According to Seiko, because mechanical watch parts are metal, they will slightly expand and contract with changes in temperature, and this influences accuracy. Normally, under high temperatures a watch tends to lose time, and under low temperatures it tends to gain time.
Tja dat valt in jouw geval dan niet uit te leggen… die gaat trager lopen in de winter zoals je schrijft
Stel mij voor dat bij warmte het metaal uitzet, en bij kou het vet/olie dikker wordt?
Grotere “tandwielen” zou deze leek denken, dan loopt ie sneller.
Ga het toch eens proefondervindelijk uitzoeken.
Mechanical watch parts are metal and slightly expand and contract with changes in temperature , and this influences accuracy. Normally, under high temperatures, a watch tends to lose time, and under low temperatures, it tends to gain time.
Nadat ik een Seiko SPB187j1 Marine master reduced had gekocht vorige week via het forum, kwam ik er na 1 dag achter dat het horloge bijna een minuut te snel liep na 1 dag, de verkoper gevraagd of hie hier mee bekend was en deze vertelde mij dat ie weliswaar geen Timegrapher had, maar niet beter wist dat het horloge ca +6sec per dag te snel liep maar geen minuut. Wellicht dat het horloge dicht bij een magnetische bron had gelegen. Dus automatisch denk je dan in het sorteerproces bij PostNL of in de bus van de bezorger… Op het advies van de verkoper een demagnetiseerapparaat besteld bij Amazon van ca € 15,00 (zie foto’s) en een simpel kompasje. Al mijn horloges gecontroleerd en mijn Zenith chronomaster El Primero liep ook niet lekker varieerde van -2 s to + 17 sec per dag, deze bleek ook magnetisch te zijn. Met het schaamrood op mijn kaken moest ik vertellen dat het waarschijnlijk mijn eigen schuld is, heb het horloge 's avonds regelmatig op een boek neergelegd, ongeveer 10cm afstand van een Technics 3-weg luidspreker met nogal sterke magneten (blijkt nu), het kompas draaide als een dolle om toen ik het kompas op dezelfde plaats neerlegde.
Nu lopen de horloges weer als een zonnetje.
Hier een filmpje hoe je het makkelijk kunt doen met goedkoop demagnetiseerapparaat. https://youtu.be/-ODu91ZUeVI
Hier een foto van voor het demagnetiseren;
Gisteren de stalen band van de Seiko nog even gecontroleerd, deze was ook magnetisch
Tijdens het demagnetiseren zat er een rubberen band op. Dus de band ook maar even apart gedemagnetiseerd.