Hallo allemaal,
Zoals de kop al verklapt is mijn trotse bezit eindelijk gerepareerd
Heb het al eens zo,n beetje over mijn Laco beobachtungsuhr gehad in een ander topic maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft gelezen dus zal vertellen hoe deze beauty in mijn bezit is gekomenā¦
Ik verzamel al jaren o.a. militaria en (het is wat confronterendā¦maar zal het maar bekennenā¦)ben verslaafd aan het bezoeken van rommelmarktenā¦
Altijd spannend om te zien of er wat leuks te vinden is.
Jaren geleden was ik op een rommelmarkt in Belgiƫ waar ik door het slechte weer nog maar weinig had gevonden, de meeste kramen waren afgedekt met al dan niet doorzichtig plastic en dan valt het natuurlijk niet mee wat te vinden.
Gelukkig viel mijn oog toch op iets dat ik herkende, zag door het plastic een armbandkompass en klokje uit een cockpit tussen de rommel liggen, na verwijderen van het plastic kwam ook het beobachtungsuhr in zichtā¦armband was niet aanwezig en horloge was niet werkend
.
Spullen waren bewaard door familielid van de verkoper en kwamen uit neergestort Duits vliegtuig.
Kan me nog steeds wel voor mijn knar slaan dat ik niet heb gevraagd waar dat was neergestort maarjaā¦was wat ontdaan van de vondsten denk ik of van het lage bedrag dat ik moest betalen
Na wat onderzoek was ik er al snel achter dat ik iets behoorlijk bijzonders had gevonden.
De firma Lacher (de nog steeds bestaande fabrikant) had rond die tijd een jubileum editie van dit type horloge in de handel gebracht.
Deze horloges waren samengesteld uit nog voorhanden zijnde originele onderdelen en nieuw gemaakte onderdelen waaronder de kast e.d. en dus ook voorzien van een lederen armband waar ik naar op zoek was.
Na wat heen en weer mailen besloten om tijdens de vakantie van dat jaar maar richting Pforzheim te rijden.
Idee was om hem daar tijdens onze vakantie af te geven zodat ze konden kijken en laten weten wat een reparatie zou gaan kosten en hem dan al dan niet te laten repareren en hem dan aan het eind van de vakantie weer mee te nemen.
Het liep iets andersā¦
Zag wel wat wenkbrauwen krullen toen we aan kwamen in onze motor outfit en motor vol bepakking maar werden meer dan vriendelijk ontvangen door de grote baas en zijn zoon.
Volgens mij dachten ze het horloge wel even over te kunnen nemen van die flapdrol in zijn lederen pakje maar ook na een bod van 1200DM had ik daar helemaal geen trek in.
Kwam nog een mooi houten kistje op tafel met hun meest exclusieve modellen waar ik er ƩƩn van mocht uitzoeken + de 1200 DM maar ook daar had ik ook geen zin inā¦
Ik wilde gewoon zoān mooie armband!
Repareren of een prijsopgave zat er tijdens ons verblijf niet meer inā¦
Kon het horloge daar laten waarna ze zouden laten weten wat de reparatie zou gaan kostenā¦
Met wat tegenzin daar gelaten en toen maar wachten op reactieā¦
Weer thuis bericht dat reparatie en volledig restaureren zoān 850⬠zou bedragenā¦
Aangezien ook toen nog geen geld op mijn rug wilde groeien maar afgezien daarvanā¦
Netjes terug getuurd gekregenā¦
Daar lag hij mooi maar dood te wezen in mijn vitrinekastā¦
Tot ik vorig jaar met problemen met mijn Pontiac hydraulica zat en voor reparatie naar Jan Stins ging.
Laco ook meegenomen om te vragen wat het zou kosten om te laten repareren.
Prijs afgesproken en na lang wachtenā¦die man heeft het erg drukā¦belletje dat hij klaar was!
Afgelopen zaterdag opgehaald en loopt als een tierelier.
Balansas was kapot en die heeft hij gerepareerd door nieuwe astappen te draaien ( 0,11 mm dik/dun !)
vierkant op as in veerton was ook afgebroken en daar heeft hij een busje voor gedraaid met nieuw stukje vierkant op en hardgesoldeerd op as.
opwind en wijzer verstel busjes (sorry weet even niet juiste benaming) waren ook beschadigd en zijn ook vervangen, viel niet mee om juiste vervangers te vinden blijkbaarā¦
Al met al veel meer werk dan hij had gedacht maar hij vertelde me het mooi te hebben gevonden om aan te werken.
Na al die letters fotoās!
Sorry voor de tekst op de fotoās



