Al een hele tijd vroeg ik me af hoe het komt dat bij mijn Girard Perregaux Richeville het wijzertje wat de seconden aangeeft een iets ander model is als het wijzertje van het minutenregister.
Nu weet ik het:
Toen ik afgelopen week eens foto’s bekeek die ik net na aankoop had gemaakt, bleek dat daarop de wijzers nog identiek waren.
In de tussentijd heeft de GP een beurt gehad en kennelijk is daar die wijzer verwisseld:S
Ik lig er nog net niet van wakker, maar ik heb hier geen goed gevoel over. Kan er nu ook niet meer naar kijken zonder dat ik naar die wijzer staar:( Om nog maar niet te spreken van het verlies in waarde.
Heb inmiddels met de horlogemaker contact opgenomen, maar hij meldde dat het daar niet gebeurt kan zijn. Gelukkig heb ik de foto’s nog als bewijs.
Wordt vervolgd…
Gezien het weinig voorkomen van dit model, denk ik wel dat het de mijne is. Voor een recente foto hoef ik alleen maar even ernaar te kijken. Het is een ander model, de onderkant is korter en hij mist de subtiele verdikking in het midden van de bovenkant.
Tsja, het is raar maar waar. Het beroerde is dat nu ik geconstateerd heb, ik er zo de balen van heb dat ik het horloge maar even heb weggelegd:(
Ik kan me volledig inleven in je gevoel van onbehagen, van verontwaardiging, van onbegrip.
Doch denk ik dat je met de vooraf genomen foto’s, beslagen ten ijs komt wanneer je verhaal gaat halen.
Maar de frustratie en vooral het waarom, zal enige mate van ongemak niet wegnemen.
Vertrouwende op een goede afloop wens ik je oprecht:
“Buona Notte” en morgen gezond weer op".:z:z:z
Jeetje, dat is duidelijk zeg! Ik kan me dat goed voorstellen. Voor een buitenstaander valt 't niet op, maar je ziet het zelf DE HELE TIJD.
Ik weet ongeveer hoe 't voelt en voel met je mee. Hopelijk kun je de originele wijzer nog terugkrijgen, maar ik vrees het ergste. Ik baal ook als ze iets weggooien.
Na contact te hebben gehad met de horlogemaker kom ik er niet verder mee. Hij meldt dat het niet bij hem gebeurt is. Is ben er natuurlijk ook wel laat mee.Is nu bijna een jaar geleden. Maar toch vindt ik niet dat dit iets uit mag maken. Wellicht dat ik via een ander kanaal aan zo’n wijzer kan komen, GP heeft een archief van 1,2 miljoen onderdelen, dus ik heb wat dat betreft nog wel hoop. Maar het is toch een onverkwikkelijke zaak. Ik weet nog niet hoe hoog ik dit moet opspelen. Ik kan een de hand van de metadata die bij de foto’s zitten, laten zien wanneer ik opnames heb gemaakt. Maar dat moet toch niet nodig zijn?
Misschien dat je je verhaal bij GP kwijt kunt. Misschien dat ze zo coulant zijn om je een wijzer op te sturen…?
De kans is wel klein, want steeds meer gaat via AD. En denk goed na voordat je het daar af geeft. Kans is dat ze het zelf of bij het opsturen, verplicht zijn om ‘versleten’ onderdelen te vervangen. Bij Rolex heb ik gehoord dat mensen verontwaardigd zijn dat ze bij een servicebeurt van hun vintage klok een nieuwe wijzerplaat kregen. En dat terwijl de vintage look het horloge zo bijzonder en kostbaar maakte…
Ik weet niet hoe het met GP.
Met metadata of exif-data kun je natuurlijk wel aantonen dat er tussen twee verschillende datums een verwisseling van het wijzertje heeft plaatsgevonden.
Heeft de horlogemaker het horloge opgestuurd of is het horloge alleen bij de horlogemaker geweest?
Je kan de horlogemaker vragen om het verschil te verklaren. Alleen zeggen dat het bij hem niet gebeurd is, is natuurlijk erg makkelijk.
Aan de andere kant kan jij waarschijnlijk niet bewijzen dat het horloge in het afgelopen jaar nergens anders geweest is.
Ik zou, als je er met de horlogemaker niet uitkomt, toch GP benaderen en de zaak voorleggen. Wie weet hou je er het juiste wijzertje aan over. Dan is het alleen nog zaaks het er weer op te krijgen: even naar de horlogemaker:D
Het is net alsof de horlogemaker bij afnemen van de wijzer het asje heeft gebroken. Hij heeft hier een dikker pijpje overheen geschoven en daar een andere wijzer opgeplaatst. Je kunt ook zien dat het asje in tegenstelling tot de andere wijzers er doorheen steekt.
