Mijn volgend doel

Zoals ik gisteren bij het voorstellen al vermelde apprecieer ik ook wel robuuste modellen.

En alsof de duvel er mee speelt; vanmorgen ontving ik twee foto’s van het Salvbard model van Bruvik. Wat een mooi exemplaar.

Het betreft hier het definitieve “prototype”. Zoals hij hier staat afgebeeld zal hij vanaf volgende maand op de markt komen. De productie is inmiddels in volle gang.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Het model komt uit met zowel een quartz als met een mechanisch loopwerk verpakt in een 45mm stalen kast.

Hij ziet er wel stoer uit, zeker mooi! Denk dat ik toch een echt plaatje/filmpje of nog beter, irl zou moeten zien!

Ja, ik hou hier wel van. Moet zeggen dat ik de eerste (Fjord Automatic?) nog wat origineler vind. Maar dit is wel een lekker stoere klok. En een duiker en daar ben ik ook nogal van!:wink:

Edwin Bril Schreef:

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Ziet er wel stoer uit. Zou hem wel eens willen zien irl.

Beetje Yachtmaster X DSSD. Op zich niks mis mee, verder :slight_smile: Wel aparte dial. Lijkt wel leisteen of meteoriet?

16.000NOK = rond de 2.000 EUR is wel een forse prijs voor de automatische versie. 10.000NOK voor de quartz versie overigens ook…

Verder vind ik hem wel heel mooi, daarom dat ik direkt de prijs gaan opzoeken ben :slight_smile:

::oOei, ja dan is er wel de nodige concurrentie en moet 't kwalitatief wel heel erg in orde zijn… De quartz is wel heel erg aan de prijs, if you ask me.

sirksael Schreef:

16.000NOK = rond de 2.000 EUR is wel een forse
prijs voor de automatische versie. 10.000NOK voor
de quartz versie overigens ook…

Verder vind ik hem wel heel mooi, daarom dat ik
direkt de prijs gaan opzoeken ben :slight_smile:

Ik moet meteen aan Breivik denken, niet echt een naam waarmee ik rond wil lopen…

Ik wilde er niet over beginnen, maar dacht dus hetzelfde…

M.Singer Schreef:

Ik wilde er niet over beginnen, maar dacht dus
hetzelfde…

Ik ook…

majary Schreef:

M.Singer Schreef:


Ik wilde er niet over beginnen, maar dacht dus
hetzelfde…

Ik ook…

En ik dacht hetzelfde.

ter info:

De automaat uitgevoerd met een SW200 van Sellita en zou rond de € 1600,= gaan kosten.

De quartz uitgevoerd met een 7003.B van Ronda en zou rond de € 900,= gaan kosten.

Jammer dat een naam, en daarmee een product, op deze manier wordt vergeleken.
We noemen dit ook wel appels met peren vergelijken.

Is het jullie overigens bekend dat veel grote merken, zoals bijvoorbeeld Nomos Glashütte en Junghans, in '40-'45 precisie instrumenten vervaardigde voor militaire doeleinden?

Dan voel ik me beter met een merk om mijn pols zonder deze historie denk ik dan maar.

Dat dacht ik!.. Bruvik is heel wat anders dan Breivik…
Ik kijk vooral naar de techniek, en de gedachtengang achter een ontwerp… alles wordt ontworpen vanuit een bepaalde visie… bij horloges is dat vaak de visie van de ontwerper…en wordt pas dan gekeken naar de “maakbaarheid”… Quartz is veel makkelijker en goedkoper te maken… toch wil de consument nog altijd mechanische horloges…
als je dan ook natuurlijke materialen zoals steen kan verwerken… dan heb je iets bijzonders… Don Corson gebruikt bijvoorbeeld Leisteen voor de wijzerplaten…

Edwin Bril Schreef:

Jammer dat een naam, en daarmee een product, op
deze manier wordt vergeleken.
We noemen dit ook wel appels met peren
vergelijken.

Is het jullie overigens bekend dat veel grote
merken, zoals bijvoorbeeld Nomos Glashütte en
Junghans, in '40-'45 precisie instrumenten
vervaardigde voor militaire doeleinden?

Dan voel ik me beter met een merk om mijn pols
zonder deze historie denk ik dan maar.

Je kan vinden dat dit appels met peren vergelijken is (ik vergeleek overigens niets), maar dit is het eerste waar ik aan denk. Het zal vast door mijn beperkte kennis van de scandinavische talen komen, maar voor mij is dit vrijwel hetzelfde. Ook qua uitspraak zit het dicht bij elkaar. Voor mij is dat genoeg reden om het horloge niet te willen, omdat ik elke keer die associatie zal hebben als ik er naar kijk.

Over de verschillende merken die aan militaire instrumenten hebben geleverd is natuurlijk wel het één en ander bekend. In mijn ogen niet een argument om een merk voor altijd te verbannen. Daarbij is de tweede wereldoorlog voor mij iets dat zo lang geleden is, dat je moeilijk het merk zoals dat nu is nog verantwoordelijk kan houden voor wat er toen is gebeurd. Maar desondanks zou ik, als een merk een model uit zou brengen waar heel groot ‘Hutler’ op de wijzerplaat zou staan, zou ik het niet kopen.

