Mijn Laco beobachtungsuhr is gerepareerd! ;-)

Hallo allemaal,

Zoals de kop al verklapt is mijn trotse bezit eindelijk gerepareerd :wink:

Heb het al eens zo,n beetje over mijn Laco beobachtungsuhr gehad in een ander topic maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft gelezen dus zal vertellen hoe deze beauty in mijn bezit is gekomenā€¦

Ik verzamel al jaren o.a. militaria en (het is wat confronterendā€¦maar zal het maar bekennenā€¦)ben verslaafd aan het bezoeken van rommelmarktenā€¦:grin:

Altijd spannend om te zien of er wat leuks te vinden is.
Jaren geleden was ik op een rommelmarkt in Belgiƫ waar ik door het slechte weer nog maar weinig had gevonden, de meeste kramen waren afgedekt met al dan niet doorzichtig plastic en dan valt het natuurlijk niet mee wat te vinden.

Gelukkig viel mijn oog toch op iets dat ik herkende, zag door het plastic een armbandkompass en klokje uit een cockpit tussen de rommel liggen, na verwijderen van het plastic kwam ook het beobachtungsuhr in zichtā€¦armband was niet aanwezig en horloge was niet werkend
.
Spullen waren bewaard door familielid van de verkoper en kwamen uit neergestort Duits vliegtuig.
Kan me nog steeds wel voor mijn knar slaan dat ik niet heb gevraagd waar dat was neergestort maarjaā€¦was wat ontdaan van de vondsten denk ik of van het lage bedrag dat ik moest betalen :wink:

Na wat onderzoek was ik er al snel achter dat ik iets behoorlijk bijzonders had gevonden.
De firma Lacher (de nog steeds bestaande fabrikant) had rond die tijd een jubileum editie van dit type horloge in de handel gebracht.
Deze horloges waren samengesteld uit nog voorhanden zijnde originele onderdelen en nieuw gemaakte onderdelen waaronder de kast e.d. en dus ook voorzien van een lederen armband waar ik naar op zoek was.

Na wat heen en weer mailen besloten om tijdens de vakantie van dat jaar maar richting Pforzheim te rijden.
Idee was om hem daar tijdens onze vakantie af te geven zodat ze konden kijken en laten weten wat een reparatie zou gaan kosten en hem dan al dan niet te laten repareren en hem dan aan het eind van de vakantie weer mee te nemen.
Het liep iets andersā€¦

Zag wel wat wenkbrauwen krullen toen we aan kwamen in onze motor outfit en motor vol bepakking maar werden meer dan vriendelijk ontvangen door de grote baas en zijn zoon.

Volgens mij dachten ze het horloge wel even over te kunnen nemen van die flapdrol in zijn lederen pakje maar ook na een bod van 1200DM had ik daar helemaal geen trek in.
Kwam nog een mooi houten kistje op tafel met hun meest exclusieve modellen waar ik er Ć©Ć©n van mocht uitzoeken + de 1200 DM maar ook daar had ik ook geen zin inā€¦
Ik wilde gewoon zoā€™n mooie armband! :grinning:

Repareren of een prijsopgave zat er tijdens ons verblijf niet meer inā€¦:worried:
Kon het horloge daar laten waarna ze zouden laten weten wat de reparatie zou gaan kostenā€¦
Met wat tegenzin daar gelaten en toen maar wachten op reactieā€¦

Weer thuis bericht dat reparatie en volledig restaureren zoā€™n 850ā‚¬ zou bedragenā€¦

Aangezien ook toen nog geen geld op mijn rug wilde groeien maar afgezien daarvanā€¦
Netjes terug getuurd gekregenā€¦

Daar lag hij mooi maar dood te wezen in mijn vitrinekastā€¦

Tot ik vorig jaar met problemen met mijn Pontiac hydraulica zat en voor reparatie naar Jan Stins ging.
Laco ook meegenomen om te vragen wat het zou kosten om te laten repareren.
Prijs afgesproken en na lang wachtenā€¦die man heeft het erg drukā€¦belletje dat hij klaar was!

