Mijn horlogereis begon ruim 20 jaar geleden met de Seiko SHC057 – ofwel de Seiko Sawtooth of Buzzsaw. Gekocht op Ebay, volgens mij uit Hong Kong en hier in Nederland niet te koop. Op de caseback staat aangegeven dat in 2010 waarschijnlijk de batterij vervangen moet worden. Volgens mij zit nu de derde er in.
En geloof het of niet: ik draag ’m nog steeds regelmatig. Ook deze vakantie in Griekenland. Bij het dragen weer enthousiast en daarom dit berichtje.
Dit model heeft voor mij iets bijzonders. Niet alleen omdat het mijn eerste “echte” horloge was, maar ook omdat het simpelweg een uniek stuk Seiko-historie is. Zonder dit horloge was ik waarschijnlijk nooit zo in de horlogewereld terechtgekomen. Het was de start van wat later een hobby is geworden.
De SHC057 is onderdeel van de Seiko Scuba Diver 200m-lijn, met quartz-aandrijving, 7N36-kaliber, en die herkenbare kast met geïntegreerde bandaanzetten. Ik heb de bijpassende rubber én stalen band die specifiek voor het model gemaakt zijn. Eerlijk gezegd is het geen liefhebber van andere bandjes, die staan hem beduidend minder.
Lug to lug 48mm en daardoor valt dit stoere model wel mooi om de pols.
De wijzerplaat is diepblauw, met die prachtige golvende structuur die afhankelijk van het licht bijna levendig gaat spelen.
Combineer dat met de robuuste duikerlunette en de solide kast (met inbusbouten), en je hebt een horloge dat na twee decennia nog steeds betrouwbaar en stijlvol is. Het quartz-uurwerk is nooit een spelbreker geweest – integendeel, de nauwkeurigheid en de “grab & go”-factor maken dat ik hem altijd met een glimlach omdoe. Door dit uurwerk hebben ze het horloge ook iets platter kunnen houden, 12mm.
De lume van deze Sawtooth is fantastisch. Geen ander horloge uit mijn collectie kan hieraan tippen.
In al die jaren heeft dit horloge de nodige vakanties en avonturen meegemaakt: van veel zon, zee en zwembad. Dat is ook te zien – de kast en lunette dragen inmiddels duidelijke sporen van gebruik. Maar eerlijk gezegd maakt dat hem alleen maar mooier. Elke kras vertelt een stukje van mijn eigen geschiedenis, en dat geeft dit horloge een karakter dat geen nieuw exemplaar ooit kan evenaren. De zwarte cijfers in hebben de neiging om na jaren de kleur te verliezen, maar bijwerken met beetje zwarte verf doet wonderen.
Er bestaat ook een oranje variant, die al jaren op mijn verlanglijstje staat. Die zou het verhaal helemaal compleet maken: blauw en oranje naast elkaar, als twee iconen uit dezelfde familie. Misschien wil iemand deze vrolijke oranje diver wel aan me verkopen…
Het mooie vind ik dat dit model eigenlijk een beetje vergeten lijkt, terwijl het zoveel karakter heeft. In een tijd dat Seiko de ene na de andere re-issue lanceert, zou dit model absoluut een verdiende comeback moeten krijgen. Het heeft alles: eigenwijs design, herkenbaarheid, en een flinke dosis nostalgie voor wie in die tijd met Seiko begon.
Zijn er hier meer forumleden die dit model (of de oranje versie) in hun bezit hebben? Of misschien ook iemand die, net als ik, ooit met dit horloge in de hobby is beland?