Mijn Seiko laat het lopen

Je hoort vaak dat Seiko veel ‘bang for the buck’ levert en dat de prijs kwaliteit verhouding erg goed is. Over het algemeen ben ik het hiermee eens en ben dan ook een redelijke Seiko ‘fanboy’. In deze overtuiging dan ook recent een mm200 (SPB077) aangeschaft met 6R15 uurwerk. Ik vind het nog steeds een prachtig horloge draag hem met veel plezier. Hoewel ik precisie voor mijn mechanische horloges niet super belangrijk vind, was ik toch wel nieuwsgierig hoe nauwkeurig dit horloge zou lopen. Ik heb dan ook een week geleden de tijd exact gelijk gezet met mijn G-shock atomic en het horloge een week lang ongeveer 17 uren per dag gedragen. In de nacht heb ik het horloge ‘gewoon’ op de achterkant weggelegd. Zojuist het verschil berekend en dit betreft maar liefst +69 seconden. Dit zijn bijna 10 seconden per 24 uur en hoewel nog ruim binnen de specificaties vind ik het geen goede prestatie als je rekening houdt met de prijs van dit horloge en de prestaties van vergelijkbare horloges in deze prijsklasse. Let wel, het betreft hier een horloge met een retailprijs van 1100 euro. Mijn Sinn met een retailprijs van rond de 1000 euro loopt +2. Nu is de vraag natuurlijk of de Seiko gemiddeld presteert en de Sinn exceptioneel of de Seiko slecht en de Sinn gemiddeld. Ik denk dat het meer richting het laatste gaat, een horloge in deze prijsklasse moet beter presteren. Overigens lees ik van veel gebruikers dat ze een Seiko hebben die veel accurater loopt. Dit zou betekenen dat Seiko de kwaliteitscontrole misschien niet helemaal op orde heeft. Laat me weten hoe jullie hier over denken🙂.

6 likes

Is hij mogelijk gemagnetiseerd geraakt?

1 like

Bij gemagnetiseerd hebben we het dacht ik over minuten?

1 like

Dat zal toch niet, je zou denken dat hij dan een minuut per dag of meer zou afwijken.

+10 seconden per dag is volgens mij vrij normaal hoor.

3 likes

Jazeker en ook binnen de specificaties, maar ik vind dat je voor deze prijsklasse meer mag verwachten, het is geen Seiko 5 van 150 euro🙂.

2 likes

Google eens op de 6r15. Helaas een uurwerk met veel problemen met accuratesse op de midden lange termijn. Je mag je gelukkig prijzen als de jouwe zo precies loopt.

3 likes

Dit heeft in mijn ogen weinig te maken met kwaliteitscontrole, maar met bewuste keuze van Seiko om ruime tolerantiegrenzen te hanteren.

Dat gold al bij uitlijning van de horloges en blijkbaar ook met afwijkingen per dag bij het uurwerk. Als fanboy vind ik die ruime tolerantiegrenzen jammer. De spb153 startte met nette afwijkingen, maar lijkt nu ook veel per dag te winnen. Gezien de roulatie van horloges is dat voor mij geen probleem.

1 like

Over wat voor afwijkingen hebben we het dan?

Ik heb hem nog geen jaar, dus het kan nog slechter worden😬. Is het met dit uurwerk ook zo dat het steeds minder wordt, of zit er nog wel een ondergrens aan?

:popcorn:

+10 is acceptabel. Koop quartz voor accuratesse.

2 likes

Eerlijk gezegd meet ik het niet… Dan kan het mij ook niet irriteren :sunglasses: zal van de week eens een run van 2 dagen doen. Het viel me laatst op dat ie meer dan verwacht voor liep terwijl in de kist lag (door de langere gangreserve). Nb: de spb heeft iverigens ander uurwerk dan de mm200. De 6R35.

1 like

Ik vind +10 ook niet zo gek voor die prijsklasse. Je kan geluk hebben, zoals met die Sinn, maar ik zou er niet vanuit gaan dat ze in die prijsklasse preciezer lopen. En laten we eerlijk zijn, is +10 nou echt zo’n probleem?

2 likes

10 seconden per dag lijkt me inderdaad heel acceptabel… en daarnaast dus ook binnen de door jou genoemde specs.
Geen issues met de kwaliteitscontrole dus.

Daarnaast kan je ook voor 500 euro iets met een eta2824 kopen en laten afregelen of geluk hebben aangezien je die met gemak +2 of 3 kan laten lopen.
Ik heb trouwens zelfs een SKX gehad die +1 liep.

3 likes

Het is in die prijsklasse een beetje “luck of the draw” vaak. Door meer geld te besteden wordt het steeds minder “luck”.

Dat kan wel dat hij na verloop van tijd slechter gaat lopen. Maar het is tot dus ver nog ruim binnen specs.

Ik snap het punt wel van je dat Seiko z’n horloges slechter afregeld in de hogere prijsklasses. Je kan 1500 euro besteden en een horloge krijgen dat binnen specificaties +25 per dag loopt. Maar dat is nog wel even veel extremer dan bij jou het geval is.

1 like

Het is zeker geen probleem en ik geniet er niet minder om. Verder heb ik nog drie goede quartzen als echte precisie gevraagd is. Echter, ik vind wat betreft mijn horloge dat Seiko in deze prijscategorie niet levert wat ze technisch gezien moeten en kunnen leveren.

Dit bedoel ik, als het kan bij Eta dan kan manufactuur Seiko dat toch ook wel?

Dat vind ik onacceptabel voor dit bedrag, alhoewel ook nog binnen hun specificaties. Wat dat betreft heb ik nog geluk🙂.

1 like

Nouja, je koopt een horloge waar bepaalde specs aan gegeven worden. Dit wordt ook gekoppeld aan de prijs en wordt ook aangegeven als je ‘m koopt.

Het klopt dat ze vaak accurater lopen, maar dit komt natuurlijk gemakkelijk door de controle. Het loopt immers binnen de opgegeven norm…

1 like

Hoe bedoel je dit precies? Dit is juist mijn punt…