Hoi allemaal. Ik lees al een tijdje mee maar postte tot nog toe geen eigen verhaal. Dat wordt bij deze rechtgezet.
De naam is Bart, afkomstig uit België. Zelfstandig informaticus van beroep en een beetje (kuch) verslaafd aan horloges. Helaas niet de enige dure hobby want ik hou ook van snelle auto’s, dure computers, high-end hifi en bovendien ben ik nog een sportschutter ook. Gelukkig dat m’n vrouw dat compenseert door een totaal gebrek aan dure hobbies
Ik heb al een hele tijd een grote interesse voor horloges, maar een jaar geleden ongeveer heeft de hobby een stevige boost gekregen, waardoor bijna al m’n “extra” geld ernaar toe gaat.
Zoals allicht voor velen begon voor mij het verhaal met een resem Casio’s. Zo had ik verschillende Databank/Calculator horloges (eens een nerd…) en ook een enkele keer een ProTrek die veuls te groot was voor m’n (toenmalig) kleine pols. Dat evolueerde dan naar Festinas en dat is zo ook een tijdje gebleven.
Enkele jaren geleden kwam mijn moeder te overlijden en toen heb ik met een deel van de erfenis mijn toenmalige grail gekocht: de Brosnan Seamaster Pro 300M quartz (die MOEST ik hebben van sinds ik Goldeneye de eerste keer zag). Je kan niet geloven wat een tegenwind ik toen gekregen heb, aangezien dat zeker geen goedkope horloge was (en dan heb ik nog niet eens de coaxial genomen). Ik ben er nu nog steeds verliefd op en doe hem nooit weg:
Vorig jaar werd de hobby dan nieuw leven ingeblazen en zoals het wel typisch gaat bij mij en nieuwe hobbies ging dat gepaard met de aankoop van meteen een overmatige hoeveelheid (hetzij betaalbare) horloges zoals de vermaarde SKX007, etc. Daar zaten echter ook enkele hommages bij die eigenlijk meer rebranded replicas waren (Parnis, Alpha). Ik kwam dan ook in contact met de wondere wereld van verzamelaars (voornamelijk op Facebook; horlogefreaks en UGWC) en kreeg meteen émmers str*nt over m’n hoofd gegoten over het niet kunnen van “hommages”. Zelden zo’n hevige en uiteenlopende reacties gezien in mijn andere hobbies.
Eerst strok ik in strijd ertegen maar langzaamaan begon ik in te zien dat ik het op ethisch vlak ook niet vond kunnen om je brood te verdienen op andermans verdiensten en nu ga je geen hommage meer in de verzameling terugvinden, enkel nog maar originele ontwerpen. Ik ga nu niet mensen afbreken die hommages kopen, maar ik probeer wel mensen te doen inzien dat je voor hetzelfde geld veel beter een origineel ontwerp kan aanschaffen aangezien het aanbod zo groot is. Ik ben dus een beetje tegen de Steinhart Ocean Ones en Invicta Pro Divers van deze wereld, hoewel beide echt waar voor hun geld zijn.
Uiteindelijk zitten er nu enkel nog maar Zwitsers (uiteraard), Japanezen en Amerikanen in de verzameling. Met merken zoals Seiko, Citizen, Hamilton, Bulova, Christopher Ward, etc. Sommige daarvan verlaten allicht nooit de verzameling, anderen zijn vervangbaar en zullen mogelijks schuiven. In ieder geval zit er enorm veel beweging in de verzameling, en ik ben grotendeels gestopt met het kopen van nieuwe uurwerken hierdoor.
Enkele maanden terug kocht ik dan (2dehands) mijn allereerste high-end horloge met de Breitling Navitimer Super Constellation, en toen was het meteen bingo. Nou, meteen, het heeft wel geduurd tot ik een metalen band kon regelen want op leder vond ik hem wat te klein aanvoelen met z’n 42mm (een nadeel als je grote polsen hebt zoals ik):
Eigenlijk was ik al een hele tijd naar een Speedmaster aan het kijken toen de Breitling op m’n pad kwam, waardoor deze eerste weer uitgesteld werd. Ik had nog niet de kans gehad een Speedy zelf om te pols aan te doen, maar was verknocht aan het tijdloze ontwerp. De enige vrees was wel dat hij te klein zou uitvallen aan de pols.
Vorige week had ik weer een som samengespaard en bestelde ik dan een Speedmaster op Chrono24. Bleek dat die niet op stock was en een maand in backorder zou staan; geld terug gekregen. Dan dit weekend beginnen rondrijden naar Belgische dealers en al meteen werd duidelijk dat er nagenoeg geen kortingen worden gegeven op Omega (meer dan 10% kreeg ik niet). Dat blijkt bij ons in België zo te zijn, terwijl ik hoor dat in Nederland 20-25% zeker geen unicum is.
Aangezien ik nogal veel koop en verkoop, zou een koop aan die prijs een veel te groot verlies betekenen bij verkoop, en dat wou ik niet. Bovendien heb ik nu wel eens de kans gehad om hem om de pols te doen bij de dealer, en ik moet zeggen dat de grootte tegenviel. Om de één of andere reden voelt de 42mm van de Speedmaster enorm klein aan op de pols; veel kleiner dan de Navitimer en de SMP300 (beide 42mm).
Ik heb dan bij een dealer de Tudor Black Bay Heritage eens getest (deze stond ook al een tijd op de wishlist), en ondanks zijn “slechts” 41mm, voelde deze veel groter aan. Allicht mede door de hoogte van de kast. Eigenlijk was ik op slag verliefd op deze klok; een vogel voor de kat dus. Thuisgekomen heb ik dan (uiteraard) meteen de vorige versie besteld met ETA movement op Chrono24 (de nieuwe rivet links vind ik maar niks):
En zo heb ik dus wéér geen Speedmaster… Ik heb mezelf wel voorgenomen door te sparen voor wanneer een 2dehands exemplaar aan een zachte prijs op mijn pad komt want ik wil hem eens een kans geven. Ik vind het een prachtige klok, alleen jammer dat hij “verzuipt” op mijn pols.
Als kers op de taart bestelde ik dan met het verschil van wat ik voor de Speedmaster wou betalen ook nog de Seiko SUN065P PADI van iemand die een splinternieuwe wegdeed (was te groot voor hem). Ik geloof dat mijn vrouw gelijk heeft: ik heb een behoorlijke verslaving te pakken…
En zo zijn jullie allemaal up to speed over mijn horlogeperikelen Als je hier bent geraakt met het lezen, dan krijg je bij deze mijn oprechte felicitaties!