Mijn mooiste verhaal over vintage horloges

Beste Forumleden,

Ik ben nu 4 jaar full-time actief binnen de horlogewereld en heb onlangs iets meegemaakt wat in een notendop beschrijft waarom ik van vintage horloges hou. Dit wordt in de komende Esquire in een 4 pagina lange reportage besproken, maar dit is mijn onbewerkte versie en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Cheers, Jasper Lijfering van Amsterdam Vintage Watches

Een vrijdagmiddag, ik werd gebeld door een collega van Rolex; of er onzerzijds interesse was in de overname van Submariners, dermate aangetast door vocht, dat de eigenaar een rekening gepresenteerd zou krijgen van duizenden euro’s, waarbij tevens veel originele onderdelen vervangen zouden moeten worden. Het beroep van de eigenaar, Willem Huiser, verklaarde de waterschade: professioneel duiker. Ik was benieuwd naar de horloges, maar nog meer naar de eigenaar.

We ontvingen meneer, zijn vrouw en zoon, in onze winkel. Een plastic zakje met een hoopje staal werd tevoorschijn gehaald. Nieuwsgierig als ik ben viste ik er tussen de bandonderdelen 2 potentiele pareltjes uit. Je kijkt wel eens naar een geleefd horloge en denkt: “Als horloges verhalen konden vertellen
” Niet anders was het bij dit paar, gelukkig was Willem dus zelf mee gekomen en kon me bij dit vraagstuk helpen. Voordat we tot eventuele zaken over gingen werd er koffie geserveerd voor bij het luisteren naar schitterende duikanecdotes.

De fascinatie voor water begon bij Willem al op jonge leeftijd: “als kind werd ik om de haverklap uit de nabij gelegen sloot gehaald.” Hij combineerde zijn handigheid en liefde voor water in zijn eerste baan als jachtbouwer. Toen hij in 1963 de duikschool succesvol afsloot ontvang hij het boek “Zeven mijlen onderzee” van Jacques Piccard, als zijnde de beste duiker van de opleiding.

Als dienstplichtige duiker was hij actief in Aruba, waar hij de onderwaterwereld tot zijn tweede natuur maakte. Hij spendeerde soms wel 50 uur per week op tientallen meters diepte. “Op een gegeven moment denk je er niet eens meer bij na. Als ik bijvoorbeeld onderwater zat en jeuk aan mijn hoofd kreeg en wilde krabben, vergat ik dat ik die helm op had” voegt hij er aan toe.

In 1967 vertrok hij naar LibiĂ« om voor Mobil Oil te duiken. De crew bestond uit onder andere Comex duikers en was verantwoordelijk voor het stabiliseren en onderhouden van onderwaterleidingen. Uit de documentatie blijkt dat Willem een waardevol lid was, zelf was hij niet zo onder de indruk van de Franse duikers. “Die Froggies bakte er niets van. Je kan wel een duiker zijn, maar als je niet handig bent en je hersenen niet gebruikt voeg je weinig toe”. Een kameraad waar hij wel op kon rekenen kocht hij toen in Tripoli, een Rolex Submariner 5513.
“Ik ging nooit het water in zonder mijn Rolex om.” Deze werd dan ook echt door hem gebruikt als tool om de tijd te meten (en daardoor je hoeveelheid zuurstof in acht houdt in combinatie met de bezel). Vermoedelijk door de vibraties van de ‘Impact wrench’ is het uurwerk er ooit mee gestopt. Willem, die zich had opgewerkt tot onmisbare schakel bij Mobil Oil en het bedrijf miljoenen bespaarde, kreeg voor hem en zijn team nieuwe Rolex Submariners in 1984. De 5513 is vervolgens voor tientallen jaren in het laatje verdwenen en moest plaats maken voor de 16800. Zestien jaar later is Willem gestopt met beroepsduiken en heeft een waardig afscheid gekregen van het bedrijf dat hem nog altijd zo dankbaar is.

Moet je voorstellen wat die Submariners die ik in mijn handen had wel niet allemaal gezien hebben. De stalen banden lagen in stukken, met laspitten en al, naast de gehavende kasten. “Ik heb het horloge nog een tijd als zakhorloge gebruikt toen de band kapot was gegaan”. Dit is een van de redenen dat ik van vintage horloges houd en ik moest ze dan ook wel kopen. Het restauratie proces heb ik zorgvuldig met mijn Rolex horlogemaker doorlopen zodat we alles zo origineel mogelijk konden houden en Willem bleef daar graag van op de hoogte. De kosten hiervan waren elke euro waard.

Na de 4 maanden durende operatie van de horlogemaker belde ik hem op. “Kom je langs in Warmond om het resultaat te laten zien?” Zei Willem vol verwachting. We werden ontvangen in een schitterend huis in een prachtige omgeving. “Willem heeft het huis en alles wat je ziet zelf gemaakt uit sloopmateriaal” vertelde zijn vrouw. Zoals al eerder vermeld was Willem erg handig en is na zijn pensioen in 2000 nog dagelijks bezig met zijn handen voor het verwerken van hout.

De zorg die we voor zijn horloges hadden gedragen roerde hem en hij liet bergen documentatie zien van zijn duikverleden wat tot aan zijn eerste zwemdiploma aan toe, netjes gearchiveerd was. Met als klap op de vuurpijl zijn Siebe Gorman duikoutfit! “We gingen te water met een totaal van 80kg aan uitrusting”

Zijn zoon is nog actief beroepsduiker, nadat hij ooit mee ging naar Libie als uitje werd hij ook verliefd op het werk van zijn vader. Willem zelf leent nog wel eens zijn expertise uit aan Mobil Oil waar hij altijd met open armen wordt ontvangen. In 2012 ging hij daar voor het laatst te water maar plant al een nieuwe reis naar Tripoli. Dit maal zonder duikpak, dat is voorbij, en bovendien prijkt zijn duikhelm van Siebe Gorman nu in onze winkel.
Als je nu naar deze twee schitterende Rolex Submariners kijkt, dan zie je toch veel meer dan alleen 2 oude barrels? Welkom in de wereld van vintage horloges!

76 likes

Dank voor het delen. Mooie provenance!

Ik schaam me nu een beetje met mn Sea Dweller om de pols. Die ziet alleen water uit de kraan als actie. :grin:

3 likes

Supergaaf man!

Edit:

Ja. Mijn voorkeur begint ook steeds meer te shiften, met dank aan @SwedishChef

2 likes

Mijn beste,

Magnifiek!!
Wat een gaaf verhaal!!
Je krijgt dan ook een heel ander beeld bij het onderhouden van Onderwater-Pijpleidingen.
Dank voor het delen.:+1:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

2 likes

Fantastisch verhaal, dĂĄt vind ik leuk om te lezen.

Vintage heeft karakter. Ik ben het ook leren waarderen. Het begon als ‘grap’ door een geboortejaar-Speedy te willen. Nu heeft het voor mij iets extra’s.

3 likes

Het verhaal hierbij is bijna nog mooier dan de horloges, fantastisch!

1 like

Prachtig verhaal! Dank je wel voor het delen! :+1::relaxed:

1 like

Mooi! Leuk om te lezen.

Maar ik ben stiekem ook wel benieuwd naar de “before” fotos en wat voor werk er precies gedaan is. :blush:

1 like

Genieten dit.
Ik heb een Seiko 6105-8110 waar ook nog een las spetter op zit, als dat horloge eens kon praten

Graag méér van dit soort verhalen!!!

Groet,

Willem

1 like

Wat een gaaf :santa: verhaal :thumbsup: :blush:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Mooi verhaal, heel leuk om te lezen

Dank daarvoor :+1:

1 like

Mooi verhaal. Misschien moet ik terug naar 1 horloge, en dit heel mn leven dragen, tijdens vele avonturen :slight_smile: :slight_smile:

1 like

Dank voor jullie leuke reacties mannen! Ben benieuwd of jullie ook wel eens iets vergelijkbaars hebben gehoord of meegemaakt?

Uitstekende vraag. Bij de Rolex Dealer wilde ze dus alles vervangen, wijzerplaat, wijzerset, bezel etc. Ik heb optisch niets aangepast alleen het uurwerk moest een flinke beurt hebben. Zoutwater brengt nogal wat corrosie aan op het staal! De foto’s van ervoor van de horlogemaker heb ik helaas niet.

1 like

Is het bij de Rolex dealer mogelijk een service uit te laten voeren ‘in overleg’ ?
M.a.w. zou je alleen het uurwerk kunnen laten servicen + nieuwe pakkingset en de rest 100% ongemoeid kunnen laten?
Een andere vraag, deze gaat ook op voor de in-house service van andere gerenomeerde merkhorloges: Krijgt men standaard alle vervangen onderdelen retour na een service? Wanneer je hier niet om vraagt, verdwijnen dit soort wabi wijzerplaten etc dan ‘onder de radar’ ?
Ik beweeg me niet in dit segment, vandaar de vragen. Ben benieuwd

Mooi verhaal, met prachtige foto’s :+1:

Ik nam een aantal jaren geleden twee Seiko 6309-7040 duikers (ik ben al jaren vooral liefhebber van vintage Japanse techniek) van voor '78 over van een oudere man. De een was van zn zoon, de ander van hem. Beiden waren fanatieke hobbyduikers en duikten in de 70’s en 80’s naar WW2 wrakken wereldwijd.
Een vd twee heb ik bewaard, alleen het glas vervangen (plus een stalen band)

4 likes

Dit zijn toch de mooiste verhalen op dit forum en ik lees telkens met de gepaste fascinatie zo’n imponerend verhaal met geschiedenis.

Ik hoop later ook zo’n indrukwekkend verhaal te kunnen vertellen tegen m’n kleinkinderen: “En opa droeg deze Speedmaster toen hij het budget voor 2018 opmaakte in Excel toen er plots bleek dat er 5 FTE’s waren overgealloceerd!”.

6 likes

Wat een schitterend verhaal! Het vat precies wat ik zo mooi vind aan vintagehorloges. Die documentatie erbij maakt het ontzettend waardevol.

1 like

Hele goeie vraag mbt de service bij AD van Rolex. Bij Rolex voeren ze service uit om het horloge praktisch gezien te optimaliseren, zonder het in acht nemen van de originaliteit. Je kan wel in overleg aangeven dat je bijvoorbeeld wilt dat het horloge niet gepolijst word, maar als je meer verlangt wordt het al snel lastig. Zodoende schuilen zij zich vaak achter dat ze niet de kwaliteit geheel kunnen waarborgen als ze het een en ander aan onderdelen vervangen. Vervangen onderdelen komen helaas ook niet retour.

Biet alleen bij Rolex overigens. Ik liet vorige maand een Tritium Panerai servicen bij Richemont en ze wilde alleen de service uitvoeren als ze de wijzerset vervingen voor luminova servicehands. Uiteraard wilde ik dat niet maar anders wilde se de revisie niet uitvoeren gezien ze bang waren dat het tritium zou afbrokkelen en alsnog in het uurwerk zou komen. Ook zou ik eigenlijk de originele tritium wijzers niet retour krijgen. Uiteindelijk met wat extra betalingen alsnog de originele wijzerset retour gekregen waarna ik het horloge naar een andere onafhankelijk horlogemaker moest brengen om de wijzers weer om te wisselen. Haha een hoop gedoe dus.

Maarja dit zijn de specificaties van officiele dealers en die begrijp ik ergens wel. Maar voor behoud van originaliteit kan je bij service beter bij een vintage liefhebber aankloppen. Wij geven trouwens na revisie wel alle vervangen onderdelen mee in een zakje.

Wat betrefr je verhaal over de Seikos; heerlijk! Altijd mooi om te lezen als zulke horloges gebruikt worden voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn. Heeft iets magisch

3 likes

Bedankt voor het delen Jasper. Dit soort verhalen maken horloges zo speciaal.

1 like

Dat maakt het ook zo lastig om ze te verkopen, bijna al mijn vintage horloges komen met ene verhaal.

1 like