Mijn reis door de horloge wereld

Wellicht een beetje een beladen titel maar toch verwoord het goed wat ik hier met u (mede horloge gekkies) wil delen.

Zoals redelijk goed terug te lezen is aan de topics en reacties van mij hier op het forum ben ik redelijk recent (eind 2018) weer enthousiast geworden over deze prachtige hobby. Daar waar het zaadje ooit eens werd geplant door Swatch en zijn 007 collectie(s) is het lang stil geweest maar door het idee van mijn vriendin om van haar “reorganisatie opzout premie” een mooi en blijvend sieraad in de vorm van een mooi horloge aan te schaffen werd ook bij mij het horlogevirus nieuw leven ingeblazen.

De korte versie hiervan is dat zei bleef twijfelen, ik snel mijn oude Swatch 007 collectie weer in oude staat heb hersteld om te kijken of ik het dragen van grote horloges prettig zou vinden en dat bleek terwijl mijn vriendin tot op de dag van vandaag de knoop nog niet door heeft gehakt :slight_smile:

In mijn zoektocht naar de inmiddels lastig te vinden Swatches kwam ik op het horlogeforum terecht en daar ging het echt mis.
Al deze kennis, de meestal vriendelijke “elkaar in de waarde laten” toon sprak mij erg aan, en voor ik het wist zat ik haast fulltime het forum af te struinen naar van alles en nog wat.
Behalve dat ook een hoop youtube gekeken omdat ik opeens vond dat de Swatches die ik in bezit had ook servicebaar waren (dit in tegenstelling van wat ik altijd dacht dat dit compleet onmogelijk zou zijn).

En daar ging het echt mis, want ik ben engineer pur sang, als iets uitelkaar kan dan wil ik het uitelkaar halen en zonodig repareren.
Ik kan dit met al aardig wat zaken (auto’s, motoren, electronica etc. etc.) maar sleutelen aan een horloge is wel echt “next level” bleek al snel nadat ik wat goedkope swatches van Markplaats had geplukt en samen met mijn AliExpress pincet setje meer stuk maakte dan heel hield.

Kortom uitdaging!

Inmiddels besmette ik ook mijn omgeving met mijn horloge virus en kreeg ik opeens een emmertje met allemaal mooie oude horloges aangeboden van de moeder van mijn vriendin, veel plezier ermee en wellicht kun je deze (Seiko 5) weer wel aan de praat krijgen.
Dat bracht mij bij het volgende topic waar ik vroeg wie mij daar bij kon helpen.
De Seiko 5 liep wel maar een gangreserve van nog geen uur maakte dat ik vermoedde dat een servicebeurt wel op zijn plaats was.

Na een paar dagen meldde @Tokes zich, hij wilde me wel helpen maar woonde “niet echt in de buurt” maar goed ik vond dit zo tof dat ik brutaal vroeg of het mogelijk zou zijn of ik mee mocht kijken tijdens de demontage van het horloge.
En dat mocht!
Wat een ervaring was dat! Wat zijn horlogemakers ( @Tokes ) eigenlijk kunstenaars, en wat zou ik dit graag leren!
Samen met Toke hebben we het uurwerk geheel uit elkaar gehaald schoongemaakt en weer in elkaar gezet, en dat dat geen sinecure zou zijn wist ik maar wat een ervaring is het om dit geheel van dichtbij (mijn mijn neus erbovenop) mee te mogen maken.

Inmiddels begrijp ik maar al te goed waarom er in het topic gezegd werd, koop toch een nieuwe of stop er een nieuw uurwerk in (ik had echt geen idee namelijk). Want een uurwerk uit- en in elkaar zetten kost gewoon een hoop tijd en als je dat afzet tegen het uurloon van een horlogemaker dan loont het zich amper om
een Seiko5 te servicen.
Maar gelukkig zijn er liefhebbers als Toke op dit forum die hetzelfde hebben als ik, waarom iets weggooien wat in potentie gewoon werkt en alleen schoon hoeft te worden gemaakt en wat nieuw vet en olie ervoor zorgt dat het horloge gewoon weer prima functioneert.

Kortom dit was (niet overdreven) een ervaring die ik mijn leven niet ga vergeten, en me eigenlijk alleen nog maar enthousiaster heeft gemaakt omtrent het vak van Horlogemaker.
Een carriereswitch zit er (voorlopig) nog niet in maar ik ben serieus aan het overwegen om de basiscursus horlogemaken in Schoonhoven te gaan volgen, feit dat ik net een nieuwe baan heb maakt waar er wellicht ook wat opleiding bij komt kijken maakt dat
ik nog niet zeker ben of ik dit dit jaar kan gaan doen (je kunt je tijd nou eenmaal maar 1x uitgeven) maar zeker is wel dat ik sowieso het juiste (Bergeon) gereedschap ga aanschaffen en voorzichtig aan de gang ga met wat oude (goedkoper) uurwerkjes.

