Mijn favoriete vintage Seiko quartz horloge...

Of toch niet? In potentie had deze Seiko met z’n dial mijn favoriete vintage Seiko kunnen worden, al was het maar voor een paar weken. Maar met de springbars aan beide kanten afgebroken (eigen schuld) is het een regelrechte ramp geworden en is het al een jaar een ‘head only’, meer is er ook niet van te maken en met uitzondering van de gaatjes uitboren heb ik alles al geprobeerd. Opgeven, of zou een horloge/klokkenmaker mij toch nog kunnen helpen?

10 likes

spijtig, het een mooi horloge :ok_hand:

1 like

Laat ajb de achterkant eens zien? Wat is precies het probleem? Als het de springbars zijn: die kan je vervangen natuurlijk.

2 likes

Wellicht een donor met mooie kast zien te vinden en het uurwerk overzetten als herstellen niet lukt?

1 like

Zal zo een foto maken van de achterkant. Bedoelde dat de springbars afgebroken zijn en zowel boven als onder aan één kant in de lughole muurvast zitten.

1 like

Uitboren. Moet te doen zijn.

1 like

Zodoende. Ik zou eerst kruipolie gebruiken en daarna in de ultrasoon met uiteraard uurwerk verwijderd. Lukt dat niet dan richting uitboren.

1 like

Zoiets boor ik met de hand uit, een 1,0mm HSS boortje in een vise. En dan draaien. Duurt even, maar de bandpennen zijn van messing en de kast van staal. En messing is zachter dan het staal. De beschadiging op de kast zal echt minimaal zijn.

5 likes

Zo’n kast is toch wel 2e hands te krijgen? Een donor op eBay, speedtimerkollektion, in een rotzooibakje bij een HFer…
Heb je het typenummer van deze Seiko (4 cijfers, streepje 4 cijfers op de deksel)?

1 like

@Plees @lassale hierbij een foto van de achterkant/nummers.

1 like

In de ultrasoon zijn die zo weer vrij. Demonteren, bezel/glas/inner bezel eraf, en gaan met die banaan👍

1 like

Misschien heb ik nog een wisselkast liggen. Kijk eerst maar eens of de ultrasoon werkt

1 like

Ik had nog geen ultrasoon maar er komt er morgen één binnen en dan ga ik dat eena proberen! Bedankt voor de tips zover!

1 like

@Mano just to be sure.

Gaat het trouwens om dezelfde?

2 likes

@Pjotr kon mij dat topic niet meer herinneren, maar hetzelfde horloge idd. Band met grof geweld proberen los te krijgen en dat ging mis.

Wat is jullie ervaring met hoe lang een kast in de ultrasoon moet liggen voordat ze los beginnen te raken? Nu al meermaals een programma van drie/vier minuten laten lopen maar vooralsnog zit alles muurvast -__-.

Om eerlijk te zijn, had ik niet verwacht, dat het met de ultrasoon zou gaan lukken. Ik heb dit al meerdere keren mogen doen, is me nog nooit gelukt met de ultrasoon. Is trouwens wel prima om bracelets en kasten mee zuiver te maken, dus zeker geen nutteloze investering.

Ik zou mijn methode gaan gebruiken. De kast is van roestvrij staal en dat is veel harder, dan je met een HSS boortje van 1mm kunt beschadigen. De bandpennen kun je hierdoor vrijwel zonder schade uitboren. Gewoon zonder veel druk en met zeer weinig toeren uitboren, dan beschadig je niets. Ik doe dit zelfs met de hand. De bandpennen zijn bijna allemaal 1mm, tenminste voor dit type horloges.

3 likes

Mijn ervaring is dus wel degelijk positief.
Langdurig in de ultrasoon in een mix van 2/3 HG nicotine verwijderaar en 1/3 water
Mochten ze daarna nog niet uit de lughole zijn gevallen, dan liggen ze er wel los in (met wat frictie op een breukvlak)
Daarna onder een goede (stereo) microscoop en veel geduld er uit pielen met onderstaande naaldjes
Deze naaldjes zijn RVS, miniscuul en vlijmscherp. Ze worden gebruikt voor cholesterol, suiker etc enz testers, en je koopt ze per zeer veel bij de drogist.
Ze steken er standaard 2 a 3 mm uit, je kan ze er met een tangetje verder uittrekken zodat ze werkbaar zijn.
Ook handig voor allerlei andere reinigingsacties op microscopisch niveau;

4 likes