Ik had mijzelf overtuigd dat een 42mm dresser met complicaties wel zou kunnen. Mijn polsen zijn gewoon te klein.
Mijn Oris Artix Complication Moonphase mocht weer weg. Gelukkig grijze handel gekocht, dus verlies viel nog een beetje mee (is bij Oris wel eens anders)!
Jammer dat de levering zo lang op zich heeft laten wachten. Maar op foto zien ze er erg mooi uit. Zou deze zeker dagelijks kunnen dragen. Afijn, als de klik er niet is dan maar naar het Blauw. Ik denk wel dat die daar niet lang zal staan. Succes met de verkoop.
Ik zat ook in een hetzelfde proces van bewustwording om geen impulsaankopen te doen. Helaas tot op dag van vandaag lukt het mij niet altijd en doe ik alsnog een impulsaankoop die mijn collectie niet verbeterd waardoor hij in de kliuis nbeland.
Grappig om te lezen dat je een negatieve emotie hebt met het legendariche Speedmaster die ook tot een van mijn favoriete horloges behoort. Afijn, als de romantiek eromheen er niet is dan kan je hem altijd wegdoen. Je zal in ieder geval geen verlies op maken.
Trouwens, dat er bij hesalite snel krassen op komen hoort ook een beetje bij deze horloge net als dat een santos door alleen al naar te kijken overal krassen op komt . Ik zou me daar niet zo druk om maken en met een andere bandje kan je dagelijks heel comfortabel dragen. En keuze met bandje is werkelijk oneindig bij de speedmaster. Ik hoop dat er wel een klik gaat ontstaan.
Vergelijking met dooie paling en victoria is grappig. Naar mijn mening heeft victoria geen ingetogen elegantie en deze sinn heeft dat wel. Uitstraling en karakter heeft deze Sinn misschien niet.
Het moet echt bij je passen.
Ben wel benieuwd wat jij wel mooi vindt. Kan je een foto delen van een horloge die jij echt mooi vindt?
En ander bandje kan inderdaad altijd! Maar persoonlijk vind ik dat het originele bandje wel gedragen moet worden, past goed bij het horloge. Overigens heb ik na 3 weken het horloge weer verkocht (en inderdaad niet met verlies). Het is voor mij nog steeds een mooi horloge maar de draagervaring viel mij dus ontzettend tegen. Dat had ik inderdaad kunnen oplossen maar ik vind niet dat dat zo zou moeten zijn. Met elk horloge worden we weer wijzer
Dat had ik ook in het begin van het bewustwordingsproces. Zat ik te browsen op Chrono24 en voor ik het door had bestelde ik een horloge wat mij op dat moment ontzettend mooi leek. Zo heb ik eens een Breitling Colt Quartz gekocht omdat ik zogenaamd een quartz horloge in de verzameling wilde hebben. Maar toen ik het had ontvangen dacht ik bij mezelf “wat een lelijk ding, waarom vond ik dit mooi?”.
Nu ben ik wijzer geworden en koop ik dus alleen horloge’s die ik ook echt gezien heb en aan de pols gevoeld heb. Alleen in de maat 36 of 37 mm, staal of titanium, smooth bezel, zonder overbodige functies en zonder datum.
Dan zijn het geen reviews, maar “advertorials”. Da’s een fundamenteel verschil.
Theater- en restaurant-recensies kunnen soms heerlijk villein zijn, en ik zie graag een goed doordachte negatieve recensie. Dat loutert. Sterker nog, ik zoek voor aankopen altijd juist negatieve reviews op. Als ik de zwakke punten kan negeren of accepteren is het de juiste koop.
Voordat ik ‘echte’ horloges begon te dragen, was mijn collectie voornamelijk gevuld met veel te grote fashion watches. De eerste serieuze horloges waarmee mijn horlogeavontuur begon, waren ook vrij fors voor mijn 16,5 cm pols. Denk aan een 42mm Maurice Lacroix Aikon of een Oris ProPilot 41. Beide horloges waren nog steeds kleiner dan wat ik daarvoor droeg. Op basis van mijn voorkeuren destijds, het formaat van mijn horloges en na het bekijken van talloze reviews, Instagram-foto’s en reels, was ik er heilig van overtuigd dat ik mijn grail had gevonden: de Tudor Black Bay 41.
Met de kennis die ik toen had, dacht ik dat ik een goed beeld kon krijgen van hoe een horloge zou dragen op mijn pols. Maar toen ik de Tudor Black Bay 41 eindelijk omdeed, wist ik meteen dat het niet het horloge voor mij was en een dag later stond de Tudor hier in het blauw. Dit moment was een echte eye-opener. Ik realiseerde me dat hoe een horloge draagt niet alleen afhangt van de diameter van de kast en sindsdien let ik op meerdere maten en verhoudingen, het type horloge en pas ik een horloge altijd eerst in het echt voordat ik een aankoop doe. Hoewel ik soms nog in de verleiding kom om een horloge blind te kopen, blijft passen een must. Helaas betekent dit niet dat ik niet meer flipper, dat doe ik nog regelmatig. Maar in ieder geval vind ik de horloges altijd mooi en passen ze goed bij mijn pols
Zelfs wanneer ik nu naar deze foto kijk denk ik: ‘wow, wat een prachtig horloge’. Maar zowel de 36 als 41 Black Bay zijn niet het juiste formaat voor mij. De Ranger doet het ook net niet, dus ik hoop dat Tudor ooit een versie uitbrengt die voor mij op de sweetspot zit.