Afgelopen zaterdag opgehaald en loopt als een tierelier.

Balansas was kapot en die heeft hij gerepareerd door nieuwe astappen te draaien ( 0,11 mm dik/dun !)
vierkant op as in veerton was ook afgebroken en daar heeft hij een busje voor gedraaid met nieuw stukje vierkant op en hardgesoldeerd op as.
opwind en wijzer verstel busjes (sorry weet even niet juiste benaming) waren ook beschadigd en zijn ook vervangen, viel niet mee om juiste vervangers te vinden blijkbaarā€¦

Al met al veel meer werk dan hij had gedacht maar hij vertelde me het mooi te hebben gevonden om aan te werken.

Na al die letters fotoā€™s!

Sorry voor de tekst op de fotoā€™s :wink:








23 likes

Ik ben zeer onder de indruk. Gezien het bedrag dat ze in d mark er al voor over hadden, moet het wel een bijzonder en kostbaar horloge zijn.

Wow :-o
maar geen originele b-uhr dus, want dat zou onbetaalbaar zijn? Of lees ik t verhaal verkeerd? :slight_smile:

Mooi verhaal ā€¦ mooie Laco :thumbsup:

Als je weet dat een ā€˜replicaā€™ vandaag al rond de 3000 euro kost bij Laco is deze ā€˜origineleā€™ volgens mij onbetaalbaar ā€¦ Koesteren zou ik zeggen !

Lijkt mij gezien het verhaal dus wel een originele te zijn :scream: Kosten, waarde etc, lekker belangrijk, je hebt iets unieks in huis. Top om dit soort ervaringen te mogen lezen op dit forum. Veel plezier er mee en van.

Groeten
Rutger

Sub zero cool! :snowflake:

1 like

Ontzettend mooi horloge en prachtig verhaal.
Wat me opvalt is dat-ie er zo tijdloos/modern uitziet, de kast, lugs, opmaak van de wijzerplaat. Alleen die geribbelde ronde kroon is misschien wat minder tijdloos, maar wel schitterend.

Leuk verhaal en top horloge! Dank voor het delen,

Gr Erik

Mooi verhaal, mooie klok! Ga je hem nou ook echt dragen?

Prachtig en uiterst zeldzaam, zou hem nooit meer wegdoen en koesteren.

Prachtig hersteld, geniet ervan :ok_hand:

Wat me opvalt is dat de hele kast een soort dof grijs is. Lijkt me handig voor een militair horloge maar wat is dat voor metaal of coating?

Fijn dat het weer werkt naar behoren !

Fantastisch. Zou ik ook nog wel eens tegen aan willen lopen!

Bedankt voor de reacties!

Als ik het zo terug lees is het wel een heel verhaal geworden :wink:
Vroeg me af waarom ik in DM en euro,s dacht maar was rond 2002 toen de euro is ingevoerd :slight_smile:

Mijn horloge is wel origineel maar de band is dus een nieuwe aanmaak naar origineel model.

Dragen is geen optie met de diameter van zo,n 55mm.
Alleen al vanwege de kwetsbaarheid zou ik het niet willen
Krijg je zoiets :wink:

Groeten! Eric

3 likes

Dragen kan wel maar dan moet je dat over je kleding heen doen zoals het hoortā€¦

2 likes

Mooi verhaal! Ik heb mijn laco ( een nieuwe weliswaar) ook gekocht bij de fabriek in pforzheim, tijdens mijn bezoek hebben ze hem in elkaar gezet.

Dat deze horloges over de vliegeniers overall werden gedragen is me natuurlijk bekend :wink:

Kwam deze afbeelding tegen op het net.

1 like

Supervet, kom dat es tegen op je lokale rommelmarkt zeg :fearful:

Ben stiekem ook een beetje fan aan het worden van Laco horloges dus dank voor het delen van je verhaal en geniet van je ā€˜nieuweā€™ aanwinstā€¦hoewel ik er alle vertrouwen in heb dat dat niet al te moeilijk gaat worden :wink: