Mijn excelsheet telde op, en ik dacht WTF, zoveel?

Ik dacht vanmiddag: “Laat ik eens een excelsheetje maken waarin ik bijhoud wanneer ik welk horloge heb gekocht, en tegen wat voor prijs”. Je kent het wel, je hebt er een stuk of 15, en dan raak je de tel wel eens kwijt. Dus zo gedacht zo gedaan. Kolommetje met een realistische eventuele verkoopwaarde toegevoegd. Optellen: :hot_face: WTF zoveel? Dat kan niet. Nog eens tellen. Ergens 10 ipv 1 neergezet dan? Nee hoor, het is net het bonnetje bij de supermarkt. Het telt altijd weer op.

Ik zit al een tijd je te denken over een Vacheron Constantin, maar steeds doe ik het niet omdat ik het een te groot bedrag vind. En ik vind dat ik dat niet aan een horloge uit moet geven, maar dat ik dat beter in mijn pensioenvoorziening kan stoppen. Die rendeert tenminste. En nu blijkt dat ik bijna het dubbele van het bedrag waarvoor ik die Vacheron op het oog heb, al in mijn huidige collectie heb zitten. Ik was oprecht verbaasd dat ik dat niet zo in de gaten had.

Dus wat nu te doen? Ik ben ze één voor één langs gegaan, maar ze hebben alle (ongeveer) 15 een plekje in de collectie. Ok, er zijn een paar mindere goden, maar die zetten bij verkoop financieel geen zoden aan de dijk. Ik kan de collectie ook niet zien als investering want er zit geen Rolex in, dus het wordt alleen maar minder waard.

Indikken? Van elk merk maar eentje houden? Van elk type (dresser, chrono, duiker) maar eentje houden? Alle vintage weg? Naar één merk en alle andere merken de deur uit? Volgens de Marie Kondo methode de horloges op een rij van aantrekkelijkheid leggen en ergens een knip zetten? Alles eronder gaat in het blauw? Bij elke vraag antwoordt een ander stemmetje in mijn hoofd: “Ja, maar…”

En wat als ik de collectie dan gahalveerd heb, ga ik dan toch wel die Vacheron kopen? Of heb ik dan voor niets gesaneerd? Dus alles maar gewoon houden zoals het is en ervan genieten?

Hier op het forum zijn mensen die de hele waarde van mijn collectie al met één horloge kunnen verveelvoudigen, en blijkbaar kan ik het geld missen, want ik had me niet gerealiseerd dat dit erin zat, maar toch houdt het me bezig. Vragen… Antwoorden? Misschien heeft iemand eerder eens zo’n ervaring gehad? :scream:

• gewoon alles houden
  • marie kondo methode
  • van elke soort eentje
  • van elk merk eentje
  • anders…

0 stemmers

10 likes

Laat eerst eens je collectie zien, dan weten we waarvoor we stemmen. :smile:

En adviseren je dan wel een Rolex te kopen.

13 likes

Je kan beter de dure horloges verkopen dan de goedkope, dat zet wel zoden aan de dijk. Dus de dure waarvan je niet helemaal onderste boven bent er uit.

6 likes

Gewoon alleen de stukken houden waar je echt gelukkig van wordt.

13 likes

Doen via Marie kondo en als je toch spijt hebt achteraf, gewoon terugkopen.

2 likes

:+1: Dat dus…

1 like

Misschien moet je eens bij jezelf nagaan waarom de collectie zo groot is geworden en waarom je dit sommetje nog niet eerder hebt gemaakt

Kennelijk ben je er wel aan gehecht

2 likes

Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Daarnaast vind ik de Marie Kondo methode wel een prima begin.
Succes, ik ben benieuwd.

3 likes

Marie Kondo methode. En dan zeker je grail kopen, leven is te kort om te twijfelen! 🤷

2 likes

Allereerst.
Even een tip, de chrono-app is handig om je collectie in op te voeren. Lekker makkelijk dat je ook alle gegevens (doos en papieren, serie nummers, aankoopdatum) er mooi in kwijt kan.

