Mijn excelsheet telde op, en ik dacht WTF, zoveel?

Pensioenvoorziening die rendeert? Voor wie (als jij t niet haalt)?

VC kopen man.

O jee. :no_mouth:

1 like

Interessant en herkenbaar thema.

Als ik het zo lees heb je het geld om de VC te kopen wel, maar moet je het nog kunnen verantwoorden aan jezelf.
Zo ja, zou ik de VC gewoon kopen. Dat doe je uiteindelijk toch wel.
De rest van de collectie saneren of niet is dan een separaat proces.

Criteria is ook wel een boeiende. Ik zou denk ik gaan voor emotionele waarde, financiële waarde, draagtijd en verzamelingswaarde (een dresswatch of beater kan laag scoren op de eerste 3, maar hoog op die laatste).

2 likes

Als eerst zou ik kijken naar de horloges welke je moeilijk terug zou kunnen kopen wanneer je er spijt van zou krijgen. En vervolgens naar wat je niet draagt.

3 likes

Heb de Konmari methode ook even toegepast, voor mijzelf kan ik terug van 15 naar 6…maar dan zijn er 2 die vanwege emotionele redenen blijven en 2 die de zonen voor later gekozen hebben…dus toch per saldo 5 minder…weet nog niet of ik dit actief ga toepassen…

1 like

Ja dat moeilijk terug kunnen kopen geldt inderdaad voor een aantal. Maar is dat niet de overweging van een verzamelaar? Want zeldzaam of niet, als hij je niet past, past hij je niet.

Ik vond dit een heel goed boek, misschien moet ik het nog eens een keer lezen om daarna betere keuzes te kunnen maken:
https://www.bol.com/nl/f/tantra-het-allerhoogste-inzicht/30013090/

De gedachte is: “Het doen is iets anders, maar het begint eerst bij herkenning. Bevrijden, loslaten en zijn.”

Criteria zijn denk ik heel erg lastig. Het gaat toch op gevoel.

Stap 1 heb ik genomen denk ik. Herkenning :slight_smile:

1 like

Criteria zijn denk ik heel erg lastig. Het gaat toch op gevoel.

Ik ben een rationeel type, emoties vang ik graag in criteria. :wink:

2 likes

@amusicar Ik heb nog even snel het hele topic doorgescrolled, maar ik heb nog steeds geen foto’s gezien van waar we het nou over hebben. Misschien, als je deze post, kunnen we je hier nog een zetje in de goede richting geven, qua keuzes. Zet er eventueel bij welke je zou willen houden en waarom.

3 likes

Heb mijn top 4 bepaald, ga nu eens testen hoe lang ik het volhoud voor ik 1 van de andere horloges uit de kluis ga ophalen om te dragen. Daarna ga ik wel kijken of ik iets ga kopen (of verkopen). Wil wel eens zien of ik het een half jaar red…ben vaak wat te impulsief als het over horloges gaat :slight_smile:

1 like

Lang verhaal dit…

Ik heb nog één laatste toevoeging;

Kijk maar even wat je ermee doet…

10 likes

Heel naar dit :slight_smile:
Staat door een andere foto van jou ook op mijn verlanglijstje…

1 like

:zipper_mouth_face:

1 like

Hoe heb je dat gecontroleerd?

Interessant onderwerp wat ons allemaal raakt.

Ik zie het heel simpel. Een horloge kost geld. Geld op de bank levert op dit moment niets op en in mijn geval mag ik zelfs negatieve rente betalen.

Wat zijn de alternatieven? Als je deze hebt een hypotheek vervroegd aflossen, beleggen via de beurs of wellicht in onroerend goed? Schenken aan de kinderen of iets leuks voor jezelf kopen. Een boot, een oldtimer, een horloge zeg het maar…

Niemand die het antwoord weet want voor iedereen is de situatie anders. Waar voor de één een Casio heel duur is is voor de ander en Patek heel goedkoop.

Als we het dan toch over horloges hebben heb ik inmiddels na meer dan 25 jaar verzamelen geleerd om toch voor kwaliteit te gaan. En dan heb je nog het onderscheid tussen merken waarbij de waarde alleen maar stijgt en de waarde eigenlijk alleen maar daalt of mogelijk blijft. Zeg maar in het algemeen gezien het verschil tussen een Rolex en IWC.

Horloge verzamelen is voer voor psychologen. Daar ben ik inmiddels wel van overtuigd en zo mag iedereen zijn eigen afweging maken.

6 likes

image

Graag gedaan.

4 likes

Wat een verhaal @amusicar en heel herkenbaar, je ziet weer iets moois en kan het niet weerstaan :grimacing: en dan denk je dit is het dan niet meer :slight_smile: maar ja dan komt er weer iets langs wat je niet kunt weerstaan… Daar gaan we weer. Vorige week mijn “grail” gekocht een GMT op Oyster en had mijzelf voorgenomen dat het nu wel klaar is. Moet wel zeggen dat mijn collectie voor 80% uit Rolex bestaat dus dat zal wel loslopen met de afschrijving :joy::joy:

1 like

Ja. Kijk gewoon effe. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ps, ja hij staat niet op tijd. Een foto maken op 18.31 is gewoon niet leuk met de kleine seconde. Prioriteiten stellen.

13 likes

Alleen nog de foto’s. Daar naar kijken geeft mij net zoveel plezier :joy:

11 likes

Hobby en geld kunnen een relatie hebben, maar dat hoeft niet. Ik keek dit weekend toevallig deze video. Er kwamen mooie horloges voorbij (shoppen met 60k dollar). De groene Timex Marlin uit de intro vond ik een van de mooiste (nog geen 300 dollar). Eerlijk is eerlijk, de Grand Seiko vond ik wel veel mooier, maar de andere horloges hoeven van mij niet. Ik moest er zelf ook wel een beetje om lachen.

Mijn punt is duidelijk, probeer naar een horloge (-collectie) te kijken zonder euro bril op je neus.

2 likes

Maar mag je dan alle vier de boeken houden of moet je er aan het eind als oefening ééntje wegflikkeren?

2 likes