According to Seiko, because mechanical watch parts are metal, they will slightly expand and contract with changes in temperature, and this influences accuracy. Normally, under high temperatures a watch tends to lose time, and under low temperatures it tends to gain time.
Tja dat valt in jouw geval dan niet uit te leggen… die gaat trager lopen in de winter zoals je schrijft
Stel mij voor dat bij warmte het metaal uitzet, en bij kou het vet/olie dikker wordt?
Grotere “tandwielen” zou deze leek denken, dan loopt ie sneller.
Ga het toch eens proefondervindelijk uitzoeken.
Mechanical watch parts are metal and slightly expand and contract with changes in temperature , and this influences accuracy. Normally, under high temperatures, a watch tends to lose time, and under low temperatures, it tends to gain time.
Nadat ik een Seiko SPB187j1 Marine master reduced had gekocht vorige week via het forum, kwam ik er na 1 dag achter dat het horloge bijna een minuut te snel liep na 1 dag, de verkoper gevraagd of hie hier mee bekend was en deze vertelde mij dat ie weliswaar geen Timegrapher had, maar niet beter wist dat het horloge ca +6sec per dag te snel liep maar geen minuut. Wellicht dat het horloge dicht bij een magnetische bron had gelegen. Dus automatisch denk je dan in het sorteerproces bij PostNL of in de bus van de bezorger… Op het advies van de verkoper een demagnetiseerapparaat besteld bij Amazon van ca € 15,00 (zie foto’s) en een simpel kompasje. Al mijn horloges gecontroleerd en mijn Zenith chronomaster El Primero liep ook niet lekker varieerde van -2 s to + 17 sec per dag, deze bleek ook magnetisch te zijn. Met het schaamrood op mijn kaken moest ik vertellen dat het waarschijnlijk mijn eigen schuld is, heb het horloge 's avonds regelmatig op een boek neergelegd, ongeveer 10cm afstand van een Technics 3-weg luidspreker met nogal sterke magneten (blijkt nu), het kompas draaide als een dolle om toen ik het kompas op dezelfde plaats neerlegde.
Nu lopen de horloges weer als een zonnetje.
Hier een filmpje hoe je het makkelijk kunt doen met goedkoop demagnetiseerapparaat. https://youtu.be/-ODu91ZUeVI
Hier een foto van voor het demagnetiseren;
Gisteren de stalen band van de Seiko nog even gecontroleerd, deze was ook magnetisch
Tijdens het demagnetiseren zat er een rubberen band op. Dus de band ook maar even apart gedemagnetiseerd.
Ik blaas dit onderwerp even wat leven in vanwege mijn experiment met een quartz wrakje op zo’n Chinees demagnetiseerapparaat.
Ik heb het niet werkende horloge zonder batterij op het apparaat gelegd. Met een druk op de rode knop draaiden de wijzers op een ongeveer twintig keer de normale snelheid in het rond. Nadat ik zo’n tien seconden van het schouwspel heb genoten heb ik een batterijtje in het horloge gedaan. En ja hoor; het liep weer.
Ik heb de truc bij een viertal andere wrakjes herhaald met een score van drie uit vier. Drie horloges liepen weer en doen dat nog steeds 24 uur later. Ik weet niet of het demagnetiseren de oplossing was of dat de snelheid opgedroogde olieresten heeft weggeslingerd. Het is een leuk experiment, maar doe het maar niet met iets van waarde…
Zal eerder te maken hebben met aangekoekte olie. Alsnik een “niet werkende” quartz op de tester heb en een puls krijg zit er al leven in. Vervolgens op een magneetveld zodat je idd draaiende wijzers ziet. Gaat vaak veel soepeler na wat langer draaien. Wil je dit? Nee, ook quartz horloges hebben soms onderhoud nodig, goedkope, plastic uurwerkjes daargelaten.