Mijn vaders communie horloge

Mijn vader was gister op bezoek thuis en vroeg me ineens: laat me uw horloges eens zien. Een gekke vraag voor mij aangezien hij altijd smartwatches draagt en ik vroeg me af vanwaar deze plotse interesse kwam.

Uiteindelijk zei hij: ik ga mijn communiehorloge laten nakijken/servicen/opmaken. Zou ge deze willen?

Ik natuurlijk zo blij als een kind met kerst! Hij heeft me foto’s doorgestuurd en ik moet zeggen, voor de leeftijd van het horloge (44 jaar oud) ziet ie er echt nog mooi uit. Ik kan niet wachten tot deze terug is van de horlogemaker.

Kennen jullie het merk? De waarde gaat sowieso meer op de goudwaarde gericht zijn dan op het uurwerk, maar de emotionele waarde is natuurlijk onbetaalbaar.

29 likes

Mooi gebaar van je vader. Merk Mawi is mij onbekend maar wordt oa. gelinkt aan Bulova. Lijkt zogeheten plakmerk. Vaak met verschillende uurwerken uitgevoerd.

Mooi hoor, inderdaad de emotionele waarde is natuurlijk véél groter.

Ik had onlangs hetzelfde.
Was het horloge van mijn opa, de vader van mijn vader is ongeveer 50 jaar oud.
Heb hem laten nakijken en loopt weer als vanouds. :+1:

I

Ook de oude Seiko van mijn vader ligt nu in mijn horloge doos.

Met mijn eigen horloges dus 3 generaties :smiley:

3 likes

Dit is toch top!

Mooi, zo’n geschenk. Dat is naar mijn idee nog beter dan een erfenis. Nu kunnen jullie er nog samen van genieten.
Over het merk Mawi: deze registratie van het merk is bekend in de Mikrolisk database:

Waar heb je die link gevonden @artsmak?

Aan de referenties in Google afbeeldingen te zien is Mawi wel een serieus merk, zij het behoorlijk onbekend, maar het lijkt me geen ‘plakmerk’. Er waren in de jaren '50 en '60 vele honderden kleine Zwitserse en Duitse horlogefabrikanten, die lang niet allemaal (de meesten niet) hun eigen uurwerken produceerden, De meesten maakten gebruik van zgn. eubauche uurwerken, van bekende fabrikanten zoals FHF, A. Schild, Unitas, FEF etc. Later werden ook ETA uurwerken veelvuldig toegepast in veel (zwitserse) merken. Bulova uurwerken werden vrij zelden toegepast in horloges van andere merken.

Leuk joh.
Ik heb als kind zelf een horloge gekregen voor mijn communie. Ik heb geen idee waar het is gebleven en ik weet ook niet wat het was. Dat vind ik nu best jammer.

Bijzonder :innocent:

Ik gok dat het over de leeftijd van het horloge gaat :wink:
Al lijkt mij dat die ook ouder is, jaren 50/60 zou ik zeggen :thinking:

Mijn vader heeft zijn communie gedaan in 1971 :stuck_out_tongue: dat jaar heeft hy het horloge gekregen

1 like

Weet je zeker dat dat horloge toen nieuw was? Oogt echt veel ouder :thinking:

Mijn beste,

Wat een schitterend gebaar!!
Zo’n dag kan niet meer stuk. :four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

200% :smiley: hebben zelfs de oude factuur nog liggen van toen 12.000 Frank

1 like

Ik zou m op mid-end 60s zetten hoor :stuck_out_tongue:
Begin 70 kan dan prima. Zo’n modelletje kan natuurlijk toen ook niet meest cutting edge design geweest zijn :stuck_out_tongue:

1 like

weet je zeker (staat er een goudmerkje in) dat de kast goud is? Anders hoef je je niet druk te maken om de goudwaarde. Dan is de emotionele waarde belangrijker denk ik.

Zal zoiets geweest zijn; overjarig model wellicht. Antimagnetic zette in de jaren 70 volgens mij niemand meer op de wijzerplaat, maar heeft blijkbaar nog gewoon bij de juwelier gelegen. :blush:

Ik kan me ook voorstellen dat het bij grote merken eerder van de plaat verdween dan kleine merken/huismerken. :stuck_out_tongue:

1 like

Inderdaad, dat denk ik ook wel; de onbekende merken moeten zich met superlatieven onderscheiden; of het nou bijzonder is of niet :blush:

Er staat tog de 18kt stempel op de deksel vanachter

1 like

als de klopt, dan is de goudwaarde aanzienlijk. Maar dit was niet gebruikelijk voor een communiehorloge in die jaren. Je kunt dit eenvoudig laten checken bij iedere juwelier.

Als er een 18k stempel in de kast staat is het toch een 18k horloge? Waarom laten checken voor een horloge wat ook nog eens (merendeel) sentimentele waarde heeft.

Ik zou het gewoon laten maken en dragen op bijzondere gelegenheden, als de maat ok is of anders bewaren op een mooi plekje…

De goudwaarde is hoe dan ook waarschijnlijk niet ‘aanzienlijk’. Zo’n gouden kastje weegt niet dusdanig veel dat je ervan op vakantie kunt.

1 like