Mijn MM is kapot wat nu?

Beste mede forum bezoekers,

Ik heb laatst een een panerai hommage gekocht via dit forum, een marine militare(ik weet dat ik de naam eigenlijk niet mag gebruiken)

Alleen nu is er iets kapot gegaan. Ik kan de tijd nietmeer instellen.
Normaal wind je het horloge op met dat knopje(weet niet hoe dat heet) en als je hem dan naar buiten trekt kan je de tijd instellen.
Alleen als ik hem nu naar buiten trek en ik draai eraan, draaien de wijzers nietmeer mee.

Wat kan er kapot zijn?
En hoe kan ik hem laten maken, ik vond het een mooi horloge en heb hem nog niet lang, dus vind dit erg zonde.

Groet

Het kan zijn dat het gewraakte beugeltje iets te strak zit. Probeer de schroefjes aan de zijkant eens wat losser te draaien. Doe dit boven een asbak of zo, die schroefjes zijn lastig te vinden als ze er uit vallen.

Bedankt, ik zal het straks eens proberen.

Ik hoop dat ik begrijp wat u bedoeld, want ben nu niet thuis.

Ik denk dat een goede horlogemaker er snel iets aan zal kunnen doen. Die MM “hommage” (overigens kul natuurlijk; dit is gewoon een designkopie zonder naam erop) - heeft van binnen als het goed is een wat rauw afgewerkte ETA, en daar zou niet zo heel snel iets mis mee moeten zijn. En heel duur zal het mogelijk dan ook niet zijn., al is dat “blind” natuurlijk makkelijk gezegd. Succes in ieder geval!

Een chinees kloonuurwerk, waarvoor onderdelen moeilijk te krijgen zijn.
Wellicht kan een horlogemaker dit repareren, wellicht niet…

Je kunt voor een tientje een nieuw uurwerk bestellen op ebay.
Als de horloge maker dan iets nodig heeft is het makkelijk uitwisselen…

Of misschien is het wel gemakkelijk om te vervangen…

Succes ermee.

Voor een paar tientjes heb je een nieuwe dus, why bother?

En is het gelukt door 't beugeltje losser te zetten? Kan ook zijn dat 1 van de onderdelen niet meer goed zit. Zit een onderdeeltje dat de kroon (zo heet 't knopje om em op te winden en de tijd te verstellen) in de juiste posities houdt. Kan zijn dat die los is geraakt of van z’n plaats is gekomen. Is me ook wel eens gebeurd bij het klussen aan m’n klokjes.

Ik denk dat er iets binnen in het uurwerk kapot is gegaan.
Want ik heb de beide schroefjes bij de kroon losser gedraaid, maar er gebeurde niks. Toen heb ik ze helemaal los gedraaid en kon ik de kroon eruit halen.

Na het opnieuw in elkaar zetten was er nog geen verschil, denk dat het er een onderdeeltje verschoven is of kapot is gegaan.

Het is wel erg, ik heb al zoveel goedkope horloges gehad, en die gaan allemaal kapot, ben dus zeer ontevreden wat je onder de 100 euro koopt.

Het enigste wat tot nu toe bij mij is blijven tikken zijn de seiko(een hele simpele, maar doet het al 5 jaar lang) en mijn Edox.

Ik ben dus zeer tevreden over seiko, echt een topmerk! Denk dat mijn volgende ook weer een seiko word, alleen het jammere is dat ik de modellen niet echt modieus vind.

P.S. Wat is het uurwerk dat erin zit, voor als ik een nieuwe zou willen bestellen.
En hoeveel zou het kosten om het erin te laten zetten?

Ik denk dat Seiko één van de meest uitgebreide leveringsprogramma’s heeft in diverse prijsklassen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je een dure smaak hebt :wink:

Ja ik ben echt fan van horloge’s als Omega seamaster, rolex submariner.
Duikers die je ook als dress kunt dragen zegmaar.

