Ik geloof dan weer niet dat ze er niet toe in staat zijn het goed te krijgen, ze bouwen nota bene zelf de SCALA robots die de assemblage doen (ok EPSON, maar het gaat om het idee). We zullen het wel nooit zeker weten, tot een Seiko medewerker besluit een boekje open te doen…
Een mechanisch horloge moet je imho niet kopen voor zijn accuratesse, daar zijn quartz horloges voor
Ik hecht er maar matig belang aan, na enkele jaren wijken ze allemaal wel wat af, LB! (Lekker Belangrijk)
Dan kom je in ieder geval nooit te laat op een afspraak
Ik heb hetzelfde klokje twee maanden geleden gekocht. Bij mij is de afwijking maar +4.79 /dag.
Misschien is de jouwe toch gemagnetiseerd?
Groeten, Erwin
Ik denk dat jij gewoon geluk hebt🙂.
Dit ga ik proberen, ik houd je op de hoogt!
+10 sec is hardstikke goed. Bovendien, wie gebruikt zijn horloge om nauwkeurig de tijd af te lezen? Dat kan een smartphone toch veel beter.
Ze zijn trouwens prima af te regelelen tot op +/- 2s/d.
Even langs de horlogemaker
Ik ga eerst eens kijken of het scheelt als ik hem op de kroon wegleg…
Proefondervindelijke beoordeling van nauwkeurigheid is sowieso weinig zeggend. Een uurwerk kan tijdens dagelijkse activiteit, zeg even een ochtendje thuiswerken aan de desk +60 s. lopen en 's middags met wandelen en achter de bar staan -120 s., en op het nachtkastje tijdens slapen weer +60 s. Dan is de nauwkeurigheid niet 0 seconden per dag.
Je kan er eigenlijk pas echt wat van zeggen op een Timegrapher. En natuurlijk is hierboven een extreem voorbeeld, maar jouw 10 seconde per dag is niks meer dan een eindconclusie. Nou kun je ook zeggen als dat het resultaat is van nog grotere afwijkingen beide kanten op, is het alleen nog maar erger.
Mijn ervaring met de Seiko 4R35 en met de NH35, als ook de 7S26 is dat ze niet helemaal op de juiste manier smeren, misschien wel goed voor de levensduur, maar niet voor de nauwkeurigheid. Ik ken voorbeelden van uurwerken die er zelfs me ophielden door de dikke vettigheid die er in was toegepast.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De zeven dagen dat ik heb gemonitord zijn denk ik wel degelijk representatief voor mijn ‘draagomstandigheden’. Natuurlijk zal het tijdens de ene activiteit wat meer in de plus gaan en de ander keer wat meer in de min, maar dat zal zichzelf wel opheffen. Het is niet dat ik de hele dag aan het golfen ben geweest😉,
Eigenlijk is een timegrapher in veel situaties helemaal niet zo nuttig, bij zo’n meting meet je nl. In de ideale omstandigheden, terwijl een motorcrosser of iemand die in een broeikas werkt het horloge juist draagt in afwijkende omstandigheden. Je moet dus eigenlijk de omstandigheden waaronder je het horloge draagt (gemiddeld genomen) meenemen in je metingen.
Die 7S26 Seiko 5 van mij loopt -2/s dag als ik hem snachts op de kroon leg en +2/dag als ik hem op de rug leg. Door hem afwisselend op kroon en op rug te leggen snachts kan ik hem bijna perfect op tijd houden. Afhankelijk van hoeveel die van jou afwijkt zou je hem iets vaker op kroon of op rug kunnen leggen. Probeer maar eens. Ik ben benieuwd.
Het is alleen de omgekeerde wereld om eerst van het draagpatroon uit te gaan en daarna pas ‘misschien wel eens een keer, of helemaal niet’ met een Timegrapher aan de slag te gaan. De Timegrapher heeft juist een houder om in diverse posities de afwijking te controleren en als die klein is, ->dan pas<- ga je een keer naar de afwijkingen qua draagpatroon kijken. Je moet eerst weten of het uurwerk gezond is sowieso. Het heeft bijvoorbeeld al geen zin om aan de snelheid te gaan zitten als je ziet dat er iets niet soepel loopt. In zoverre zegt die 10 seconde afwijking werkelijk niks, want de volgende periode van net zo veel dagen kunnen het er -2 zijn.
Dus de Timegrapher is wel écht de eerste check, en niet andersom.
Je moet niet zo zwart-wit denken, het zegt heus wel iets😉.
Ik gebruik de app WatchTracker op mijn iPhone. Dan kan je snel en makkelijk de afwijkingen in beeld brengen. Dat geeft na een paar dagen wel een goed beeld van hoe een horloge loopt.
Bij mij werkte de app niet goed, vond het wel een praktische app inderdaad. Nog eens proberen maar.