Je kan vinden dat dit appels met peren vergelijken
is (ik vergeleek overigens niets), maar dit is het
eerste waar ik aan denk. Het zal vast door mijn
beperkte kennis van de scandinavische talen komen,
maar voor mij is dit vrijwel hetzelfde. Ook qua
uitspraak zit het dicht bij elkaar. Voor mij is
dat genoeg reden om het horloge niet te willen,
omdat ik elke keer die associatie zal hebben als
ik er naar kijk.

Over de verschillende merken die aan militaire
instrumenten hebben geleverd is natuurlijk wel het
één en ander bekend. In mijn ogen niet een
argument om een merk voor altijd te verbannen.
Daarbij is de tweede wereldoorlog voor mij iets
dat zo lang geleden is, dat je moeilijk het merk
zoals dat nu is nog verantwoordelijk kan houden
voor wat er toen is gebeurd. Maar desondanks zou
ik, als een merk een model uit zou brengen waar
heel groot ‘Hutler’ op de wijzerplaat zou staan,
zou ik het niet kopen.

Ik kan me je gedachten wel voorstellen. Zelf heb ik ook wel accociaties met bepaalde namen. Maar wat ik jammer vindt is dat een naam, door deze op een forum zo te benoemen, direct besmet raakt met iets wat er helemaal los van staat.
Je bestempeld hiermee een merk met iets waar het totaal niet verantwoordelijk voor is.

Als ik je verder goed begrijp dan zou je een merk als Breitling links laten liggen als er morgen een gek op staat met de naam Brutling die een aanslag pleegt. Dit is wat je namelijk zegt; je houdt een merk verantwoordelijk voor iets waar het totaal buiten staat.

Zoals Arie al aangeeft; het is de techniek, het ontwerp en het onderscheidend vermogen wat een klokje bijzonder maakt en niet de naam.

nou, de naam Bruvik en Breivik liggen wel heel dicht bij elkaar. Tel daarbij op dat de meeste Scandinavische landen voor ons 1 pot nat zijn en je bent er. ik moest ook meteen aan Breivik denken.

jantje.vlaam Schreef:

ik moest ook meteen aan Breivik denken.

De gedachten zijn vrij. Maar een merk, dat in 2009 is opgericht, bewust associeren met een drama dat in 2011 totaal uit het niets kwam, is op z’n zacht gezegd onlogisch. Zo zou je iemand de bewust de naam kiest “Jantje Vlaam” ook kunnen associeren met het Vlaams Blok. Maar maak je geen zorgen, ik doe dat niet…

Edwin Bril Schreef:

Je kan vinden dat dit appels met peren
vergelijken
is (ik vergeleek overigens niets), maar dit is
het
eerste waar ik aan denk. Het zal vast door mijn
beperkte kennis van de scandinavische talen
komen,
maar voor mij is dit vrijwel hetzelfde. Ook qua
uitspraak zit het dicht bij elkaar. Voor mij is
dat genoeg reden om het horloge niet te willen,
omdat ik elke keer die associatie zal hebben
als
ik er naar kijk.

Over de verschillende merken die aan militaire
instrumenten hebben geleverd is natuurlijk wel
het
één en ander bekend. In mijn ogen niet een
argument om een merk voor altijd te verbannen.
Daarbij is de tweede wereldoorlog voor mij iets
dat zo lang geleden is, dat je moeilijk het
merk
zoals dat nu is nog verantwoordelijk kan houden
voor wat er toen is gebeurd. Maar desondanks
zou
ik, als een merk een model uit zou brengen waar
heel groot ‘Hutler’ op de wijzerplaat zou
staan,
zou ik het niet kopen.

Ik kan me je gedachten wel voorstellen. Zelf heb
ik ook wel accociaties met bepaalde namen. Maar
wat ik jammer vindt is dat een naam, door deze op
een forum zo te benoemen, direct besmet raakt met
iets wat er helemaal los van staat.
Je bestempeld hiermee een merk met iets waar het
totaal niet verantwoordelijk voor is.

Als ik je verder goed begrijp dan zou je een merk
als Breitling links laten liggen als er morgen een
gek op staat met de naam Brutling die een aanslag
pleegt. Dit is wat je namelijk zegt; je houdt een
merk verantwoordelijk voor iets waar het totaal
buiten staat.

Zoals Arie al aangeeft; het is de techniek, het
ontwerp en het onderscheidend vermogen wat een
klokje bijzonder maakt en niet de naam.

verantwoordelijk houden en een bepaalde associatie bij hebben zijn imho 2 verschillende dingen.

je kunt door gewoon n nare ervaring gehad te hebben er geen prettig gevoel meer bij hebben. als iemand met n breitling je in elkaar gemept heeft of een mercedes rijder je afsnijdt een nare associatie hebben met n merk. betekent niet dat je n merk hier verantwoordelijk voor stelt, maar er iets mee te maken hebben wil je mogelijk niet meer.

@ Jantje Vlaam:

Persoonlijk vindt ik dit een beetje kort door de bocht . Los van het feit dat, dat er slechts drie letters verschil in naam zit, is de klank totaal anders.
En Scandinavie als 1 pot nat noemen is hetzelfde als zij de Benelux een pot nat noemen.