Minuutpijp knijpen

Ik heb een Cattin C64 uurwerkje waar ik een beetje hobbymatig aan sleutel. Ik heb o.a. voor het eerst een kapotte veer vervangen en het uurwerk lijkt goed te lopen. Maarrrr, de wijzers gaan niet met de tijd vooruit. Even googlen, en ik las dat als de wijzers niet bewegen, en de tijdsinstelling zonder enige weerstand gaat (wat hier ook het geval is), de minuutpijp waarschijnlijk te los zit en dat ik deze met een pons een stukje moet inknijpen.

Nu heb ik niet echt het gereedschap daarvoor en voordat ik dingen begin te mollen zoek ik wat advies hoe ik dit het beste (voorzichtig) kan doen met bijvoorbeeld een tang, schroevendraaier, etc etc.

De minuutpijp zit heel los op het uurwerk, ik pak het er makkelijk van af met een pincet. Als ik het uurwerk om zou draaien, zal die er zo van af vallen.

Hoe strak zou die moeten zitten?

2 likes

Ik gebruik hiervoor een knippincet
https://www.bol.com/nl/nl/p/bernstein-5-079-snijpincet-115-mm/9300000025348658/?referrer=socialshare_pdp_androidapp
En stop een schroevendraaier of zoiets in de minuut pijp voordat je gaat knijpen zodat je niet de hele minuutpijp fijn knijpt.
Succes met de reparatie

2 likes

Op jouw foto zie ik het urenrad nog zitten. Die hoort er zo af te nemen te zijn. Je weet neem ik aan dat dit niet de minuutpijp is…?

Voor het inknijpen van de minuutpijp gebruik ik de Bergeon-tang met de gele handvatten, en instelbare knijp-stop. Ding was achterlijk duur voor wat het is, maar dat kleeft een beetje aan Bergeon… …bij deze tang is het ook even heel goed nadenken wat je doet, en zeker ook (micro-)meten van tevoren, voor je de eerste zelfverzekerde kneep in de tang -met minuutpijp ertussen- geeft.

Daarna is het “trial and error”. Beter iets aan de strakke kant dan net iets te los in elk geval; het horloge zal door een strakke minuutpijp niet snel afgeremd worden. Denk er wel aan alles goed (lees: correct) te smeren bij hermontage!

4 likes

Ik kan het op de foto niet goed zien maar het lijkt er op dat deze geen traditionele minuutpijp heeft.
Het lijkt het Roskopf systeem te zijn waar de wrijving op de veerton zit.
Dat is vaak het geval bij penanker uurwerken.

3 likes

Ik realiseer mij net dat dit uurwerk helemaal geen centrumrad heeft.

Sorry, ik vraag om jullie geduld, ik ben hier nog best nieuw in en leer het speelsgewijs.

In plaats van een centrumrad heeft dit uurwerk een Roskopf ontwerp met een rad aan de veerton die (als ik het goed begrijp) als centrumrad fungeert en dmv een soort frictiekoppeling de tijd kan laten instellen. Dit neemt dus de plaats in van een standaard centrumrad en minuutpijp die normaal gesproken deze frictiekopping functie hebben.

Ik zie nu dat dit rad heel soepel draait, en dus niet genoeg weerstand heeft om de uren- en minuten wijzers in beweging te zetten.

Het uurwerk loopt dus gewoon en raakt bij dit roskopf-rad in de slip.

Deze zou dus strakker op de veerton/tonarbe moeten zitten dat deze niet zo makkelijk slipt. Hetzelfde verhaal dus eigenlijk als bij een slippende minuutpijp, maar dan dus bij dit rad.

Enige suggesties om deze weerstand te vergroten?

1 like

Ik was mijn reactie al aan het typen voor ik je antwoord zag, maar je hebt inderdaad gelijk, het is een roskopf uurwerk met een slippende koppeling. Enige tips om daar de weerstand van te vergroten?

Ja blijf gerust vragen! Dat is juist de lol van het hobbymatig sleutelen! En ik weet dit eigenlijk ook niet🙄 Dus ook voor anderen leerzaam!
Veel succes!

3 likes

De veerton arbre er uit en het busje een beetje groter tikken dmv een conische pen.
Hoeft niet veel te hebben.

2 likes

Thanks! Ik ga het proberen!

Het is me gelukt!

Ik heb niet echt de juiste tools hiervoor, dus ik heb het maar even geĂŻmproviseerd, niet schrikken:

Ik heb uiteindelijk een oud versleten torx-bitje gebruikt uit een precisiegereedschapssetje om de bus van de veerton uit te zetten zodat die genoeg frictie heeft met het rad. Eén, twee tikjes later met een klein hamertje en de weerstand is perfect! Het verbaasd me enigszins dat dit me op deze manier is gelukt, maarja… je moet roeien met de riemen die je hebt.

If it’s stupid, but it works, it ain’t stupid. Zegmaar.

Het horloge weer geassembleerd en loopt nu echt als een zonnetje. Ik heb geen timegrapher dus heb het horloge gisteravond op de tijd gezet en loopt nu binnen slechts een minuut verschil, dat vind ik vrij netjes voor zo’n simpel uurwerkje.

Zal later nog wel een vervolg plaatsen, maar ben best wel trots op deze reparatie. Heb voor het eerst eigenhandig een veer vervangen en daarnaast ook dit euvel verholpen (met dank aan jullie hulp).

Ik zal meer moeten investeren in horlogegereedschap maar jemig wat is dat duur. Dat was mij dit horloge nog niet waard. Maar de leerervaring die ik hiermee heb opgedaan zeker waard. Ik heb in mijn zoektocht naar de oplossing ook veel geleerd over de geschiedenis en werking van het Roskopf-ontwerp, wat ik ook heel tof vind.

Fijne avond!

4 likes