Mini-review Certina DS PH200M

Net een weekje binnen, deze Certina DS PH200M heruitgave. Het was liefde op het eerste gezicht toen ik de eerste foto’s zag van dit horloge. Ik was bang dat deze met de 51.9mm L2L te groot zou vallen voor mijn pols maar gelukkig is dit niet het geval.

De voorzet werd gegeven door Pascal Wattenhofer van Vintagecertinas.ch op Baselworld 2017 en de CEO en andere bonzen bij Certina hadden gelukkig meteen door dat een reissue van dit model een schot in de roos kon zijn.
Heruitgave? Jazeker, het origineel van dit horloge zag in 1967 het levenslicht.

ch-1
copyright Vintagecertinas.ch

Het origineel was een millimeter of drie kleiner qua kastdiameter en lug to lug, maar voor de rest is Certina betrekkelijk trouw gebleven aan het origineel. De PH in de benaming staat voor Pression Hydrostatique of waterdruk. Ook binnenin ligt het Powermatic-80 kaliber, net zoals de Certina 25-651 indertijd, zwevend gevat in een rubberen ring om het binnenwerk tegen schokken en vocht te beschermen, onderdeel van het DS-concept, waarvoor het merk zo bekend is. Het achterdeksel is mooi gegraveerd met de Certina DS-schilpad in het midden, net zoals vroeger.

Om de retro-look te benadrukken (en ook wel de kostprijs te drukken) heeft Certina gekozen voor een prachtig gebold Hesalite glaasje, dat eigenlijk gewoon een soort plexiglas is maar heerlijk staat op dit soort horloges. De wijzerplaat is zwart gelakt met een opgelegd Certina-logo.
Vanzelfsprekend beschikt dit horloge over een gesigneerde, geschroefde kroon. De duikerslunette heeft een aluminium inleg en 60 clicks. De zijkant hiervan is gepolijst. De rest van de kast heeft een gesatineerde afwerking.

De superluminova is blauw van kleur en blijft betrekkelijk lang afleesbaar in het donker.

Deze set wordt geleverd in een mooie, waterdichte Peli-case, waarin je ook een Nato en extra set springbars aantreft. Deze zijn trouwens van het comfort type met een hendeltje, geen tooltje nodig om de twee banden te wisselen! Best handig.

Aangezien ik geen Nato-man ben, zal ik het horloge meestal dragen op de meegeleverde bruine lederen vintage, die best wel mooi en van goede kwaliteit is. Een rubberband koop ik er voorlopig niet bij, daar ik de Méraud in bestelling heb en daar zit een tropic strap bij. En voor de rest nog eens een mooi leren bandje erbij kopen om te swappen :wink:. Er is (vooralsnog) geen metalen band verkrijgbaar op maat voor dit horloge.

Wat moet dit moois kosten? Met 695,- is deze van jou. Zeker niet duur voor het geleverde. De meeste merken maken de speciale edities flink duurder maar hier doet Certina niet aan mee, wat goed is voor onze portemonnee.
Ik heb deze nu een week om de pols en durf zeggen dat het persoonlijk mijn beste aankoop van het jaar is. Ik raak er nog niet op uitgekeken voorlopig.

Bedankt voor het lezen!
John

74 likes

Mooi horloge.leuk review.veel plezier met je aanwinst.

2 likes

Zeer fraaie aanwinst!

2 likes

Vind 'm heel gaaf. Alleen wat groot vind ik persoonlijk.

4 likes

Vond deze ook erg fraai. Het eerste model komt ook nog eens uit mijn geboortejaar. Wanneer ze de afmetingen identiek hadden gehouden had ik hem zeker aangeschaft. Veel draagplezier.

3 likes

Davy, het is voor mij ook op het randje, de lugs liggen nog met enkele mm’s binnen mijn pols/arm.
Ik had 'm ook liever wat kleiner gezien maar het is wat het is. De fotohoek geeft ook wel een beetje vertekend beeld van de afmetingen.

2 likes

Erg mooi en staat netjes! Dat glaasje is inderdaad puik. Gefeliciteerd en veel draagplezier!

2 likes

Mooi horloge en interessante review!

Als hij ooit in 38mm of zo beschikbaar komt, weet ik niet of ik mij kan inhouden :wink:

2 likes

Ik vind deze prachtig :ok_hand: …wat is de diameter?

2 likes

Afgelopen zaterdag bij de Bijenkorf in Utreg zien liggen, de grootte viel inderdaad erg mee.
Veel plezier met dragen, hij is erg gaaf.

3 likes

Mooi hoor. Gaaf.

2 likes

42.9mm met bezel meegerekend.

2 likes

Mijn beste,

Chapeau!!
Een sprankelende review van een magnifiek horloge!!
Goed gedaan hoor!!
Ik wens je er een gelukkige tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Gaaf horloge zeg! Niet voor iedere pols geschikt maar ik vind de maat hem mooi staan.
Mooie dikke duiker mag best aan de maat zijn toch!?

Mooi prijsje ook, hulde voor het gehele plaatje.

Geniet ervan. Dat gaat zekers lukken.

2 likes

Mooi horloge :heart_eyes: met een prachtig glas !

Het hele ontwerp met de grote diameter duikring benadrukt wel de grootte van t horloge… die vintage paar mm kleiner had ik mooier gevonden denk ik.

Wel een mooie prijs voor wat je krijgt ! :+1:

Veel plezier ermee! (gaat wel lukken denk ik :grin: )

2 likes

Inderdaad, maar net als jouw en mijn Aquis mocht het voor mij persoonlijk niet groter worden :wink:

1 like

Thanks :+1:

1 like

Hey Slin,

No problemo! Om het plaatje voor jou volledig te maken, van Fratellowatches:

"Let’s not forget that the Certina DS PH200M is a modern diver first and a re-edition of a vintage model second. The case size 42.9mm (measuring with the bezel, 41.1mm without it) is almost 3mm larger than the vintage version. Due to the hesalite crystal, it sits 14.4mm thick on your wrist. The lug end to lug end length is 51.9mm. It’s not a small timepiece at all. I personally would have loved to see it a few millimeters smaller but that’s my personal taste. "

3 likes

Dank u :+1::grinning:

Jammer genoeg helemaal eens met deze meneer…zou een klomp op mijn arm zijn, zeker met de hoogte ook nog :cry: …Vind het echt wel een prachtig model :star_struck::ok_hand: …misschien eens op zoek naar de originele maar ik denk dat die misschien wel 3x zo duur is of amper te krijgen… :thinking:

1 like

Hele mooie NA, gefeliciteerd! Over het formaat is inmiddels genoeg geschreven, dus rest mij niets dan complimenten over dit prachtige exemplaar te delen!

2 likes