MIjn mooiste horloge - tot Euro 250

De vraag
Ik ben eigenlijk altijd op zoek naar 't mooiste horloge. Maar wil daar natuurlijk ook weer geen al te grote grote bedragen voor neertellen - want dan is de aardigheid eraf. Een Rolex Submariner voor Euro 3500, ja natuurlijk heb je dan een mooi horloge. Maar je betaalt er ook naar… Dus daarom de vraag: wat is je mooiste mechanisch horloge waarvoor je minder dan Euro 250 hebt betaald? Graag foto en prijsindicatie. Geef aan waar je het hebt gekocht en wat je zo in het horloge aanspreekt.

Mijn horloge
Mijn horloge: Acccutron Automatic, via Ebay, voor Euro 150. Automaat (Eta 2824), gebold saffierglas en waterdicht tot 50 m. Heeft oorspronkelijke stalen band, maar dat heb ik inmiddels vervangen door een leren struis.

Heb naderhand nog twee soortgelijke gekocht, beide met zwarte wijzerplaat. 1 “omdat ik 't mooi vond”, en 1 “per ongelijk omdat ik op Ebay voor de grap meedeed”. Prijs ca. Euro 100. Oorspronkelijke detaihandelsprijs ca. USD 625. Door de lage dollarskoers kun je nog wel voor een geschikte prijs op Ebay terecht.

Mij spreekt vooral de vierkante kastvorm en uitstekende detaillering aan. Accutron is een merknaam van Bulova, en draagt dus enige historie met zich mee. Ik draag veel andere horloges, maar keer toch vaak bij deze (de zwarte) terug.

Het was moeilijk kiezen tussen deze en mijn monster maar tochj maar deze dan…

Dit is mijn mooiste, en met dit horloge is het allemaal begonnen met de horloges.
Ik vond op een rommelmarkt in 2002 zowaar een catalogus van Hobbyklok 2001.
Omdat nergens boeken of tijdschriften over horloges te vinden waren was dit een grote aanwinst.
Ik vroeg meteen de nieuwste van 2002 aan, en vond uit het ruime aanbod deze Hebe.
Swiss made, 42mm groot, Unitas zakhorloge uurwerk er in, en de wijzerplaat exact het zelfde dan een oud zakhorloge wat ik al had.
Prijs 149 euro.
Een Vostok horloge moet het zware werk doen op het werk, en is al tientallen keer op de grond gekletterd, op deze Hebe ben ik een stuk zuiniger
Groet . Chris.

Joram, ik doe met je mee.

Als dit bedrag de limit is, dan wordt het de Samurai.
Aangekocht via Rob (welbekend op dit Forum)

Deze uitvoering is evenals die van Joram uniek, aangezien er aan beide horloges het e.e.a. is veranderd en uitgewisseld.
Toen ik die van Joram zag, was ik meteen verkocht en heb de andere versie gekocht.

Alleen mechanische uurwerken, jammer want dan vallen er twee toch wel speciale klokjes af: mijn Glycine Airman 3 (want die is al wat ouder en heeft een 24-uursdial, maaris quartz) en mijn Accutron 214 (want die is ook al ouder, en is geen quartz maar “stemvork”).

Dan is bij mij de winnaar deze (kleine 100 euro gekost):

Want hij is oud, goldplaqué-glimt mooi, loopt ondanks zijn leeftijd voortreffelijk (Landeron 248) en dan als beste argument het subjectieve “ik liep er per ongeluk tegenaan en ik vind 'm wel wat hebben”.

Allereerst een prachtig horloge.
Mocht je van een van de uitvoeringen met zwarte wijzerplaat willen verkopen dan hoor ik het graag van U.
Dan mijn mooiste:
deze omdat het daar weer mee begonnen is,de bruine uitvoering

Gekocht voor 250 gulden.
of deze omdat het mijn eerste aankoop op een horlogebeurs was.

Gekocht voor 25 gulden en nog steeds op zoek naar een betere wijzerplaat

Mijn mooiste tot 250 Euro:
Seiko SKX023

Waarom deze:
Het horloge is allereerst praktisch, waterdicht tot 100mtr, geschroefde kroon en bodem, kroonbeschermer, dag/datum aanduiding, lichtgevende indexen… the lot! Normaal gesproken heeft deze een witte dag/datum maar omdat ik dat witte gapende gat niet zo mooi vond heb ik aan een mede forum lid gevraagt hier een zwarte dag/datum in te plaatsen en het resultaat mag er wezen. Horloge is gekocht bij Adrian Vreugdenhil (Vreugd2 of Watchmore op Marktplaats) Prijs ik geloof 115 Euro.

Dit model is ook in 3 verschillende maten als ik het goed heb (38, 40 en 42mm) dus dat komt mij heel goed uit, meestal zijn zulke horloge’s 40+mm wat te groot is voor mij.

Verder is het horloge onder alle omstandigheden te dragen, naar werk, gewoon thuis op de bank of tijdens het autowassen of fietsen. Hoef er niet naar om te kijken vanwege zijn waterdichtheid en robuustheid.

Als laatste het uurwerk, een 7S26, erg veel voorkomend dus makkelijk vervangbaar of te reparen zonder al te veel kosten kwijt te zijn. Goedkoop in aanschaf én onderhoud!

Hier een foto (niet van mijzelf)

Ik heb er maar drie maar ze zijn allemaal even mooi.