Iedere horlogemaker zet zijn initialen in een horloge en een datum. Op die wijze kun je hard maken dat het horloge na deze reparatie nergens anders is geweest.
Ik zou deze man aanpakken en het hem hoe dan ook laten oplossen. Belachelijk!!
Is dit die van jou? Deze foto is van 16 juli 2008. En heeft duidelijk dezelfde wijzers! En als het niet die van jou is, toont de foto wel degelijk dat je gelijk hebt.
Sommige merken maken onderscheid in de verschillende functie van de verschillende wijzerplaten en passen daar de wijzer(s) op aan. Veel Valjoux 7733 en 7734 wijzers zijn alle verschillend. Ik dacht even dat GP dat ook doet. Maar hier dus niet. Wat Schockman schrijft is erg interessant! En als ik op de site van GP kijk, ziet het er allemaal heel chique uit! Daar mag ook wel service tegenover staan!
Gezien de schaarsheid van dit horloge (ik moest heel wat pagina’s Googel afbeeldingen door voordat ik 'm gevonden had!) lijkt het me niet meer dan correct dat je probeert de juiste wijzer te vinden. Voor liefhebbers en echte verzamelaars van Haute Horlogerie is dit een afknapper. Ik snap dat je ermee zit!
Tja, dit kan toch echt niet. Ik zou toch nog een keer contact met deze kerel opnemen en hem de foto’s laten zien. Blijf vooral – als dat lukt – vriendelijk en beleefd. Als hij voet bij stuk houdt en niet aanbiedt je op een of andere manier te helpen, zou ik 1) met GP contact opnemen; 2) zijn bedrijfsnaam hier even bekend maken (als je echt bij geen ander bedrijf een service hebt uit laten voeren); 3) alsnog een vriend of vriendin van een advocatenkantoor even een briefje laten sturen dat een en ander aanhangig gemaakt zal worden (kan nooit kwaad).
Veel succes; en hou ons op de hoogte!
Roald
ps: ik had eind vorig jaar een vergelijkbaar probleem in LA. Het kostte me heel veel tijd en een soort “vriendelijk stalken” (bellen en emailen) voordat ik uiteindelijk een volledig nieuw horloge (Panerai) kreeg (de “oude” was met een verkeerde klem beschadigd). Doorslaggevend was – zo zei de handelaar – dat ik vooral heel netjes beleef, omdat hij mij uiteindelijk toch op mijn woord moest vetrouwen, maar ik ben er wel wat kilo’s door afgevallen moet ik eerlijk zeggen, vooral toen ik mijn “oude” horloge ook nog eerst naar LA moest sturen vanuit mijn woonplaats Sydney (en dus alleen een ontvangstbevestiging had als “proof”).
Dit is inderdaad mijn horloge, ik kan het zien aan de nerf van de crocoband. Elk vouwtje, zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant klopt! Knap staaltje speurwerk!(tu)
Ik kan dmv een aantal argumenten aantoonbaar maken dat het is zoals ik zeg:
A) ik heb een “wristshot” in RAW gefotografeerd. Dit camerabestandstype heeft zgn. metadata die ingebed in het fotobestand zijn. D.m.v. een programma als Lightroom kun je de data zichtbaar maken. Hierin staan oa de datum opname, tijdstip, maar ook gegevens over de lens, cameratype etc. Zwart op wit kan ik dus aantonen dat ik ook echt die foto gemaakt heb op dat bepaalde tijdstip met mijn eigen camera.
B) vervolgens heb ik een jaar garantie gekregen op de werkzaamheden. Het zou toch zeer onlogisch zijn als ik binnen dat jaar met het horloge naar iemand anders zou gaan om onderhoud te laten uitvoeren?
C) vervolgens meldt ik me laat, maar toch nog binnen het jaar bij de horlogemaker. Tsja, laat inderdaad, maar ik dacht dat een jaar garantie ook echt een jaar was.
Tot nu is niet op mijn argumenten ingegaan. Maar we zijn nog in onderhandeling…
@ Poktori: met modder gooien lijkt me niet echt de aangewezen weg. Ik wil dit toch graag discreet behandelen en iemand via het forum zwart maken is niet helemaal mijn stijl.
Iedereen bedankt voor de cohesiebetuigingen, wordt vervolgd zal ik maar zeggen.