en dat ding gewoon aftikken. (Wel een beetje onderhandelen, maar het verschil met grijs voel je toch nietā€¦wat is die paar meier op 50 a 60 jaar genot). Daarnaast is die nieuwe gewoon top voor de lange duur. Door die geweldige band groeit hij de komende jaren gewoon met je mee.

Daarna mag je los gaan; Vintage, tweedehands, grijs circuit, weet ik veel wat. Maar die eersteā€¦die moet je gewoon zelf uit de stickers pulken en voor de rest van je leven koesteren.

:wink:

6 likes

Prachtig een van de eerste 16610 rolexen met tritium dial. Die ook nog wel eens wat matter wil worden in de loop der jaren!
Over waterdichtheid geen zorgen hoor, het is geen plexi. En zelfs daar geen problemen met een sub!
Rammelband? Is die erg versleten? Over het algemeen rammelt de 93150 maar weinig.

Ieder zā€™n mening hier, leuk!!! Wordt een moeilijke keuze;)
Ben benieuwd!

1 like

Ouwe is mooier vind ik. Verhoudingen kloppen beter en de ceramic bezel vind ik mooi maar te opvallend, patserig, blingā€¦hoe je het noemen wil. Kwestie van smaak natuurlijk

1 like

Ik zal ook maar een duit in het zakje te doen en meer verwarring scheppen. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening, over smaak valt niet te twisten :smile:

Je kunt geen foute keuze maken tussen oud en nieuw, het gaat er uiteindelijk om wat jou het meest aanspreekt maar het ene horloge kopen terwijl je misschien toch de ander wil is een dure vergissing.

Ik heb zelf een oude no date (14060m) gehad en die vond ik echt geweldig, ik had hem nooit moeten verkopen. De lugs en bezel waren in verhouding en de band was prima. Het rammelen en dergelijke viel reuze mee, het kleine beetje dat er misschien was vond ik erbij horen. De band was heerlijk comfortabel om te dragen.

Momenteel heb ik een nieuwe 114060, deze wilde ik al vanaf de introductie. Op de een of andere manier is de klik er na twee jaar nog net niet helemaal. De lugs zijn me net te dik, de kroonbeschermer te vierkant en lomp en de bezel net te wijd en glanzend. De snelle verstelbaarheid van de band vind ik wel subliem, deze gebruik ik vaak.

Begrijp me niet verkeerd, de nieuwe is een geweldige klok maar ik vind hem persoonlijk te steriel, misschien een beetje te lomp, te glimmend, hij is het gewoon net niet voor mij.

Dat de keramische bezel technisch beter is zal best maar er zijn voorbeelden te vinden dat ze toch gekrast zijn. Het materiaal is ook breekbaar, als je een nieuwe nodig hebt ben je financieel een stuk meer aan de beurt dan met een alu insert, je kunt er niet zelf even eentje in ploppen.

1 like

Ik sta echt te kijken van de vele reacties, waardeer alle hulp enorm! Bedankt! :smiley:

Ik ga binnenkort eens naar de AD om de 114060 te passen en kijken of het me bevaltā€¦
Het is ook niet zo dat ik dit horloge binnen nu en een maand het horloge wil aanschaffen dus blijf vooral uw mening geven want deze wordt zeer op prijs gesteld :blush:

Ik vind een nieuwe er niet patserig uitzien.
Er zijn veel modellen te koop die patseriger zijn. Ik vind een Sub nog vrij bescheiden.

Een vintage heeft zijn voor- en nadelen. Vaak geen doos en papieren en hogere prijzen.
Voor een nette 5513 is tegenwoordig 8000 Euro de standaard.
Maar het gebolde kunststof glas en mooie patina heeft ook wel wat maar je betaald eigenlijk meer naarmate er meer veroudering te zien is. :wink:

Het blijft een moeilijke keuze. Zeker bij een vintage want er zijn zoooooveeeeeel uitvoeringen!
Met een nieuwe ga je voor safe.

1 like

Het verschil tussen een gebruike 14060M en een 11460 is mij te fors, vandaar dat ik zelf meer en meer naar eem 14060 neigā€¦

Daarbij kijk ik btw niet alleen maar naar de prijs, maar hebben beide modellen zā€™n voor en nadelen

1 like