Zoals al vaker aangegeven hier, op Google kan je alles vinden om je eigen mening te onderbouwen. Ik kan ook karrevrachten aan positieve reviews van ‘t interweb halen. Ik heb vele 6r15 horloges gehad, zelfs 10 jaar lang dezelfde, en ik heb nimmer een probleem gehad, die van 10 liep nog steeds tussen de +5 en +7 per dag. Lijkt mij sterk dat dit allemaal geluk was. Ik vind 10 seconden een acceptabele afwijking, anders moet je quartz gaan dragen of Rolex/Omega gaan dragen. Ik draag quartz voor de degelijkheid en mechanisch voor de romantiek. Het geeft wat rust dat je de tijd bij benadering kunt aflezen. Beetje het LP/CD effect, de plaat heeft een ruisje en een kraakje maar, is in mijn ogen, veel charmanter.
Hij bedoeld dat Seiko transparant was toen jij het horloge kocht. En dat ze hebben geleverd wat ze moesten leveren
10 sec. per dag is echt niet uitzonderlijk. Mag je vaker met de kroon spelen
Het bedrijf kiest er voor een bepaald prijskaartje te hanteren, daar zijn specs aan verbonden.
Wil je een COSC gecertificeerd horloge, dan worden je andere specs beloofd, maar daar wordt dan ook vaak een bepaald prijskaartje aan gekoppeld.
Grand Seiko
Dus je weet dat +10s binnen de specs valt en toch piepen? Ik niet snappen
Leg hem eens een paar dagen in een andere positie 's nachts
Precies dit! Ik erger me er altijd een beetje aan als er gezegd wordt dat Seiko de QC ‘niet onder controle heeft’, en dingen worden gezegd als ’ hoe moeilijk kan het zijn, merk X doet het veel beter’. Ze hebben het juist precies onder controle en kiezen heel bewust voor ruimte tolerantie. Wake up sheeple!!
Seiko, voor (ruim)tolerante mensen…
Die komt er hopelijk nog👍.
Jaja, als je misaligned chapterrings e.d op je horloges plaatst dan heb je het niet echt onder controle. Je maakt mij niet wijs dat ze die horloges bewust uitleveren. Wat betreft de toleranties van tijdsafwijkingen heb je wel gelijk inderdaad.
Het is meer het verwachtingspatroon dat Seiko zelf schept. Op het moment dat de basislijnen (zoals Seiko 5) deze waarden al halen dan verwacht je dat voor het vijfvoudige van de prijs betere waarden gehaald worden… Het is een beetje het verhaal van de looks van een golf gti, met het motortje van een up…
De Sinn presteert beter dan verwacht, de Seiko minder. Maar je kan die allicht wel laten afregelen zodat hij voor jouw gebruik beter loopt. Zoals aangegeven zijn er toleranties die ze gebruiken. Zolang het daarbinnen valt, is het voor de fabrikant prima.
Wat de verdere QC betreft: geen idee wat Seiko aangaat, maar er zijn meerdere merken waar QC problemen naar boven komen. Ik heb begin dit jaar veel speedmaster issues gezien op het forum, om maar iets te noemen.
Een goed verhaal. Dank voor je reactie. Overigens levert Sinn wel tophorloges voor dat geld, welke fabrikant stopt een sellita top grade uurwerk in een <1000 euro horloge…
Ben er zeker door gecharmeerd. Zitten echte toppers tussen, maar weinig winkels (omzeggens geen in België), dus even eentje passen is een moeilijk gebeuren.
Tissot heeft ook een paar leuke COSC uurwerken voor (laatste keer dat ik keel) onder of rond de 1000 euro.
Daar moet natuurlijk meteen ook een kanttekening bij: wij liggen wakker van seconden per dag, maar de gemiddelde koper totaal niet. M’n vader heeft een samurai en die loopt allicht nog meer los dan jouw MM. Ik denk niet dat hij er van wakker ligt; hij heeft er in ieder geval nog nooit over geklaagd.
Eddie
Bedoel je Eddie van Precista/Smiths?
Jazeker.
Een 7s of 4r uurwerk heeft een specificatie van +45 en -30 sec per dag. Tegenwoordig in horloges van tot een euro of 600. De 6r van jouw heeft wel strakkere specs.
Dat wist ik niet🙂. In dat geval mag ik niet klagen👍.
's Nachts gewoon eens op de kroon wegleggen. Dan zal hij waarschijnlijk iets achter gaan lopen in de nacht, waardoor hij gemiddeld redelijk op tijd blijft lopen.