Alleen dit al…. Manmanman
Ok, kan je mij aangeven waar dit in de regels staat?
Ja sorry, maar dit is een relevante variabele. Zolang regels niet gebroken worden is er namelijk niks aan de hand. Context is alles. Het laat onverlet dat ik het gedrag niet kies vind, ook dat heb ik al geschreven.
Waarom niet? Het is niet tegen de regels mits - en ik haal het toch nog maar even bij - het binnen 6 maanden na aanschaf is én de vraagprijs daardoor hoger wordt dan hetgeen er zelf voor betaald is. Of zoiets.
Het is denk ik niet anders …
Maar het blijf raar, dat ben ik met je eens. Zet die gast op je eigen zwarte lijst, deel het evt. met je matties en door.
Mooi voorbeeld. Rare vraag misschien, maar was het horloge langer dan 6 maanden in bezit van de verkoper? Dat doet ertoe, echt. Verder zou het mijn stijl niet zijn, maar men mag volgens mij gewoon ‘onderhandelen’ via PB mits et cetera.
Dat dus.
Fijne zaterdag verder en happy hunting.
Tsja. Niet iedereen heeft het zo breed als jij. Daarnaast: Als jij jouw Calatrava hier te koop aan biedt, zet je hem dan ook uit liefdadigheid voor 9k te koop? Laat maar weten dan! Je moet niet doen alsof je niet weet je met je geld moet doen en dat je het geen probleem vind om ‘zomaar’ een paar duizend euro de sloot in te gooien.
Een overeenkomst komt juridisch gezien tot stand door een aanbod en de acceptatie (in de wet: aanvaarding) van dat aanbod. Overeenkomsten zijn vormvrij, tenzij de wet iets anders voorschrijft. Zij kunnen dus zowel mondeling, schriftelijk als stilzwijgend tot stand komen. En een mondelinge afspraak hoeft dus ook niet schriftelijk te worden bevestigd om geldig te zijn.
Bijvoorbeeld: als u mijn horloge mooi vindt en zegt dat u hem wel voor 100 euro zou willen kopen en ik antwoord dat dat prima is, hebben wij al een rechtsgeldige mondelinge overeenkomst. Wil ik bij nader inzien afzien van de koop? Dan kunt u die koop afdwingen,(eventueel via de rechter.
Kopen cq verkopen op MP dat is een mijnenveld en het gebrek aan farsoen lijkt daar wel de norm (uitzonderingen daargelaten)
En een ieder weet dat, maar dat soort praktijken horen hier op het forum absoluut niet thuis imho
I know!
Vraag even aan Jur of het toegestaan is in het blauwe deel te verkopen bij opbod of, nog beter, maak een advertentie aan waarin je dat doet.
Per opbod is heel wat anders dan een vanaf prijs.
Het hoeft toch niet op het scherpst van de snede en er mag toch wel ruimte zijn om je te bedenken, ook dat lijkt me de geest van een forum ‘leven en laten leven’, het is toch fijn als beide partijen er een goed gevoel aan over houden
Die ruimte is er ook in beide citaten
Niet echt. Het een impliceert automatisch het andere. Als het een vanafprijs is, is opbod het enige logische gevolg.
En nog even een andere zijstraat. Ik sta geheel achter gunnen. Als er een forumlid waar ik het goed mee kan vinden een bedrag biedt dat lager is dan wat ik er eigenlijk voor zou willen hebben, dan zou het goed kunnen zijn dat ik daar wel mee akkoord ga. Maar dat is een gevoel dat je erbij hebt. Ik heb het zeker niet slecht, maar ik hou er niet van om onnodig geld te verspillen.
Per opbod betekent dat er geboden moet worden en dat de prijs omhooggaat vanaf een bepaald startpunt. Er is geen vaste minimale prijs waarbij de verkoper verplicht is te verkopen. De verkoper kan besluiten om een bod wel of niet te accepteren
Vanafprijs betekent dat biedingen pas in overweging worden genomen vanaf een bepaalde prijs. Dit is vaak een indicatie dat de verkoper niet zal verkopen onder deze prijs, maar het betekent niet per se dat er wordt geboden zoals bij een veiling.
Kort gezegd: bij per opbod ligt de uitkomst open en beslist de verkoper, terwijl een vanafprijs een minimale indicatie geeft waarboven serieuze biedingen worden verwacht.
Ook voor jou, even uitgelegd hierboven. Want kennelijk snap jij het ook niet helemaal.
Dan moet je er ook ‘tot’ bijzetten, anders komt de 6 maanden regel mogelijk in gevaar.
Maar zijn er intussen al voorbeeld advertenties? Lijkt me ideaal om op te lowballen.
Als het horloge korter dan zes maanden geleden is aangeschaft is dat zeker waar.
Wel grappig trouwens. Bij dit soort topics komt ook telkens weer terug dat we een forum zijn met liefhebbers, vrienden die elkaar wat moeten gunnen enzo. Ik vind dat wel een schattige gedachte! Waarom gunnen we die andere liefhebber niet ons eigen verlies? Zo lief …
Concluderend over dit topic: Er is in voorkomend geval niets tegen de regels gedaan, TS is teleurgesteld over het gedrag van een andere en daar hebben we alle begrip voor.