"Mijn horloge loopt te snel!" - Zelf demagnetiseren


:stuck_out_tongue_winking_eye:

Het lukt mij ook niet zo één twee drie om de gedachte van @jan_brilman te verwerken. Het lijkt me niet dat een kompas zomaar naar alle metalen delen in de buurt wijst, dat zou een kompas toch praktisch onbruikbaar maken? Maar waarom doet het dat dan niet? Ik grasduin net wat via google en er wordt inderdaad volop gewaarschuwd rekening te houden met metalen objecten in je uitrusting bij het gebruik van een kompas, alsof het inderdaad naar alle metaal in de buurt zou gaan wijzen.

Mijn gedachte erbij is dat noord- en zuidpool van de kompasnaald beide metaal aantrekken. Metaal moet daarom betrekkelijk weinig invloed hebben op de beweging van de naald omdat noord en zuid bij zo’n klein ding vlak bij elkaar zitten en elkaar opheffen. Wanneer het echter gemagnetiseerd metaal betreft wordt het veld verstoord omdat dat gemagnetiseerde metaal een eigen noord- en zuidpool heeft. Dan zal de naald dus gaan dansen.

Met vriendelijke groet,
Geen-natuurkunde-na-de-derde-klas-dus-vertrouw-mij-maar-beter-niet

1 like

Dank voor de gedachten.

Zover was ik nog niet . . .

(Ik had een niet gemagnetiseerde lange speld op een stukje kurk gelijmd, dat in een klein dekseltje met water gelegd, en daar het horloge naast gehouden. Er gebeurde weinig/niets . . .

1 like

Mijn seiko skx007 loopt ongeveer 3 minuten per dag te snel. Op de sportschool leg ik hem ook samen met een telefoon en een autosleutel in een kluisje wat ervoor zou kunnen zorgen dat hij gemagmetiseerd raakt. Toch maar eens zon apparaatje kopen denk ik!

Helaas is het probleem als je een automatisch uurwerk hebt dat deze nóóit op tijd zal lopen. Deze zal altijd iets te snel of natuurlijk iets te langzaam lopen. Meestal te snel. Je kan het beste jouw horloge op zijn kant leggen, met de kroon naar boven. Heb zelf een Rolex GMT Master 2, en zelfs deze loopt niet perfect. Perfectie kan je alleen krijgen als je een digitaal horloge hebt zoals een smart watch o.d. met een digitaal uurwerk.
Daarnaast je horloge altijd goed onderhouden. Check Amsterdam Vintage Watches, “Zo onderhoud je een horloge (Rolex, Patek Philippe, Omega, Breitling, IWC, Tudor, etc.)”.
Voor mij hulpvol geweest voor onderhoud, komen ook een aantal goede tips voor die je wel moet weten als je een automatisch uurwerk hebt.

Hoop zo nog wat tips gegeven te hebben en sommige mensen gerust gesteld te hebben :slight_smile:

Het gaat er niet om dat een horloge te snel of te langzaam loopt als deze maar constant loopt en kan worden bijgeregeld. Als een horloge gemagnetiseerd raakt dan kan een normale afwijking van een paar seconden per dag veranderen in minuten per uur. In dat soort gevallen kun je de stappen gebruiken zoals hierboven beschreven.

Als jouw GMT Master 2 corrigeert door hem op de zijkant de leggen dan heeft het dus een positionele afwijking en heeft het een servicebeurt nodig (tenzij het een vintage uurwerk is, daar zijn de toleranties hoger). Een kwaliteitsuurwerk loopt met volle veersterkte in alle posities constant en indien deze goed is afgeregeld zeer nauwkeurig.

Overigens maakt het verder voor de nauwkeurigheid niets uit of je een handwinder of een automaat hebt.

1 like

Speciaal een account aangemaakt voor een zeer willekeurige algemene reactie in een jaar oud specifiek topic… Wat probeer je ons te leren?

Hallo XanderKok! Welkom en heel heel plezier gewenst op ons mooie Forum :kissing_smiling_eyes:

Nauwkeurig loopt deze zeker, maar nooit perfect. Er zit altijd iets verschil tussen. Het is soms niet anders dan hem gewoon weer even op tijd te zetten.

