Mijn kleine collectie (voorlopig eindelijk klaar, of niet?)

Ik dacht laat ik eens wat foto’s posten van mijn kleine collectie horloges. Ik zelf ben een 22 jarige student en heb nu 3 horloges die zeker nooit meer weg gaan. De rest heb ik de laatste tijd allemaal weggedaan.

Daarnaast ben ik van plan om even geen horloges meer te kopen en eens te gaan sparen voor het echte werk. De eerstvolgende aankoop zou dan een van mijn droomhorloges worden, een Omega Speedmaster. Dit betekend wel dat ik de komende 1,5/2 jaar geen horloges meer ga kopen. Ben benieuwd wat jullie hier van vinden? Doen of ben ik er nog een beetje te jong voor en moet ik gewoon lekker goedkopere klokjes blijven kopen?

Nou hier dan eindelijk een paar foto’s

Compleet plaatje

• Casio G-shock Ga-110c-1a
  • Precista PRS18Q
  • Edox les vauberts automatique

Toolwatch:

Bandenflipperaar:

Dresswatch:

Bonusplaatje:

Dit is eigenlijk de perfecte beginners combi imho. Een toolwatch, een nette/dresswatch, en een daily beater die je lekker kunt variëren met bandjes.

En sparen voor een Speedy vind ik echt een goed streven. Mooie klok, redelijk occasion-waardevast, karaktervol met geschiedenis, EN een chronograaf lijkt me een mooie aanvulling op je collectie.

Ik zeg doen!

Prima collectie! En je weet, het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit (die het voor jou heeft)!

Horloges zijn verslavend , zeg nooit ‘nu ben ik klaar’ , tis mij nooit gelukt om me daar aan te houden

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Heel goed streven om te sparen voor een Omega. Kan nooit kwaad. De eerder je hem hebt de beter. Leuke collectie trouwens!

Heel mooie en doordachte collectie! Ik zou zeker doorsparen voor de Speedmaster. Het heeft echt iets als je een lang begeerd icoon na een tijd sparen om de pols kan doen.

Even wat tegengas. Er is weinig mis met een Omega, ware het niet dat ik het een wat saaie keus vind (zeker voor iemand van jouw leeftijd) en ze relatief erg duur zijn (hoewel wel waardevast). Voordat je een leuke Speedmaster bij elkaar hebt gespaard kun je ondertussen ook stap voor stap met een beetje slim inruilen iets aardigs om je pols hebben. En persoonlijk zou ik me veel breder oriënteren dan me alleen blind te staren op een Speedmaster. Mocht die wens nog steeds bestaan nadat je een Tissot, Oris, Fortis, Longines etc. hebt gehad, dan moet je het gewoon doen. De kans lijkt me echter groot dat er ondertussen vast een goedkoper horloge tussen zit waar je minstens zo blij mee zult zijn. En vergeet niet dat je voor een Ómega ook bijbehorende prijzen betaalt voor het onderhoud. Koop alleen iets echt “duurs” als je je ook een ongelukje met dat horloge kunt permitteren.

+1

tomhster Schreef:

En vergeet niet dat je voor
een Ómega ook bijbehorende prijzen betaalt voor
het onderhoud. Koop alleen iets echt “duurs” als
je je ook een ongelukje met dat horloge kunt
permitteren.

Over smaak valt te twisten.

Maar ben het wel gedeeltelijk eens over de kosten. Zo een Speedy chrono is wel wat duurder te servicen of te repareren dan een Tissot met een 2824. Daarentegen zijn er ook horlogemakers die het voor minder dan via de AD (goed) kunnen. Wel zou ik dan kijken naar een recenter uurwerk type ipv de vintage 321 waarvoor onderdelen steeds moeilijker zullen worden.

tomhster Schreef:

Even wat tegengas. Er is weinig mis met een Omega,
ware het niet dat ik het een wat saaie keus vind
(zeker voor iemand van jouw leeftijd) en ze
relatief erg duur zijn (hoewel wel waardevast).
Voordat je een leuke Speedmaster bij elkaar hebt
gespaard kun je ondertussen ook stap voor stap met
een beetje slim inruilen iets aardigs om je pols
hebben. En persoonlijk zou ik me veel breder
oriënteren dan me alleen blind te staren op een
Speedmaster. Mocht die wens nog steeds bestaan
nadat je een Tissot, Oris, Fortis, Longines etc.
hebt gehad, dan moet je het gewoon doen. De kans
lijkt me echter groot dat er ondertussen vast een
goedkoper horloge tussen zit waar je minstens zo
blij mee zult zijn. En vergeet niet dat je voor
een Ómega ook bijbehorende prijzen betaalt voor
het onderhoud. Koop alleen iets echt “duurs” als
je je ook een ongelukje met dat horloge kunt
permitteren.

