Mijn opa's jaren 60 Omega Constellation

Dit is de Omega Constellation die ik recent van mijn opa heb gekregen. Hij lijkt uit de jaren 60 te komen. Hij is al lang niet gedragen en al lang niet voor service geweest. Het verstellen van de datum en dag lijkt niet helemaal goed te werken. De datum en dag verdraaien wel iedere dag, maar bij het verstellen moet ik de kroon iedere keer van 1 tikje eruit naar 2 tikjes eruit verplaatsen om 1 dag verder te gaan, dit lijkt me niet de bedoeling. Voor de dag moet ik gewoon de wijzers doordraaien tot de goede dag.

Op internet heb ik gezocht naar het nakijken van Omega horloges. Ik vind het ten eerste lastig om te bepalen bij wie ik moet zijn, iedere juwelier heeft wel slecht beoordelingen en rare taferelen met klanten. Hoe weet ik waar mijn horloge het beste terecht is?
Ten tweede kan ik nergens vinden hoe duur het is. De complete service van Omega lijkt flink prijzig te zijn en ondanks dat ik erg veel waarde aan dit horloge hecht is dat wel écht veel geld voor mij.
Ten slotte zou ik graag zo min mogelijk dingen vervangen van dit horloge, in een video van Omega over de full-service zag ik dat ze gewoon alles vervangen wat licht beschadigd is (ook aan het uiterlijk) en dat het vrijwel een nieuw horloge is. Dat lijkt mij niks, als iets in de mechaniek kapot is moet dat uiteraard vervangen worden, maar de uiterlijke beschadigingen horen erbij en geven het horloge iets unieks (vind ik).
Aangezien ik dit graag goed zou willen aanpakken hoop ik dat jullie, als ervaren horlogeliefhebbers, mij het goede pad kunnen wijzen.

Alvast bedankt!

11 likes

Bij Omega kun je aangeven wat je wel en niet vervangen wilt hebben; ze beginnen niet random aan je horloge te sleutelen.
En je krijgt vervolgens 2 jaar garantie (zonder discussie als er wat mee is achteraf) wat op zich wel weer een voordeel is en zekerheid geeft.

De kosten bij Omega zijn idd hoog maar bij een gewone horlogemaker ben je ook snel €300,- kwijt.
Maar dat is nog steeds significant minder dan bij Omega!

Ontzettend mooi horloge trouwens; wordt het niet tijd met een schone lei te beginnen en deze te verkopen? :smirk:

P.s waar jeje horloge ook laat repareren; maak vooraf voldoende goede macro foto’s en doe die er eventueel uitgeprint bij als je het horloge inlevert.
Genoeg verhalen hier over prutsers die een horloge bekrast of beschadigd teruggeven!

2 likes

Dit is normaal. Cal. 751 heeft een datum-snelverzet maar geen dag-snelverzet. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Omega_751

Niettemin is een revisie verdiend na al die jaren. Breng hem naar een bekwame horlogemaker en zorg dat je zeer duidelijk aangeeft wat je gebeurd wilt zien, vooral wat je NIET gebeurd wilt zien.

Prachtig horloge overigens, ik zou het eeuwig koesteren als erfstuk. Dus nóóóóóóóóit verkopen aan aasgieren :smiley:

3 likes

Voor TS is een Hugo Boss horloge veel hipper dan zo’n ouwe knarren Omega! :sunglasses:

1 like

Is die 300 euro een normaal bedrag voor het nakijken van een horloge? Het horloge loopt nog steeds er goed en blijkbaar hoort het veranderen van de datum en dag bij het type uurwerk dus ik vermoed dat er niet echt iets vervangen hoeft te worden.

Reken er maar wel op. Het is een chronometer uurwerk dus ze moeten de boel uiterst precies afregelen.

Laat je even weten hoeveel het uiteindelijk was? Ik heb hier ook nog een cal. 751 liggen die een service behoeft :smiley:

Harstikke bedankt, fijn om te weten wat voor uurwerk erin zit.
Het kiezen van een horlogemaker vind ik inderdaad lastig, voornamelijk omdat ik zelf nog veel aan het leren ben op het gebied van horloges.
Ik zou hem inderdaad nooit verkopen. Het grappige is dat ik dit horloge op zichzelf waarschijnlijk niet eens héél mooi zou vinden (ik zou zelf niet zo snel voor goud kiezen en ik vind cijfers op een horloge vaak mooier), maar omdat het van mijn opa is geweest geeft het zoveel extra waarde en schoonheid

300 euro is wel veel voor een horloge zonder complicaties. Maar het ligt er ook heel erg aan hoeveel onderdelen vervangen zullen moeten worden.

Keuze voor horlogemaker zal denk ik ook wel afhangen waar je woont. In welke regio woon je?

Een horlogemaker zal het horloge eerst openen en bekijken en vervolgens met een prijsopgave/schatting komen.

De aanname dat niets vervangen hoeft te worden weet je pas na inspectie.

1 like

Ik woon in de regio Gooi en Vechtstreek

In Naarden zit Stuck in Time. Via-via goede dingen over gehoord. Vraag 't ze eens! :+1:

De automaatraderen zullen waarschijnlijk wel vervangen moeten worden á 50 Euro per stuk, dus goedkoop wordt het zeker niet. Aan de andere kant is de Constellation een absolute topper, en het zeker waard.

Top adres!, wel 3 hoog :innocent:

Inderdaad een prachtig horloge los van de (onbetaalbare) emotionele waarde voor TS!

Blonde vraag: hoeveel automaat raderen zitten er in zo’n horloge? :innocent:

1 like

Twee.

1 like

Mooi horloge! Ga niet naar een of andere juwelier voor een beurt.

Kijk eens verder op dit forum, daar vind je veel tips over reparateurs. Ik zelf zou deze Omega altijd naar Ferrie Schweitzer in Heerlen brengen. Zelf goede ervaringen mee en veel mensen op het forum ook. Daarnaast is hij een Omega expert bij uitstek.

Opsturen kan ook naar hem. Succes!

Heel mooi horloge en zoals al door andere aangegeven lijkt er niet mis met de datum verstelling. Zeker laten servicen bij een gerenomeert centrum. Wegblijven bij juweliers en de “ik doe het wel voor €50” mensen. Uitzondering daargelaten maar over het algemeen niet de best keus om zo’n prachtstuk achter te laten. Buiten de onbetaalbare emotionele waarde is het klokje dit zeker waard. Door het klokje te laten servicen voorkom je dat er dusdanig veel slijtage optreedt dat er onderdelen stuk gaan die je gegarandeerd over een aantal jaar moeilijk zult kunnen krijgen.

Heel veel plezier ermee!

Gr
Men

1 like

Ik zal ernaar kijken, bedankt!

Opsturen vind ik wel een beetje eng, maar hij lijkt wel dé Omega expert te zijn.
Ik kom regelmatig in Amsterdam, zijn er daar geen gerenomeerde horlogemakers met veel Omega-ervaring?

Wesselink in Alkmaar

Bovenstaande namen zijn officieel gecertificeerd, maar dan kijk je wel tegen fikse prijzen aan. Ik gok al gauw 350/400 plus.