Maar noem maar eens een seiko die een beetje diezelfde uitstraling heeft, ik weet er zo snel niet een.

Je bent in elk geval ervaringsdeskundige waar het gaat om de goedkopere horloges…
Neemt niet weg dat je blij bent met je MM en ervan baalt dat deze kapot is.
Wat ik zo hoor lijkt het of het kranswiel naast de stem is geraakt, of dat de stem zelf kapot is.
Is allemaal prima op te lossen door een horlogemaker.

En anders moet je misschien maar eens een oproep doen hier op het forum. Er zit vast wel een goedwillende hobbiist bij je in de buurt.

Geef vooral de moed niet op !!

Bas

Het is nou niet gelijk dat ik zo een ervaringsdeskundige ben, maar ik twijfel nu toch een stuk sneller als ik een mooi horloge zie maar het is goedkoop.

En ja ik woon in zuid limburg, dus misschien iemand die mijn horloge wil maken? En wat zal dat ongeveer kosten?

Een (blauwe) sumo is ook dressy, vind ik. Een samurai, hoewel ge discontinueerd, is dressy. En de kleinere duikers, de skx031 en de 33 zijn ook geïnspireerd op de sub en met de juiste band zeer salonfâhig. Zelfs de marinemaster vind ik kunnen…

Die horloges liggen toch wel een beetje boven mijn budget.
Ik kwam wel deze tegen, ook erg mooi. Zijn de zogenaamde mini-sumo’s

snzf15

Of deze hoewel ik hem eigenlijk te blauw vind, of is dit maar schijn?

ze zijn zeker leuk maar een Skx033 is maar iets duurder. De wijzers lijken op die van de Sumo trouwens.

Ik denk dat je beter een nieuwe kunt kopen dan deze te laten repareren(als er überaupt horlogemakers zijn die zich aan een chinese clone wagen), tenzij je een MM hebt met een zwitsers uurwerk erin.
Op diverse sites kun je een MM voor nog geen 50 euro bestellen, je loopt echter wel de kans dat deze er binnen de kortste keren ook mee ophoud.
Of je haalt het uurwerk eruit, zet er een echt zwitsers uurwerk in en je hebt meteen een (persoonlijke maar nog steeds door menigeen verachtelijke) upgrade van je klokkie waar je jarenlang plezier van zult hebben.

Over welk werkje spreken we hier ? Foto ?

Pas dan kan iemand hier een correct antwoord geven…

Met Afwachtende Groeten,

Morse.

MT043 Schreef:

Ik denk dat er iets binnen in het uurwerk kapot is
gegaan.
Want ik heb de beide schroefjes bij de kroon
losser gedraaid, maar er gebeurde niks. Toen heb
ik ze helemaal los gedraaid en kon ik de kroon
eruit halen.

Na het opnieuw in elkaar zetten was er nog geen
verschil, denk dat het er een onderdeeltje
verschoven is of kapot is gegaan.

Als het uurwerk er ongeveer zo uitziet, zou ik de achterkant er af halen, en het schroefje die de kroon vashoudt (degen die op de foto het dichtst bij de kroon zit, en niet blauw is) aandraaien. Deze lijkt aan de hand van je beschrijving iets los te hebben gezeten. Natuurlijk eerst kroon plus as terugplaatsen.

Groeten,

Martin

MartinB Schreef:

Als het uurwerk er ongeveer zo uitziet, zou ik de
achterkant er af halen, en het schroefje die de
kroon vashoudt (degen die op de foto het dichtst
bij de kroon zit, en niet blauw is) aandraaien.
Deze lijkt aan de hand van je beschrijving iets
los te hebben gezeten. Natuurlijk eerst kroon plus
as terugplaatsen.

+1 Hopelijk heeft ie bij het uittrekken van de kroon de kast niet heeft opgetild en 't radje waar de stem doorheen gaat is verschoven. Is bij mij ook wel eens gebeurt, en dan moet ie er van de wijzerplaatkant weer goedgezet worden X_x