Dit is mijn mooiste onder de 250 euro. De stalen band is onderweg en dan is ie helemaal af. En bovendien nog steeds onder de 250 euro. :wink:

Rond de 150 EU, gekocht in Rusland. De fraaie blauwe kleur van de wijzerplaat, de alarm-complicatie en de centrale secondewijzer maken deze voor mij tot een winnaar…

Groet
Mark

Oh ja, een horloge dat ook tot mijn favourieten behoort is de Zodiac Astrographic. Kostte pakweg Euro 200. Het bijzondere van dit model is dat de wijzers als het ware zweven. De wijzers zijn namelijk geetst op glazen schijfjes; dit model is in een beperkt aantal in verschilllende varianten op de markt gebracht.

Zodiac heeft wisselende eigenaren gehad. Onderstaand model is door de nieuwe eigenaar niet meer in productie genomen. Na de overname zijn de laatste exemplaren voor spotprijzen via internet op de markt gebracht. Detailhandelsprijs was oorspronkelijk pakweg USD 1300 (toen de dollar nog de dollar was).

De Astrographic is een model dat Zodiac jarenlang (in wisselende uitvoeringen, maar met hetzelfde principe van the magic hands) heeft geproduceerd. Het was als het ware ‘het visitekaartje’ van Zodiac, een gerespecteerd merk.

Dit is mijn mooiste onder de 250 euro. De Seiko SKXA53 met solid oyster. Prima horloge om met dit weer op de motor rond te rijden.

Born to be psyco… oh nee…Seiko.

Michel

Wat is dat nu. Dit is je tweede. Er kan er maat een de mooiste zijn. Anders heb ik er ook nog wel een paar.

Zoals deze Christopher Ward bijv. Heb hem nog wel niet, maar staat er aan te komen.
Met ETA automatisch uurwerk.

Lacroix Schreef:

Wat is dat nu. Dit is je tweede. Er kan er maat
een de mooiste zijn. Anders heb ik er ook nog wel
een paar.

Dit ben ik met Lacroix eens. Anders is het leuke er vanaf. En een motivatie van de mensen zou ook leuker zijn, ‘waarom’ is dit jou leukste horloge ipv enkel een plaatje.

[quote]wat is je mooiste mechanisch horloge waarvoor je minder dan Euro 250 hebt betaald? Graag foto en prijsindicatie. Geef aan waar je het hebt gekocht en wat je zo in het horloge aanspreekt.
[/quote]

Ik vind dit een hele moeilijke…
Wat is ‘de mooiste’? Voor welke gelegenheid? Het is zo afhankelijk van stemming, setting etcetera. Ik heb voor deze gekozen:

De Enicar, simpel, stijlvol, rustig. Voor 5 tientjes op Ebay gescoord. Voor mijn pols iets aan de kleine kant, maar da’s ook gewenning. Het is niet het horloge dat ik het meeste draag.

Groeten,

Martin

Op Ebay dezelfde Hamilton als Lacroix en ik hebben:
http://cgi.ebay.nl/NEW-HAMILTON-JAZZMASTER-VIEWMATIC-AUTOMATIC-MENS-WATCH_W0QQitemZ250240286039QQihZ015QQcategoryZ31387QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Alleen is deze nogal ver onderbetaald weggegaan en heb je verzending en douane kosten er nog niet bij gerekend :P.

Nederlandse winkelprijs: €525,-

Mijn foto:


(Met de plastic’jes er nog op).

Ypuh

Je moet hem nu wel eens gaan dragen…:wink:

Hm… als ik geen rekening houd met de inflatie is dit mijn mooiste waarvoor ik minder dan 250 Euro betaald heb, de Omega Seamaster 145.024.
Wat ik er voor betaald heb? Ongeveer 210 Euro (rond 440 gulden in 1973).
Waar ik hem gekocht heb? Bij Vroom & Dreesmann:).
Waarom hij mij aanspreekt? Nou ja zeg, het was het eerste horloge wat ik toen zelf als 20 jarige kocht!
Ik werkte toen tijdelijk bij V&D (ja, op de horloge afdeling!) en kreeg ook nog personeelskorting:)
Hier de foto (wel na een opknapbeurt bij Ferrie Schweitzer):

Hallo Jaap-Wim,

Je hebt gelijk; er kan maar 1 het mooiste zijn. Bovendien is het zo, dat het verhaal erachter 't leuk maakt. Dit betekent dat ik 1 van mijn 2 ingebrachte horloges moet terugtrekken… Tja, dan trek ik – met enige pijn in mijn hart – de Zodiac terug.

Meer algemeen: ik heb gemerkt dat je een horloge direct na aankoop prachtig vaak vindt. Je draagt het een tijdje. Maar toch keer terug bij dat ene horloge. Dat horloge, daar gaat het om, dat zku ik graag wilen wetne. En waarom? Het horloge dat ‘de meeste draaguren krijgt’. Dat is – heb ik gemerkt – vaak niet het duurste. Dat is het horloge waar je wat mee hebt… Welk horloge IS dat?

Groet,

Johan

Hallo Tj,

Mooi verhaal, mooi horloge. De kastvorm is typisch jaren '70. In de jaren '60 waren horloges vrij bescheiden en klassiek van vorm. Maar in de jaren '70 veranderde het beeld totaal. Grotere kasten, in de ogen van nu bijzonder vormgegeven. Maar als je kijkt naar de kleding en haardrachtr in die tijd, ja, daar sluit het wel weer bij aan. Plateauzolen, klokbroeken, lang haar en bakkenbaarden…

Groet,

Johan