Minerva 19/9 chronograaf

Ik heb een paar vragen over dit Minerva zakhorloge met het welbekende 19/9 uurwerk. Het horloge is in een mooie staat voor zijn leeftijd, ik gok jaren 40?

Is er iemand die een lijst met serienummers heeft om de precieze leeftijd van dit horloge in te schatten?

Daarnaast vraag ik me af waarom er “import” onderaan de wijzerplaat staat. De meeste andere exemplaren die ik op het internet zie zijn ongesigneerd onderaan de wijzerplaat. Ik weet dat Alpina en Heuer precies hetzelfde soort zakhorloges maakten, het zou natuurlijk goed kunnen dat de wijzerplaten bij dezelfde fabrikant vandaan kwamen.

Foto’s mogen natuurlijk niet ontbreken:

Ik vond het wel grappig dat het horloge op de wijzers na hetzelfde is als het zakhorloge op deze foto van Montblanc:

19 likes

Mooie Minerva :star_struck: en ik heb effen in de boek gedoken, en dit is wat ik kon vinden :face_with_monocle:over de serie nummers bij Minerva.
Dit is een militaire uitvoering, die ook door een naam aanpassing een Alpina werd.
Dit is ook een discussie over mijn Alpina/ Dugena / Minerva 19/9 :wink:

Groeten Iwan :motorcycle:

10 likes

Hartelijk dank voor de informatie @kaleiwan !! Erg interessant om wat meer over de herkomst en het doel van deze zakhorloges te weten te komen. Het serienummer valt tussen 1945 en '46. Het blijft bijzonder om te zien wat voor een kwaliteit er toen gemaakt werd, dit is naar mijn mening de Zwitserse horloge industrie in zijn beste jaren.

1 like

Mooi ding! Zag hem ook op MP :slight_smile:

1 like

Dankje, ik had nog geen chrono in de verzameling, en zo’n mooie Minerva kon ik toen natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan :grin:

1 like