Hoe voelde je je er bij toen je het nog niet opgteld had?
O zo? Dat klinkt fijn! Wat doet dat bedrag er dan èchr toe?
Hoe voelde je je er bij toen je het nog niet opgteld had?
O zo? Dat klinkt fijn! Wat doet dat bedrag er dan èchr toe?
De Marie kondo methode kijkt me wel goed. Alleen misschien 1 beater die niet zo mooi is, maar wat kan hebben :).
Heb je het geld nodig om de VC te kopen? Het verlies heb je waarschijnlijk al gepakt op de horloges die je hebt, tenzij ze allemaal bijna nieuw zijn. Over langere tijd doen ze het bij mij in ieder geval beter dan geld op de bank als “pensioen”.
Heb voor mijzelf wel een maximum totaalbedrag dat ik in horloges wil stoppen en een maximum aantal horloges (15) maar zolang ik niet aan 1 van die 2 maxima kom vind ik het prima. Zit nu zelf aan het maximale aantal dus ben me ook aan het herbezinnen op de verzameling om er 1 horloge van de grote drie aan toe te kunnen voegen…
Wat draag je graag? Waar heb je plezier van?
Als je nou eens wegdoet wat steeds maar in die kist blijft liggen, dan kom je al een heel eind. 
Niemand heeft ooit geld nodig om een VC te kopen, Henk. Da witte gij ook. Waarbij, VC is nog wel de meest interessante van wat vroeger de “grote 3” werden genoemd, een kreet die nu meer marketing is dan wat anders.
Het blijft uiteindelijk alleen maar voor de heb, ik dacht het een jaar uit te kunnen zingen met maar 1 exemplaar maar inmiddels jongt het al weer behoorlijk aan.
Ik denk dat nadat je de VC hebt aangeschaft er zeer waarschijnlijk het zelfde gaat gebeuren want tja, er is zoveel leuks te koop.
Doen waar je goed bij voelt.
Kan je het geld missen ? Lekker houden.
Nope! (De stap van 3 a 4 k naar 7 a 10 K is vele malen erger om te maken.)
Gewoon doorpakken man. Lekker de VC er bij.
Mocht het ooit nodig zijn ben je hem zo kwijt op het forum.
Oh nee, het is geen Rolex… Maakt niet uit. Genieten, kopen & dragen. Voor een scherpe prijs ben je altijd zo je horloge kwijt hier, moet het nodig zijn.
Dat je het geld hebt wil nog niet zeggen dat je het ook aan horloges uit wilt geven. Dus ik snap TS zijn issue wel een beetje. Met vervangen is niks mis, 15 vind ik veel.
Lekker wat eruit en een potje bouwen voor de VC 
Voor mij niet denk ik. Als ik kijk naar mijn SLA017, of sub.
Maar het gaat niet om mij, maar als amusicar nu 3-5k gewend is, is 15k ineens veel meer.
Misschien wetende dat je Sub toch niet afschrijft? 
I know, maar hij is nu al ruim een half jaar bezig met deze keuze volgens mij.
Doorpakken @amusicar!
de vorige keer met de overweging van die gouden grand seiko was om die erbij te nemen. Maar ook toen stond die VC al op het lijstje. En die heeft het min of meer gewonnen. In de zin van dat ik toen niet mijn geld aan die gouden Grand Seiko heb uitgegeven. Maar volgens mij heb ik dat geld sindsdien al bijna weer uitgegeven aan horloges van 3000-4000 al heb ik er ook wel een paar verkocht.
@allen Bedankt voor jullie tips en inzichten tot nu toe. Ik ga eens kijken of Marie Kondo me kan helpen!
De reden voor mij om niet te gaan tellen en al helemaal niet om er prijzen te gaan naast zetten. Niet dat ik zoveel uitgeef per uurwerk, maar de aantallen gaan wel tellen!
Diegene die je echt met plezier draagt of emotionele waarde hebben, bij houden. De rest kan je verkopen en (eventueel met bijleg) je VC kopen.