Dikke Dikke +1!

Ik kan hier alleen nog maar aan toe voegen dat ik ook nog jong was toen ik een Seamaster Chrono had gekocht, maar bij het horen van de prijs van een service/reparatie bijna weer jankend bij moeders op schoot zat.

Was voor mij toen een maandloon op m’n 18e om het ding weer aan de gang te krijgen.

En het was mijn enige horloge die ik beretrots bij elkaar geploeterd had destijds.

Ik zou gewoon blij zijn met wat je hebt en je ogen de kost geven want er is heel veel horlogeleuks te koop voor minder dan Speedmaster centen…

Groeten.

Noel.

n visser Schreef:

Was voor mij toen een maandloon op m’n 18e om het
ding weer aan de gang te krijgen.

En het was mijn enige horloge die ik beretrots bij
elkaar geploeterd had destijds.

daarom ook slimme verzameling v mt043 om daarnaast nog n g-shock en n daily beater te hebben om kans op schade kleiner te houden. mn speedy is meer n nette gelegenhedenhorloge dan n daily beater.

want er is heel veel horlogeleuks te
koop voor minder dan Speedmaster centen…

dat uiteraard.

maar ik kan me ook voorstellen dat n ‘groei’ strategie ook kan werken, mits je v flipperen houdt. als de speedy je edox zou vervangen als net horloge, kun je ook denken om die te flipperen en mt wat bijleggen aan n (occasion) longines legend diver komt. daarna doorspaart en daarna samen met t flipperen vd lld (die imho ook redelijk waardevast is) bij n speedy aan kunt komen.

Bedankt voor alle reacties, leuk om te zien hoe de meningen verschillen. Omega is altijd mijn droom merk geweest, anderen hebben dit bijvoorbeeld met Rolex.

Ik snap wel heel goed wat jullie bedoelen. Die Legend Diver heb ik nooit zo over nagedacht maar is ook wel een leuk spaarobject. Ik vind namelijk klokken met geschiedenis erg interessant. Vandaar dus ook de Omega Speedmaster.

De Edox ga ik niet gebruiken als flipperaar. Deze heb ik namelijk gekregen als eerste ‘echt’ horloge en gaat nooit meer weg.

suggesties van leuke horloges met geschiedenis zijn altijd interessant:)

Mooie horloges hoor! Prima voor elkaar :~

Mooie collectie! Een G-shock als toolwatch is heel fijn. Kan een stootje hebben en is prima waterdicht. Is er van dit model ook een multiband-6 versie (synchroniseert met de atoomklok)? Die kun je dan gebruiken als ijkpunt voor het gelijkzetten van de andere horloges.

Tempus Fugit Schreef:

. Is er van dit model ook een
multiband-6 versie (synchroniseert met de
atoomklok)?

volgens mij niet v dit specifieke model, maar dr zijn genoeg alternatieven, eventueel icm solar. leg ik bij mn vensterbank als handige grab&go horloge. altijd de juiste tijd en nooit n lege batterij.

Mooie gespreide collectie, niks meer aan doen maar …
Je hebt nog geen mooie mechanische vintage, maar mss komt-ie er ook nog wel.

MT043 Schreef:

suggesties van leuke horloges met geschiedenis
zijn altijd interessant:)

http://www.squale.ch/sub_watch/squale_1521_026A.php?lingua=2

Hier alvast 2 merken en modellen met geschiedenis.

Squale is van origine een fabrikant van horlogekasten die zich later op duikhorloges hebben gefocust.

CWC Chrono is destijds gebruikt door RAF piloten het oorspronkelijke idee voor dit model is van Hamilton.

Groeten.

Noel.

Het risico nemend dat ik ook voor onvriendelijk wordt versleten: Squale en CWC zijn nou niet de merken die ik adviseer om een verzameling mee op te bouwen, zeker als waardevastheid een belangrijk argument is. Zie mijn vorige rijtje; verder kun je ook nog kijken naar een tweedehands TAG Heuer.

tomhster Schreef:

Het risico nemend dat ik ook voor onvriendelijk
wordt versleten: Squale en CWC zijn nou niet de
merken die ik adviseer om een verzameling mee op
te bouwen, zeker als waardevastheid een belangrijk
argument is. Zie mijn vorige rijtje; verder kun je
ook nog kijken naar een tweedehands TAG Heuer.

Tag Heuer? Waardevast? :wink: