Mini Turtle Only

De Seiko Mini Turtle!

Dit beestje is jong en voor een hoop mensen helaas nog relatief onbekend. Zijn grotere broer, de reguliere Turtle (referentie 6309), is al sinds 1976 in productie en het orginele model heeft dus zelfs de vintage status bereikt. Inmiddels heeft de turtle dus al méér dán zijn strepen verdiend en is een echte cult-classic geworden.


De orginele Seiko Turtle (Ref. 6309)

Door het succes is de Turtle lijn vandaag de dag nog steeds relevant en wordt in in veel verschillende kleurencombinaties geproduceerd.

Hoewel de reguliere Turtle nog steeds erg populair is onder de (Seiko) horlogeliefhebbers & enthousiastelingen, is er moment geweest dat Seiko lucht kreeg van de vraag naar een kleinere Turtle. Welke veelvuldig werd gesteld door liefhebbers met polsen van het maatje ‘smaller’.

Door deze vraag heeft Seiko eind 2017 de productie gestart van een kleiner model van de welbekende Turtle (de SRPC lijn). Deze is door de internationale horlogewereld al snel omgedoopt tot de ‘Mini turtle’ / ‘Baby Turtle’. (En door sommigen van ons op dit forum zelfs tot ‘SKX-Killer’!).
De Mini Turtle is Inmiddels al bijna 2 jaar in productie maar ligt mede door een aantal optische verschillen met de orginele Turtle nog bij veel mensen onder de radar.
Tevens is het grote succes en het veel grote aanbod van verschillende kleuren en edities van de reguliere Turtle een factor die er voor zorgt dat deze populairder is bij het liefhebbers dan de Mini turtle.

De Mini Turtle is in 4 referenties geproduceerd;
Standaard modellen;

  • Ref. SRPC35 - zwarte bezel & dial, geleverd met stalen band
  • Ref. SRPC37 - zwarte bezel & dial, geleverd met rubberen band
  • Ref. SRPC39 - Blauwe bezel & dial, geleverd met rubberen band
  • Ref. SRPC41 - PADI editie, rood + blauwe bezel & zwarte dial met patroon, geleverd met rubberen band


Ref. SRPC35


Van links naar rechts:
Ref. SRPC37, Ref. SRPC41, Ref. SRPC39

Special editions;

  • Ref. SRPD17 - zwart + groene bezel & groene dial met patroon, geleverd met rubberen band
  • Ref. SRPD19 - zwart + gele vezel & gele dial met patroon, geleverd met rubberen band


Links: Ref. SRPD19, Rechts: Ref. SRPD17

De horlogecommunity heeft over het algemeen een grote voorliefde aftermarket banden, zowel staal als leren en nylon. Bandenmakers als Strapcode & Uncle Seiko hebben hier, toen ze lucht kregen van de Seiko Mini Turtle, dan ook goed op ingespeeld en hebben een aantal kèke stalen banden voor de kleine turtle in hun assortiment.

Je zou dus kunnen stellen dat, hoe ‘under the radar’ deze ook moge zijn, het horloge zich zéker heeft geplaatst in de lange lijst van geliefde horloges en zich goed heeft weten te plaatsen vanuit zowel liefhebbers perspectief als het perspectief van bandenmakers.

Helaas is de populariteit van de Mini Turtle beperkt in vergelijking tot de glorie die de grote turtle krijgt.
De Mini Turtle staat, als het om reputatie gaat, (ondanks deze al geliefd is door sommige horlogeliefhebbers) met zijn met zijn 2 jaar in productie natuurlijk nog maar in kinderschoenen in vergelijking tot de vintage status die de orginele turtle heeft bereikt. En misschien blijft dit ook wel zo.
Desalniettemin is er ook een plekje voor de Mini Turtle om te schijnen.

Daarvoor dit topic om de schoonheid van dit kleine beestje te laten zien en te laten zien hoe lekker deze banden kan eten alsof het een stel nieuwe blitse schoenen is!

Dus mede horlogeliefhebbers, zet hier je kleine tortoise in het zonnetje! :sunny: :turtle:

13 likes

Om af te trappen; Mijn SRPC39 op orgineel rubber en strapcode jubilee :ok_hand:



12 likes

dit topic kon wel een boost gebruiken…

Hier mijn turtle…

13 likes

I love my mini Turtle PADI edition…

En een leuk stukje informatieve tekst @Steev Thenks!

5 likes

Mooi die mini turtle

Is de mini turtle al discontinued? Op de Seiko website kan ik er niets meer over vinden! Dat zou wel heel snel zijn

Ik zie hem ook niet staan, maar van de andere kant lees ik nergens een bericht dat hij uit de collectie zou zijn.

Dat zou wel erg jammer zijn. Je ziet ze 2e hands ook maar weinig hier.

Gisteren een heel mooi exemplaar gekocht van @Riepos! Ben er erg blij mee. Dit horloge gekocht om mijn honger te stillen gezien de zoektocht naar mijn datejust niet loopt zoals ik wil…

Echter ben ik toch op zoek naar een Jubilee band voor de SRPC41, echter kom ik alleen maar 21mm bracelets tegen.

Hebben jullie tips?

2 likes

Alstu

Mooie aanwinst…:+1:

Blij mee!

3 likes

Ja die had ik ook gezien, alleen de levertijd is een beetje lang. Toevallig nog een alternatief?

Nee helaas niet. Al heb ik het idee dat de mini Turtle (Na 3 jaar!?) al geen bestaan heeft in de huidige Seiko collectie. Zou zonde zijn want ik vind het echt een heerlijk model.
Dus de markt voor een jubilee band zal ook wel heel klein zijn.

Gisteren bij van Willigen in Den Haag geweest helaas ook niet te verkrijgen.

Misschien vloeken in de kerk maar ik heb er 1 besteld bij onze Chinese vrienden. Voor die 14 euro het proberen waard.

€ 11,26 42% Off | Carlywet 22 Mm Sliver Horloge Band Jubilee Armband Hollow Gebogen End Massief Schroef Links Rvs Zilver Voor Seiko Skx 007

Je hebt wel 20mm nodig hè :grimacing: Anders was het niet zo moeilijk te vinden ook.

Verkeerde link…

€ 10,61 35% Off | 20 22Mm Rvs Horlogeband Gebogen End Band Fold Gesp Sluiting Pols Riem Armband Zilver Voor Seiko Horloge Accessoires

Gelukkig! :smile::+1:

1 like

En past de ali band?

Hi Martijn,

Het past, de endlinks moeten we een beetje worden aangepast (buigen). Moet je wel eerlijk zeggen dan ik hem toch het liefste op de originele / NATO heb.

Hij staat echter nu wel in het blauwe gedeelte van dit forum :wink:

1 like