Mijn ergernis : klok i.p.v. horloge

Volgens Van Dale is de betekenis van horloge ā€˜om de pols of in een zak gedragen klokjeā€™ en van klok (verkleinwoord ā€˜klokjeā€™) o.a. ā€˜instrument om de tijd aan te geven; = uurwerkā€™.
En klokkie is dialect. Beter is dus om alles gewoon een uurwerk te noemen :stuck_out_tongue_winking_eye:
Overigens noem ik mijn motor ook wel eens fietsā€¦

Als ik een horloge koop of te koop hebt en de andere kant gebruikt het woord klok dan haak ik af.

1 like

Taalfout :joy: me broer

Klok, horloge mijn nek haren gaan er niet van over eind staan maar gebruik zelf altijd gewoon horloge. Soms is het even schakelen als iemand het anders noemt maar prima toch. Voor mijn idee hoor je klok veel meer bij de jeugd

Deze zou op /. een +1 Insightful van me krijgen.

Geef het maar op heren. Ik geloof dat deze geest de fles niet meer in gaat. En @RLC is zeker de enige niet, hij is gewoon een kind van deze tijdsgeest.

De tijdsgeest waarin je gewoon Hollands praat, en het Nederlands spreken steeds verder verloedert.

Ik ga huil0n in mā€™n koffie.

2 likes

Heuer trackmaster om e nek!?

De verloederingā€¦

1 like

RIP Driek.

3 likes

Dat je dan ineens op het horlogeforum wordt geconfronteerd met je oude leraar Nederlands. :sweat_smile: gives me the chills.

OT.
Klok, klokje, klokkie, klatser, horloge, polshorloge. Ik vind 't allemaal best.

1 like

Me klok hep ā€¦

Die mensuh wat zoā€™n klok draageā€¦

Maar, waarom juist vandaag ?

Deze is mijn favoriet trouwens. Briljant !

Middelbaar onderwijs

Het mooiste meisje van de klas
verschikt onwennig bij haar schouder
een bandje van haar bustehouder;
ze draagt dat rare ding maar pas.

De meester, achter brilleglas,
ziet toe, ontroerd, en denkt: ā€œWat zou dā€™r
gebeuren als zij tien jaar ouder
en ik eens tien jaar jonger was?ā€

Ach, hij vergeet hoe hij verdorde
en hoe haar leven net begint.
In stilte wordt door hem bemind
de schone vrouw, die zij zal worden.

Dan praat ze wat, het lieve kind,
en streng roept hij haar tot de orde.

Driek van Wissen
(uit: Het mooiste meisje van de klas,
Amsterdam, 1978)

1 like

Omdat @SandroZ de grap over de taalverloedering oppikte. Iets wat onterecht veel in verband wordt gebracht met Kees van Kooten, maar voor mij onlosmakelijk met Dries samenhangt.

1 like

Ik noem horloges af en toe ā€œklokjesā€. En mijn motor met 120 pk een ā€œfietsā€.
Dit forum is naar mijn weten geen wetenschappelijke omgeving. Ik zou het van ā€œklokjesā€ dus niet te serieus nemen :wink:

Ik wil het niet nog moeilijker maken, maar Google Translate geeft geen opheldering ! :flushed:

image

3 likes

:joy:

1 like

Mijn grootmoeder zaliger zei altijd:
Liever klokken aan de vuistā€¦ als een vuist in uw klokken.

God hebbe haar ziel.

Wat maak het uit.

Die zijn bang dat ze per ongeluk ā€œweizerplaatā€ schrijven. :slight_smile:

1 like