Het was mij eerst niet eens opgemerkt dat dit al een oud forum was. Totdat ik deze reactie zag. Heb er dus niks speciaals voor aangemaakt :slight_smile:

Bedankt!

Even deze uit de vergetelheid halen.

Ik let nooit zo op de afwijking van het horloge dat ik draag. Maar, bij m’n Doxa viel het op dat deze toch elke dag dat ik hem pakte een stuk voor liep.

Toch maar eens op een timegrapher gegooid. Horizontaal de afwijking +80s/d. Okee, dat is zelfs voor mij een beetje veel.

Lepsi appje gedownload en die was het er ook mee eens: gemagnetiseerd.

Maar wat nu? Horlogemaker zoeken? Hier iemand om hulp vragen? Of het zelf proberen?

Dat laatste maar eens, dan. Via Amazon zo’n goedkoop demagnetiseer ding besteld. Dat kan toch niet goed werken?

De instructies van het eerste postje gevolgd, gewoon in de kast gelaten alleen de band even los gemaakt voor het gemak.

Voor poging 1: +80s/d amp 249, na poging 1: +1s/d amp 295. Missie geslaagd!

Goedkoop ding werkt dus, en prima zelf te doen met dank aan dit draadje :+1:

10 likes

Klopt en met een goedkoop kompas heb je de app niet eens nodig. Die “leest” namelijk ook of hij gedemagnetiseerd moet worden.

3 likes

Fijn om te horen dat mijn post zelfs zo lang daarna nog mensen helpt…

4 likes

Ja, had ook gekund inderdaad; alleen lag mijn kompas ergens anders en was het Lepsi appje gratis :joy:

1 like

Zeker! Super post en kwam ook snel naar voren bij het zoeken :+1:

Mocht iemand zich een uurtje vervelen , deze video gaat over de Greiner Magnomatic. Een super apparaat met super prijskaartje.
Duidelijke uitleg over hoe en wat…

Beetje off topic, echter kan de temperatuur ook verschil maken op e.e.a.?
Sommige horloges die in de zomer spot on lopen, doen het in de winter kalmer aan :woozy_face:

2 likes

Ik zou zeggen , neem de proef op de som , spannend is dat toch niet ?
Meet m bij 4 graden en bij 40 graden.
Leg m in de koelkast (niet in t vriesvak) , leg m op de verwarming (geen idee hoe heet die staat, anders handdoek er onder).

Als een metaal stolt heb je daar altijd spanningen, grofweg : koel je het snel dan is het hard , langzaam dan is het flexibel. Door opwarmen / afkoelen cyclus werk je langzaam spanningen er uit.
Daarom heb je als je een dragraceblock bouwt liever een oude dan een nieuwe… de toleranties (maten) zijn dan wel inmiddels ruk (out of spec)
, maar die kan je weer aanpassen / herstellen.

In een horloge zal dat vermoedelijk niet anders zijn , wellicht kan het zo zijn dat een oud horloge “uitgewerkt” is maar niet alle maten meer volgens spec zijn. Slijtage daargelaten natuurlijk.
Persoonlijk verwacht ik daarom eigenlijk meer afwijking bij een nieuw horloge door temp. verschillen dan bij een oude…

En dan hebben we het nog niet eens over wat temperatuur doet met olie en vet…

Interessant, kunnen we nog uren over door filosoferen :slight_smile:

3 likes

Ik gebruik de app ‘Lepsi’ op mijn telefoon om de mate van magnetisering te meten van mijn horloges.
Iemand andere opties behalve het ‘kompas’?

De extremen (met vriesvak) zijn dacht ik al eens door Chilikasper onderzocht met een Invicta.
Ben zelf nogal lui, er zal vast wel iemand dit al eens onderzocht hebben, die ook de beschikking heeft over een time-grapher oder so etwas.

p.s. met olie en vet is het wel duidelijk wat er gebeurd bij kou

2 likes