Mijn ergernis : klok i.p.v. horloge

Zoiets jašŸ˜„
Turbotaal misschien is het iets van de jongere generatie.

Ik zeg altijd mooi klokje. Dat zit er gewoon ingebakken denk ik.

1 like

Precies, mijn ideeā€¦

1 like

Geen probleem met de benaming ā€œklokā€. Doe het zelf zo vaak :joy:

Eigenlijk kun je alles >36mm wel een klok noemen. Kan zo aan de wandšŸ¤£

1 like

Die horloge van men broer

1 like

Als ik bier drink, dan is het Klok, Klok, Klokā€¦ een horloge is echt iets anders

:beer:

1 like

Alhoewel ik bij polshorloge ook ga denken, welke andere lichaamsdelen kunnen ook een horloge handelen :sweat_smile:

Ik vind het ook vreselijkā€¦ ookal heb je er ook wel klokken van horloges tussen zitten912

1 like

Horloge, komt uit het Frans en betekent klok :
als in staande klok, kerkklok, koekoeksklok

Het juiste woord is dus niet klok of ook niet horloge,maar ā€œpolshorlogeā€, in het Frans : ā€˜montreā€™

Dus zowel klok als horloge zijn fout.

2 likes

En nog even opvolgen met "hoe hard ā€¦ remt ie nou?"
Maak je vrienden mee!

Preach :pray:t2:

4 likes

Ik heb een nieuwe Breitling, oftewel een dikke klok.:grin:

1 like

Nou een klok is voor aan de muur en een polshorloge voor om de pols en een
zakhorloge voor in de juist?

In de juist :thinking:

2 likes

Ik zeg wel graag bij een bezoek aan mijn moeder het woord klok over een horloge omdat ze dat een vreselijk proleten woord vindt.

Blijft soms toch vermakelijk om je moeder even op de kast te krijgenā€¦

Een hypotheek maakt meer kapot dan je lief hebt

Klok wordt vaker genoemd bij de duurdere merken zo is mijn ervaring. Opmerkingen als ā€œdikke klokā€ vette klokkieā€ hoor ik regelmatig bij merken als Rolex Patek AP etc.

Horloge hoor ik meer bij de goedkopere/ bescheidenere merken. Bijvoorbeeld bij een verjaardagscadeau van mensen die geen weet hebben war er allemaal speelt in horlogewereld ā€œooh wat een mooie horloge zal wel duur zijnā€ :v:t3:

Dat noem ik mā€™n Empo Ć©Ć©nklepperā€¦

Klokken hangen we inderdaad aan de muur horloges om de pols, klokkies, dat is helemaal vaudt

Er zijn ook ā€œmontre de colā€ dus hals of nek horloge;


ā€œChatelaineā€ is een horloge die aan een belt hangt zonder in een zak te duiken;
image
ā€œmontre bagueā€ is een ring horloge dus aan de vinger;
ā€œmontre de pocheā€ zijn zak horloge, maar ā€œgoussetā€ is een bepalde precies zak in een ā€œgiletā€.
Er zijn ook ā€œmontre de tableā€ tafel horloge (en niet klok) ā€œmontre canneā€ stok horlogeā€¦ maar dan gaat het niet meer met een lichaamelijk deel.
En nog de ā€œmontre infirmiĆØreā€, verpleegster horloge die aan een knop gat hangt.
:slight_smile:

Als ik een heftige G-Shock draag en iemand zegt ā€œwat een gave klok om je pols zeg!ā€ vind ik dat wel passen. Maar als iemand, out of the blue zegt ā€œhey, jij hebt thuis toch meer klokken?ā€ dan moet ik wel even schakelen. Het heeft dus context nodig.

Waar ik meer moeite mee heb is als iemand over mijn, met zorg samen gestelde audioset, zegt ā€œzo, dat is een flinke toren!ā€ :wink: