Mijn ergernis : klok i.p.v. horloge

Ik lees in verschillende topics steeds vaker dat mensen een/hun horloge een klok noemen. Dikke klok, vette klok, mooie klok etc. Ik merk dat ik mij er aan irriteer maar weet eigenlijk ook niet precies waarom🤔 Ik heb er een onplezierige associatie mee. Iemand anders hier ook last van of ben ik de enige?

Zo een keer een onzin topic van mijn kant😇

32 likes

Ik heb een hekel aan het gebruik van het woord ‘klok’ wanneer iemand een horloge bedoeld.

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Tijd voor vakantie misschien? Kan mij er niet aan storen.

14 likes

Ik dacht, ik maak de poll maar aan. :stuck_out_tongue:

Ik ben het wel met @vespaed eens. Een klok is een wandklok voor mij…

Edit: Wel spijtig dat ik heb uitgezet dat je kunt zien wie gestemd heeft. Je mag die setting niet wijzigen…

@Mikel deze is voor jou😁

1 like

Ik ben nu op vakantie en dus tijd om wat door het forum te lezen. En toen viel het me op en ontdekte ik de drang om te reageren dat het een horloge is😇

4 likes

Het gaat gelijk op. Spannend hoor :yum:

Gratis tip voor eenieder hier op HF:

“Pick your battles”

Dit helpt bij vinden van een goede balans in je interne energie management.

5 likes

Me klok heeft een mooie dail :smile:

11 likes

Het kan nog erger:

klokkie :nauseated_face:

3 likes

Ik heb er geen enkele last van. Andere zaken in het leven zijn voor mij serieuze bronnen van irritatie, maar zeker niet hoe iemand zijn klokkie noemt. :smiley: Ik spreek overigens alleen voor mezelf; iedereen is gelukkig vrij om zich te ergeren aan wat hij wil. :wink:

13 likes

Dit bedoel ik idd. Trekt dit niet goed maar aan de andere kant waar maak ik me druk om😂

Ik heb ook de neiging te reageren… Ik vind het toch een soort van ‘tokkie taal’.
Aan de andere kant doe ik het meestal niet omdat je toch snel overkomt als een ouwe zeur :stuck_out_tongue: .

:man_shrugging:

1 like

Het boeit me echt niet maar even voor de duidelijkheid

18 likes

Eens. Irriteren is uiteraard geen wederkerig werkwoord. Ik zal er in de toekomst goed op letten👍

*erger

Ik vind dan dat het gewoon Polsklokkie moet heten dan toch
Horloge 1) Houtworm 2) Iets dat de tijd aangeeft 3) Klok 4) Klokje 5) Knol 6) Polsklokje 7) Rat 8) Remontoir 9) Savonet 10) Slak 11) Soort uurwerk 12) Tijdmeter 13) Tijdwijzer 14) Tikker 15) Tiktak 16) Tijdmachine 17) Uuraanwijzer 18) Uurwerk 19) Zakuurwerk
Doe mij maar een Polshorloge !

1 like

Ik maak ook t onderscheid tussen horloge (om de pols) en klok (o.a. aan de muur).

Maar met die termen als vette klok, heb ik geen moeite, omdat ik wel snap dat ze horloge bedoelen en dat t gebruikt wordt als (ben even de term kwijt) een soort overdrijf woord. Net als iemand die een sportieve wagen heeft gekocht en er naar verwezen wordt als raket.

Ik denk dat je associatie komt doordat bepaalde patsers t zo noemen.

1 like

Snap dat argument niet zo. We gebruiken in het Nederlands een Frans leenwoord, maar dat wil niet zeggen dat het woord in het Nederlands (nog) dezelfde betekenis heeft als in het Frans.

1 like

Volgens mij is de bijnaam ontstaan uit het ‘bargoens’ In de 80er en 90er jaren is dit door criminelen bekend(er) gemaakt. Vaak met als doel statusverhogend. Voor mij dus horloge.

3 likes