En ook hier weer het gedeelde ongeremde enthousiasme van Toke die mij geheel belangeloos nog een horloge mee gaf om mee te beginnen.

Kortom ik ben @Tokes zeer dankbaar voor alle uitleg, tijd en geduld, en kan hem van harte aanbevelen als uitermate skilled maar ook zeer vriendelijke en gastvrije horlogemaker.

Verder dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt, op 6 januari j.l. werd ik lid van dit prachtige forum (ik kan niet anders zeggen) en zo in contact gekomen met Toke die zoveel geduld en tijd heeft geschonken aan me om me wegwijs te maken in het vak.
Wat kan het soms ook gewoon lekker ongecompliceerd en leuk zijn als we zo ongedwongen met elkaar een passie kunnen delen en voor elkaar klaar staan.
Dit maakt mij oprecht ontzettend dankbaar en gelukkig!

79 likes

Mooi om te lezen. We hebben er weer een echte liefhebber bij. :wink: :ok_hand:

1 like

Prachtig dit :ok_hand:

1 like

Geweldig verhaal! :smiley:

1 like

Pracht van een verhaal .

1 like

Mooi verhaal :+1::grinning:

2 likes

Horlogeliefde pur sang! Ik wens je nog heel veel fijne tijd in deze mooie hobby. :+1:

1 like

Mooi verhaal en leuk geschreven :grinning:

1 like

Mooi verhaal en duidelijk te merken dat je passie voor horloges hebt :smiley::+1:t2:

1 like

Geweldig verhaal :+1:

1 like

Ik snap je helemaal! Ik ben al aan de slag met wat oude zakhorloges, maar mijn gereedschap is op zijn zachtst gezegd suboptimaal te noemen.

Het wordt eens tijd om Bergeon te introduceren aan de oude (kapotte) zakhorloges! :wink:

Succes!

1 like

Heel herkenbaar en iedere keer moet ik die les weer leren, toen ik ging sleutelen aan auto’s begon ik ook met goedkoop gereedschap, maar 1 ding heb ik nu voor de laatste keer geleerd aangaande gereedschap.
Goedkoop is duurkoop en levert in het geval van gereedschap vaak meer ergernis dan nodig op en onnodige schade wat met goed gereedschap botweg te voorkomen was geweest.

En let wel een paar goede pincetten, horlogemakers schroevendraaierset en uurwerkhouders zijn echt zo duur niet en zorgen er in ieder geval wel voor dat je zeker weet dat ALS het mis gaat het iig niet aan het gereedschap ligt (en in mijn geval bespaart me dat dus een enorme ergernis ).

1 like

Mooie bloemlezing over de echte liefde voor horloges, veel plezier en succes met “Schoonhoven”.

1 like

Graag gedaan en een mooi verhaal.
Mocht je ooit nog vragen hebben je weet me te vinden!!

Gr,
Toke
@Tokes

2 likes

Hartstikke mooi verhaal! Dank je voor het delen!:+1::slightly_smiling_face:

1 like

Mooi man! Fantastisch om te lezen.

Heb zelf een jaar of 12 geleden de opleiding uurwerktechnicus gedaan na 3 jaar in de luchtvaart te hebben gewerkt. Na de opleiding heb ik 6 jaar gewerkt bij een groot horloge concern en nu weer terug in de luchtvaart gezien de reisafstand woon-werk te veel werd.

Ga nu beginnen met als hobby de horlogerie weer in te gaan. Mis het onwijs!! Zo mooi werk.

Heel veel succes met je reis in de horlogewereld!!!

3 likes

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb een jaar geleden de basis cursus van @vinwat gedaan. Het is geen opleiding schoonhoven maar wel erg leuk om met een paar mede horloge liefhebbers inzicht te verkrijgen in uurwerken.

Ik kan alleen maar zeggen: doen zo’n cursus of opleiding, hartstikke leuk.

3 likes

Mooi! Prachtig verhaal. Denk dat ik dat kriebel gevoel ook ken. Zou ook zo graag een ambachtsopleiding tot horlogemaker willen volgen. Alleen zal dat veel tijd, geld en energie kosten. Denk niet dat ik dat persoonlijk kan opbrengen.

3 likes

Wat @Climholland zegt. Sluit de volgende keer aan bij de basiscursus van @vinwat en @lassale leuk om wat mede HF’ers te ontmoeten en heerlijk priegelen (en in mijn geval een perfect lopend uurwerk kapotrepareren :wink: )

4 likes

Waar kan ik mij aanmelden. :grimacing:

3 likes