Met je optelsom heb je enkel bewezen dat je gerust zoveel geld aan een uurwerk kan uitgeven 
Mijn horloge-verzameling bestaat uit welgeteld 1 draagbaar horloge, dus ik kan je niet op dat niveau van informatie voorzien. Echter ken ik dit dilemma maar al te goed vanuit mijn andere hobby: jazzplaten.
Er is een tijd geweest dat ik het dubbele aantal platen had dan mijn huidige verzameling (mijn huidige verzameling telt zo’n 800 platen). Ik kocht alles wat los en vast zat, herpersing, origineel, noem het op. Het gevolg is dat je een hoop kastvulling hebt. Logisch denkend zou je tot de conclusie komen dat je alle niet-essentiële platen weg zou moeten doen, maar logisch nadenken behoort niet tot de kwaliteiten van een liefhebber/verzamelaar (het hebben van honderden/duizenden platen of meerdere horloges is rationeel gezien natuurlijk waanzin). Elke keer als ik dan weer door mijn verzameling ging keek ik naar die platen en dacht: “ik zou ze eigenlijk weg moeten doen.” Die gedachte werd steevast opgevolgd door: “nee joh, dat levert niets op, en dan krijg ik er misschien wel spijt van.”
En de verzameling groeide en groeide…
…tot het punt dat ik de knoop doorhakte: ik ga saneren. Niet om financiële redenen, want de opbrengsten zouden immers meevallen (het zijn de mindere broeders die het veld moesten ruimen), maar om rust en focus aan te brengen in de collectie. Ik verkocht honderden platen en ben sindsdien overgestapt op een andere filosofie van aankopen: enkel de platen kopen die je écht wilt, enkel originele persingen en ze dienen allen in perfecte staat te verkeren.
De verzameling is sindsdien niet veel gegroeid. Er zijn nog aardig wat platen uit gegaan, maar wat er bij is gekomen is geweldig. Mijn core-collectie is iets waar ik zo erg van geniet. De platen krijgen meer draaibeurten dan ervoor en elke plaat heeft zijn verhaal.
Om een lang verhaal kort te maken: door stukken uit je collectie weg te doen en weer nieuwe top-stukken toe te voegen zou je veel meer plezier uit je hobby kunnen halen.
Edit: en wat betreft de excelsheet kan ik je de hand schudden. Iets met uit de hand gelopen 
Er zijn zoveel filosofiën over hoe je je verzameling moet managen. De gemene deler; als je er zelf maar gelukkig van wordt.
Voor mij gaat less=more redelijk op. Het is zonde om horloges geen draagtijd te geven, maar als je ze geforceerd gaat dragen zijn ze overbodig. Ik heb een aantal horloge voor gelegenheden of met sentimentele waarde die sowieso blijven. De overige moet ik wel met plezier dragen, anders gaan ze weg. Zo blijven uiteindelijk alleen toppers over.
Enkel in de beater sectie wisselt bij mij de laatste tijd veel, omdat ik een leuk horloge of een goede deal niet kan laten liggen… Mijn vriendin zegt altijd; ‘there always needs to be at least one on the way’. Momenteel zijn dat er 3 
Leuk topic, komt als thema natuurlijk vaker voorbij maar ik zit momenteel met dezelfde vraag dus lees lekker mee 
Ik heb nu even een Marie Kondo ranking gemaakt. Maar dat is nog best lastig. Want een aantal toppers staan bovenaan. Maar één van die toppers draag ik nooit. Die is eigenlijk alleen maar voor de heb, omdat ik hem prachtig vind. En “onder de lijn” staat er een die ik juist zou houden als ik uit de hele lijst maar eentje zou mogen houden (afgezien van een andere emotionele, maar die is eigenlijk ‘buiten competitie’). Qua ontwerp en uurwerk is die niet heel erg bijzonder, maar ik vind het wel een fijn horloge, en ik heb het al heel lang.
Dus ook Marie Kondo ranken is nog niet zo eenvoudig… Ik ga later nog eens een rondje proberen.
Wie of wat is Marie Kondo?
@mariekondo ?
Langs welke criteria ga je de afweging leggen? Draagtijd, emotionele waarde, type, gelegenheid,…?