Dan antwoord op je vraag,
Volgens mij is er maar één KPI belangrijk. Namelijk, hoe groot is je glimlach als je een horloge erbij pakt? Is die glimlach nog altijd even breed bij alle 15 stukken, dan lekker houden. Zijn er stukken bij die je minder boeien, verkopen die handel!

P.S.
de collectie-foto zou fijn zijn.

6 likes

Kennelijk ben je niet enkel een liefhebber, maar ook een verzamelaar… en dan wordt afscheid nemen zwaar.

Ik heb er twee, met nog veel wensen. Maar die twee draag ik bijzonder graag. Daar kunnen nog wel een of twee bij, maar daarna moet het wel een grail zijn, zou ik tot vier of vijf gaan. Bij jou is dat VC, bij mij zou dat Cartier of JLC zijn (althans, zo denk ik er nu over). Welke dat is of zijn, is echter niet zo belangrijk, maar het gaat dan (zo begrijp ik ook bij jou) om eentje die de rest ontstijgt. Ik zou niet gelukkig worden van 15 exemplaren, zonder dat m’n grail erbij zit. Met de weinige draagtijd per horloge, krijg je er zo weinig voor terug in mijn beleving. Terwijl je behoefte nog steeds maar beperkt bevredigd wordt.

Dus… verkoop er een stuk of tien en zoek je grail. Dat is op zich al een mooi avontuur!

2 likes

Ik kan mijn verzameling gaan verkopen lees ik :rofl:. Ik heb nog nooit gelachen van een horloge.

Durf je je geld zo te bundelen in 1 horloge, @amusicar? Het is wellicht heel anders om met een horloge van 5k rond te lopen, dan een van 15.

1 like

Grappig dat zoveel mensen, net als ik, voor de Marie Kondomethode kiezen. Ik heb een tijdje geleden ook flink gesaneerd en daar ben ik eigenlijk nog steeds blij mee. Maar, het is hierboven al opgemerkt, een foto van de collectie voor het idee zou wel welkom zijn. Succes alvast, in ieder geval!

1 like

Anders … :white_check_mark:

Excel verwijderen en je niet druk maken over mogelijke verkoopprijzen. Tenzij je echt wil verkopen. In dat geval, niet nadenken: Doen!

3 likes

En als ie nou gewoon blij wordt van alle vijftien? Dan moet ie ze houden van Marie :smiley:

2 likes

Misschien eerst polstijd hanteren? Vervolgens jezelf afvragen welk maximaal bedrag voor één horloge comfortabel voelt. Denk dat je er dan vrij snel uit kunt zijn. :thinking:

De grootste “blijmakers” houden.
De rest verkopen.
En dan direct de VC kopen :slightly_smiling_face:.
Vind ik wel bij je passen ook!

@Ruud: als de buitenwereld niet ziet dat een VC 15k kost, dan denk ik dat dat geen problemen geeft. Bovendien, @amusicar gaat er niet mee lassen gok ik zo (na 1 ontmoeting).

1 like

Je hebt maar 15 horloges en wist niet hoeveel geld erin was gaan zitten.
NIETS verkopen gewoon de VC erbij halen en lekker van genieten.
Wie weet haal je je pensioen niet leven doe je nu.

1 like

Ik zou niet bang voor andere mensen, maar me afvragen of ik zelf het vrij kon dragen.

1 like

Hou er 2 of 3, verkoop de rest.
Denk je nou echt dat je als je je VC hebt kunnen kopen van de opbrengst dat je werkelijk spijt krijgt?
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je met plezier, en misschien wat weemoed, terug zal denken aan die horloges die je hebt weggedaan. Dan werp je een blik op je VC en je ziet dat het goed was.

4 likes